תערוכת בוגרי "בצלאל", 2015

מדי שנה אני נוסעת להתפעם מרוח יצירה חדשה שאף פעם לא מאכזבת ומרגשת מחדש. אין דבר מסעיר יותר בעיני ממעצב /אמן צעיר שעומד עם עיניים בורקות ומסביר את יצירתו, מקורות ההשראה שלו, מה רצה להביע ועל קצה המזלג לאן פניו מועדות. ברגעים שכאלו הלב מחסיר פעימה ואופטימיות מתפרצת נוכח הגאוניות שלפני. דור חדש של מעצבים ואומנים יוצא לדרך ולהשפיע בדרכו על כולנו

Bez2015_facecover_01

תערוכות הבוגרים ב"בצלאל", 2015

 אמנות, צילום, אמנויות המסך, תקשורת חזותית, עיצוב תעשייתי, עיצוב קרמי וזכוכית, צורפות ואופנה, אדריכלות

קמפוסבצלאל, הר הצופים, ירושלים

פתיחה: יום חמישי, 23 ביולי 2015 בשעה 19:00 / נעילה: 7.8.15

ימים א'-ה' 21:00-10:00, יום ו' 16:00-10:00

מידי שנה, עם תום שנת הלימודים, פותחת "בצלאל", האקדמיה לאמנות ועיצוב את שעריה בפני הקהל הרחב, ומזמינה את המבקרים להיחשף לעבודתם של מיטב הכישרונות הצעירים המיצגים את הדור העתיד שיוביל ויעצב את פניו של תחום האמנות והעיצוב בארץ. לצד תערוכות הבוגרים, מוזמנים המבקרים גם למגוון, הרצאות ומפגשים, שיציגו תהליכי עבודה, מחקר ותיאוריה.

מדי שנה אני נוסעת להתפעם מרוח יצירה חדשה שאף פעם לא מאכזבת ומרגשת מחדש. אין דבר מסעיר יותר בעיני ממעצב /אמן צעיר שעומד עם עיניים בורקות ומסביר את יצירתו, מקורות ההשראה שלו, מה רצה להביע ועל קצה המזלג לאן פניו מועדות. ברגעים שכאלו הלב מחסיר פעימה ואופטימיות מתפרצת נוכח הגאוניות שלפני. דור חדש של מעצבים ואומנים יוצא לדרך ולהשפיע בדרכו על כולנו.

אני באה מתחומי היצירה הבימתית. מוסיקה, מחול, אופרה וכך גם ילדיי, ממשיכי דרכי, אך כולנו חוטאים באהבה לאומנות החזותית והפלסטית. בעוונותיי עוסקת שנים בפרסום ויחסי צבור בהם היצירה הגרפית והאומנות החזותית בהם לידי ביטוי ביצירה יומיומית ולוקחים חלק מרכזי בהצלחה מסחרית של ארגון. מטבעי  אני נמשכת לעיצוב התעשייתי  . אנסה להעביר לכם את הריגוש על קצה המזלג. וטיפ טיפה על קרמיקה וזכוכית. השנה נחשפתי לראשונה בבצלאל למגמת האופנה והצורפות וכחוג צעיר יחסית התוצאות מרשימות. לאופנה אקדיש פוסט נפרד.

אלפי המיצגים של הבוגרים משקפים עיסוק ברובד האישי, החברתי, הגלובלי והמקומי. התערוכה מורכבת מקשת רחבה של פרויקטים אישיים שעוסקים בנושאים של זהות זוגיות ומשפחה, ולצדם כאלו הנוגעים לנושאים הקשורים בתרבות ובמורכבות של הקיום המקומי והאוניברסאלי. היצירתיות של הסטודנטים באה לידי ביטוי בחידוש וחדשנות, הן מבחינה רעיונית והן מבחינת טכנולוגיות וחומרים, ולצד אלו ניתן להבחין בהתכתבות עם מסורת, מורשת, שורשים ומלאכות עתיקות.

דניאל נחמיאס

דניאל נחמיאס (15)

בחרתי לפתוח במעצב שכנראה ניחש שאני מכורה לרומנים ואף חוטאת בכתיבת רומן ביכורים.

יצירתו SynesthesiaSenses playground  יוצרת חוויה אינטימית חזקה עם בן הזוג.

עיצוב חוויה: ארוחת ערב אינטימית. בעולם שבו הכול זמין ומוצג לראווה, סף הריגוש עולה עוד ועוד, ואנו מתקשים להרגיש ריגושים חזקים ביחד או לחוד. שחיקת הזוגיות היא דבר שכיח עד מאוד. הוספת פן חדש לארוחה שכל כולה היא אַתם, היא הדרך לפתוח את הראש, את החך ואת האינטימיות הזוגית.

כל כלימעוצב בעיצוב ייחודי להעצמת אחד החושים, ארוחה שכל כולה היא העמקת האינטראקציות בין בני הזוג דרך הכלים. פתחו את הארוחה עם חוש הריח, הגישו זה לזו את כוס קוקטייל ההרחה, משל היה פרח. אלכוהול בשילוב קוקטייל ריח מעורר מינית. כלים שמשלבים קִרבה וריחוק, חום וקור.

תארו לכם האכלה זוגית. היא מגישה לך, אתה מגיש לה, טעם המנה מתערבב עם טעם בת זוגך, דרך מחווה תמימה ניתן להגיע למקומות שלא חשבתם עליהם. משחקיות ומשחקים. ביחד או לחוד. קינקי או מיינסטרים. מושך ומרחיק. גלו את מה ששכחתם ביחסים ביניכם.

דניאל נחמיאס (3) דניאל נחמיאס (17)

הממממ…. מעניין וגאוני.

(מנחה: פרופ' עזרי טרזי).

בר פאסי

בר פאסי

Foodie (אנין טעם)מערכת כלי אוכל לילדים בבתי חולים

הזדמנות חדשה לאכול נכון.

תהליך ההחלמה של ילדים בבתי החולים תלוי רבות בתזונה נכונה ומלאה. עם זאת, האוכל בבתי החולים סובל מ ״חוסר פופולריות״ בקרב הילדים המאושפזים, בעיקר בגלל צורת ההגשה והנראות של המזון. על פי מחקרים, בממוצע, 45% מהאוכל המוגש לחולים נזרק לפח.

בעזרת "פודי" – מערכת כלי האוכל החדשה, לכל פריט מזון יש מקום משלו. הכלים נותנים תחושה ביתית וחדשנית, תוך חשיבה על פונקציונלית שתסייע לצוות בית החולים לייעל את עבודתם.

כלי האוכל החדשים מובילים לדרך חדשה בתחום ההסעדה בבתי החולים, מסייעים בשינוי תדמיתי ופשוט גורמים לילדים לחייך. גם אני חייכתי. מקסים ושווה לב.

(מנחה: טל גור).

כבר ציינו שאנו באים מאומנויות הבמה. שני היוצרים הללו עונים על צורך משפחתי.

תיבה לכינור (לבן שלי) וערכת מחול ( לבת שלי)

רננה ורשבסקי

רננה ורשבסקי ק

Walking Bassכלים של כלים (מנשאים לכלי נגינה: כינור, חצוצרה וסקסופון)

בדומה לתיבת תכשיטים, תיבת אוצר ותיבת נגינה, עטיפות של חפצים יקרים שמעוררות שאלות על פנים וחוץ, גילוי, כיסוי והגנה על החבוי בפנים – כך גם תיבות ותיקים של כלי נגינה.

רגע הקסם שבו נפתח התיק של כלי הנגינה הוא הרגע שבו מתממש הפוטנציאל של התיק הקונבנציונלי להיות תיבה של דבר יקר ולאפשר לאדם הנושא אותו להפוך לקוסם – מוזיקאי המנגן בכלי הזה את מנגינותיו. מתוך התבוננות על הרגע הזה התפתח הפרויקט, ושינוי האלמנט המוכר של פתיחה וסגירה עמד במרכזו. תהליך העבודה על המנשא הוליד חיבורים בין חומרים שונים, שמקור ההשראה הצורני נע בין רהיט נישא לסוג של תיבה גולמית, מקולפת. החיבור בין מעטפת העץ למערכת גב הנפתחת לחצובה שעליה נשען המנשא כולו נעשו מתוך מחשבה על המוזיקאי המנגן ועל האדם שבין לבין, בתחנת אוטובוס, בדרך חזרה, ברכיבה על אופניים או בבית, וכן על כלי הנגינה כמוצר וכתכשיט להתהדר בו.

רננה ורשבסקי (8)

דומה לקלף הפותח תיבת אוצרות. יפהפה.

(מנחה: הדר שפירא)

שיר רוזן

שיר רוזן צילום שלומי אטר (7)

Barrelina – My Home studio  

רקדניות בכל הגילאים מוצאות את עצמן מפזזות בין המטבח לסלון ומאלתרות מקומות שונים למתיחות ותרגולים על מעקה המדרגות בבית. בָּרֶלִינָה הוא סט הכולל בר, משטח ומראה שיוצרים סביבת ריקוד ומתיחות בבית. מקום המקדש הנפת ידיים, עמידה והסתובבות על קצות האצבעות.

בָּרֶלִינָה מיועד למי שהמחול בשבילה הוא תחביב ותשוקה גדולה. הוא עוצב במחשבה ממוקדת על בנות נוער צעירות בגילאי חטיבה ותיכון. רקדניות בלט שמעוניינות להתאמן ולהתקדם מעבר לשעות הפעילות בחוגים. בלט, בעולמן של הרקדניות שאינן עוסקות בו למחייתן, הוא תחום הדורש התמדה, ובתקופות מסוימות בחיים ישנו קושי תמידי לשלבו בהצלחה בחיי היום יום. בָּרֶלִינָה מלווה את חייה של הרקדנית בתקופות של התמדה וגם בתקופות שקשה להתמיד.

העמדה מאפשרת מתיחות על הבר, ביצוע תרגילים לידו ותרגילי רצפה. הנוכחות של בָּרֶלִינָה משתלבת עם השפה החומרית של הרהיטים בבית על ידי שילוב של עץ ומתכת. במצב פתוח הבָּרֶלִינה היא תמצית של תנאי הסטודיו למחול, במצב סגור היא מצטמצמת ואינה תופסת מקום רב.

מדויק ושימושי.

(מנחה: פרופ' עזרי טרזי).

נעבור לעיצוב הבית-

אדווה לזר

אדווה לזר (6)

MiniMax–  מטבח דינמי לדירות קטנות

התפשטות תופעת הרווקים הבוחרים לחיות בגפם בלב ערים רבות שינתה מהותית את מאפייני הדיור במרחב האורבני.

בעקבות שינוי זה, החלה בנייה מואצת של "מיקרו דירות", ששטחן אינו עולה על 30 מ"ר. מבנים אלה דורשים מענה עיצובי ייחודי ואף פרטני באבזור וריהוט, שיאפשר שימוש נוח ויעיל של חלל הדירה הקטנה.  כתוצאה מהמגמה הרווחת, הנוטה לצמצם למינימום את שטחו של המטבח, נמנע עד כה מענה הולם שיספק את צרכי המשתמש. בשל זאת, בחרה אדווה לעצב את "MiniMax", מטבח דינמי לדירות קטנות. למטבח שני מצבי שימוש: כשהוא "סגור" שטחו הוא כגודל של מטבח סטנדרטי בדירות מסוג זה, וכשהוא "פתוח" שטח העבודה מוכפל. הנגישות לכל אביזרי המטבח אפשרית בשני המצבים.

(מנחה: פרופ' עזרי טרזי).

ליעד בן יהודה

 ליעד בן יהודה (9)

הבלוק

הפרויקט נולד מתוך הסקרנות בהתבוננות בנוף האורבני, בעיקר באתרי בנייה, וליצירה דרך אמת החומר. החשיפה והחקירה החומרית באתרי בנייה הובילה לנקודת המוצא של הפרויקט, ההתעסקות בחומר הגלם הבסיסי בבנייה המקומית – הבלוק.

בעבודה זו נבחנות מחדש גבולות וטשטוש היחסים של פנים וחוץ, ליצירת שפה עיצובית ייחודית בשילוב החומרים בטון, מתכת ועץ. הבלוק בהיותו מוצר הבסיס שנדחק לשוליים זוכה בעבודה זו לפרשנות חדשה וכבוד על ידי ניצול מחודש לתכונות המבנה ההנדסי והכנסתו למרחב הביתי, והופך ללב הפרויקט.

הטואלט לחדר האמבט, השעון עם המטוטלת, הכיסא, עיצובים מרעננים ושובבים המשלבים מתכת ועץ המקנים תחושת חמימות וביתיות בניגוד לבלוק האפרפר והקריר.

(מנחה: פיודור בזובוב)

מיכל לויצקי

צמח אויר ק

צמח אוויר פוגש את…

צמח ה"אפיפיט", מקורו ביערות העד הטרופיים. אינו טפיל ומשתמש באחר לאחיזה בלבד.

הוא צורך אור ולחות.

הפרויקט כולל סדרת אובייקטים לבית היוצרים חיבור בין צמחי האוויר למקומם הטבעי החדש בסביבה הביתית. קליפסים  לתלית מגבות ותיקים, מתקן לייבוש כלים, השמיים הגבול.

האביזרים מיוצרים בהדפסת תלת ממד מחומר הלינגוין, פולימר אורגני מתכלה, ובכך מתאפשר מפגש ידידותי לצמחים והתאמה אישית לכל צמח.

המראה שווה לב. מקננת תחושת רטרו שהצמחים נשארו מבניה ישנה והם חלק מהספור המבנה ולא נשתלו באופן יזום בהווה. יוצרים מראה חם ומזמין.

(מנחה: חיים פרנס)

קצת מתנות אישיות

מתיק ועד טבעת-

עומר פרנקל

ק עומר פרנקל

SAC SEC

שתי טיפות על האף. מבט לשמים. גשם.

הפרויקט הוא מענה חדשני לרגע שבו גשם מפתיע אותנו.

SAC SEC הוא תיק גב יום-יומי שבתוכו יש שכמיית גשם. השכמייה מוכנה לשימוש בעת הצורך והיא חלק אינטגרלי וקטן בתיק, ולכן היא תמיד אתנו. שליפת השכמייה נעשית בתנועה קלילה ומהירה, בלא צורך בהורדת התיק מהגב. פתרון זה מוסיף חוויה וערך למוצר.

השילוב בין שני מוצרים לכדי מוצר אחד, הוביל לעיצוב ייחודי שיש בו דגש רב על אפנה ונוחות בעת לבישת השכמייה, ומרמז על קיומה בעת השימוש בתיק בלבד.

גם יפה וגם קולי (הודיעו לי שמי שאומר קולי אינו קולי)

(מנחה: פיודור בזובוב)

דנה רגב

דנה רגב (17)

ארבעה זיכרונות ילדות

נסו להיזכר בתקופת ילדותכם שבה חיפשתם תירוץ לצאת לטבע ולשהות בו כמה שיותר זמן. התבוננתם בו, ליקטתם ממנו ונהניתם מפירותיו.

הפרויקט 'ארבעה זיכרונות ילדות' נולד מתוך המושב שבו גדלה ושוטטה המעצבת בשדותיו.

הפרויקט מכיל ארבעה כלים פונקציונאליים אשר חבויים בתוך תכשיטים ומספרים את סיפור חוויות ילדות בארבע עונות השנה.

קיץ – כלי לקטיף סברס.

סתיו – כלי לפיצוח אגוזי מקדמיה.

חורף – כלי הזדהות.

אביב – כלי לקטיף פרחים.

לרוב כלים שאיננו מכירים גורמים לנו לתהות לגבי שימושם, למי היו מיועדים? באיזו תקופה ומדוע?

כדי לענות על השאלות הללו צריך להפוך, לפרק, לנסות, לסובב ולכופף אותם כדי להבין את שימושם המלא. מרתק האלמנט החידתי של כלים במהלך התהליך העיצובי של האובייקטים, ולכן הכלים חבויים בתוך תכשיטים הנישאים על הגוף.

בכל כלי לא רק פתרונות פונקציונליים אלא חוויה שלמה.  אהבתי את התום והנאיביות הן במוצרים והן בדברי המעצבת.

(מנחה: טל גור).

חמי שם טוב

חמי שם טוב (3) חמי שם טוב (4) חמי שם טוב (5)

הפרויקט: שיבוץ פלסטי

סוף סוף לחברים הכי טובים..

מחשבות חדשות על עולם ישן. לרענן את תחום שיבוץ אבני החן בתכשיטים. אופן השיבוץ כמעט שלא חרג מהמסורת הטכנית שלו כבר אלפי שנים. המתכות האצילות שהן חומר "משבץ" אינן מאפשרות חריגה, וכמוהן, גם אופן חיתוך אבני החן המסורתי.

ההצעה לריענון טמונה בעולם הפלסטי. באמצע המאה הקודמת נכנס הפלסטיק בסערה לתודעה ושינה את פני התעשייה והתרבות המודרנית. הפלסטיק נמצא כמעט בכל פינה, ואולי דווקא בשל כך נתפס כדבר זול, לא רק במחיר אלא ב"פאסון". המעצב מציע דרך חדשה לבחינת הפלסטיק. לדעתו, עם הפיתוחים הטכנולוגים, הפלסטיק מטפס בסולם החומרים, והוא חומר גבוה מספיק בשביל שיבוץ אבנים יקרות.

דרך הטבעות שיצר, הוא בוחן את האיזון ויחסי הגומלין בין אבן חן לפלסטיק תוך מחשבה על פלסטיק כעל חומר אציל. הוא מנצל את תכונות החומר ואת הטכנולוגיה המאפשרת לו עיצוב חדש ודרך שיבוץ חדשה, המזכירה מחברים פלסטיים מהתעשייה. גם האבנים אינן מחויבות לחיתוך המסורתי בהכרח בעבודתי. כל האמצעים כשרים.

טיפני'ס ובולגרי, להתייחסותכם!

(מנחה: פרופ' עידו ברונו)

אחרי הצצה למבחר עבודות בעיצוב תעשייתי שלא מגלות את קצה הקרחון של מצאי העבודות הנפלאות, נעבור בחטף לעיצוב קרמי וזכוכית שלעתים מאוד מתקשר ומתכתב עם העיצוב התעשייתי. חלק מהאומנים בחרו בגישה הקונספטואלית, כמיצג אומנותי, חלק בגישה פיסולית וחלקי בגישה חדשה/ישנה לכלים.

עדי בן עזרא

עדי בן עזרא ק

חלקיקים אלמנטריים

עבודה שכזו לא רואים כל שנה. התחושה הייתה שאני עומדת בפני גדולה.

אותה שמלה שנתפרה בילדותה ונשזרה בפנינים על ידי אמה. חוט וחרוזים של שמלה המלווה את חייה. הארון מתחלף, משתנות המידות, הגזרות וסוגי הבדים של הבגדים התלויים לצידה, רק היא נשארת שם, עטופה כבחרדת קודש, כזיכרון וסממן לילדות מעצבת חיים.
אותה שמלה נפרמה והולבשה לדימוי ילדותי-נשי המורכב מחלקיקי פורצלן. חלקיקים אלו הלקוחים מתוך עולם משחקי הילדים, מתפרשים אל תוך החלל. שם נרמסים שולי שמלתה. שולי שמלה של כולנו?

חומרים וטכניקה: יציקת פורצלן, מתכת, רישום דיו על נייר פרגמנט.

יעל קורנשטיין

יעל קורנשטיין

זוביידה

"משם, בתום שישה ימים ושבעה לילות, אתה מגיע לזוביידה, עיר לבנה, חשופה כליל לקרני הירח, ולה רחובות מצטנפים סביב עצמם כפקעת. וכך מספרים על ייסודה: אנשים בני אומות שונות חלמו אותו חלום עצמו ובחלום ראו אישה רצה לעת לילה בעיר לא ידועה. היא נראתה מגבה, ארוכת שיער וערומה היתה. חלמו שהם רודפים אחריה להשיגה. סוב וסוב, איבד כל אחד מהם את עקבותיה. כשנמוג החלום, יצאו לחפש את העיר הזאת, מעולם לא מצאוה…"

(איטאלו קאלווינו- הערים הסמויות מעין)

עבודה עם  צלחות היוצרת דמוי של ירושלים, יחסי האהבה – שנאה אליה כתושבת העיר, הדפסים המחזירים לעולם ישן וטכניקה פיסולית במראה חדשני, לבן ובוהק.

חומרים וטכניקה: יציקות קרמיות, חיתוכים ידניים.

זוהי רק טעימה ממגוון מעצבי הזכוכית והקרמיקה בעושר מטריף חושים.

באומנות, זוהי אומנות לבחור מה להראות לכם.

אפרת רובינשטיין

אפרת קטן 2 אפרת קטן אפרת רובינשטיין (1)

״שמך על גרגר של אורז״ "Your name on a grain of rice"

אפרת רובינשטיין נראית כיצירה אמנותית בעצמה. כולה מצוירת, יפהפייה ולבושה כאש בוערת. אישיותה כובשת כמו גם ציוריה.

הציורים עוסקים בפולחני "ישראליאנה" במצבי צבירה ודחיסות שונים. בעבודות מעורבים ושזורים חפצים, מוצרים ושאריות אשר נאספו במהלך שנים או אשר מצויים בשגרת היום-יום. טקסטים שלובים כחלק מאותה שפה. נושאי הציור מהולים בביוגרפיה אישית ומקיימים ערך נוסטלגי של תהייה על זמן ועל שיבושי זיכרון.

הצבעוניות מכה את הצופה וכובשת אותו. מאטיס מאחוריה.. האופטימיות והזוהר הם קצת חיצוניים ומותירים מאחוריים מציאות אולי קצת עגומה שכולנו רוצים להסתיר.

העיניים גומעות את  יצירתה ולא יודעות שובע.

צילום

בחרתי את עידן ברדיצ'ב 

עידן ברדיצב ק עידן ברדיצב    

עדן Eden

במקום של המוות והדממה מצאתי את גן עדן. נוף, גבר ואישה.

השימוש בשלושתם והחיבור ביניהם הוא הבסיס. ההתפעלות מהנוף, הכמיהה והאהבה לאישה,

והקבלה של האני, אלו הם גן העדן המובטח כפי שאני רואה. אפשרי שבמקום דומם ומת אני אצליח לברוא חיים ועולם חדש ומדומיין. הפנטזיה חזקה יותר מיובש המקום, ובעזרתה אני מטעין את הסדרה בחושניות, בקסם ובמסתוריות.

אפשר לראות את העבודה כעבודה אופטימית, משחררת,  מתעלה על המציאות ומאפשרת בריחה לחלל נעים יותר. זו ההרגשה של הצלם בזמן עבודתו על הפרויקט, והמטרה היא שהצופה ירגיש אותו דבר.

רומנטי, מסתורי, בראשיתי ושואב את הצופה. 

הצצה לפוסט הבא:

עירית נתיב (2)

זה לא בויקטוריה ואלברט

לסיכום-

תערוכה לכל חובבי אומנות ועיצוב באשר הם. 

ממליצה לפצל ולהקדיש לאומנות, צילום ואומנויות המסך סיור בפני עצמו ולמחלקות העיצוב סיור נפרד.

המרוץ אחרי כל המחלקות ברחבי בצלאל ביום אחד חוטא למתבונן ותפשת מרובה לא תפשת..

כפי שהבטחתי, פוסט נפרד יוקדש למגמת האופנה והצורפות.

הנאה שלמה.

שלכם בסגנון והשראה,

רוית

http://styleandinspirationwithravit.blogspot.co.il/

Style and Inspiration with Ravit

צלמים:
עיצוב קרמי וזכוכית- סשה פליט
עיצוב תעשייתי- עודד אנטמן.
שיר רוזן- שלומי אטר

עיצוב הגרפי של בצלאל- נעמי גיגר ודנה גז. סטודיו ג2 לעיצוב.

רוית ליפשיץ ציון

 
 

רוית ליפשיץ ציון- בלוג בסגנון והשראה
רומנטיקנית חסרת תקנה בעלת תשוקה ואהבה לעולמות העיצוב, הספרות, אמנות, אופנה, טרנדים ומגמות, תערוכות בעולם. בלוגרית רב- תחומית, יוצרת וכותבת תוכן, עיתונאית עיצוב, סופרת, מוזיקאית. רומן הביכורים שלי: "אהבותיה של אמה" יצא לאור בהוצאה עצמית בשנת 2018 והפך לרב מכר. נשואה ואם לחייל ולחיילת הממשיכים את דרכי האמנותית.