תהליך יצירת הקרטון

קופסאות קרטון מעוצבות

משטח קשיח עשוי שלוש שכבות של נייר יכול לשמש לצרכי אריזה ואחסון. אפשר לייצר אותו בדרכים שונות והיתרונות שלו הם כושר כפיפות מעולה, יכולת לעמוד בתנאי הקפאה וגמישות ראויה לציון.

המשותף לאריזות יום הולדת, אריזות קרטון מעוצבות, אריזות T.A. וקופסאות קרטון הן קרטון הוא הרבה יותר ממשטח העשוי מנייר. תהליך היצירה שלו כולל מספר שלבים שמשפיעים על התוצר ועל אופי השימוש. בשלב הראשון מדביקים את שכבות הנייר זו לזו כאשר השכבה האמצעית מקופלת לצורה גלית. הצורה הגלית כולאת בתוכה חלל ומספקת את פתרון הבידוד התרמי הדרוש. בשלב השני מחליטים האם להוסיף שכבת פלסטיק, בעיקר במטרה לחזק את התוצר. שכבת פלסטיק לא קיימת בכל משטחי הנייר אך היא בהחלט יכולה לתרום לשימושים תעשייתיים וחקלאיים.

אריזות קרטון מעוצבות

תהליך היצירה מחייב הקפדה על מספר כללי מפתח:

א. חומר בידוד – יש הרבה משטחי נייר המשמשים כחומר לבידוד ומסייעים לבניה קלה. במשטחים מן הסוג הזה הדגש בתהליך הייצור הוא לא על הדבקת השכבות או עובי הנייר, אלא על הצורה הגלית של השכבה האמצעית.

ב. משקל סגולי נמוך – קיימים סוגים שונים של חומרי גלם אותם ניתן להוסיף לכאורה לקרטון על מנת לחזק אותו. יחד עם זאת, אחת המטרות העיקריות של תהליך היצירה הוא לא לפגוע במשקל הסגולי הנמוך. השילוב בין המשקל הנמוך לבין העמידות הגבוהה הוא זה שמייצר את האטרקטיביות של משטחי הנייר.

ג. מבנה גיאומטרי – לא כדאי להקל ראש בחשיבות המבנה הגיאומטרי של קרטון. המבנה מקנה לו חוזק כפיפה שאינו קיים בנייר רגיל, הוא מאפשר את השימוש בו לצרכי בידוד ואריזה והוא גם מקל על היישום שלו במסגרת תהליכי בנייה.

מה מאפיין את תהליך היצירה?

תהליך היצירה של קרטון מורכב מבחירת חומרי גלם ויצירת דייסה עיסית. את הדייסה מעבירים למכונות ארוכות עם רשתות ניעור, כאשר לכל מכונה אפשרות לייצר כמה שכבות במקביל. אלו השכבות שמודבקות אחת לשנייה ואחראיות לתוצר הסופי.

רוב השימושים השכיחים לא מחייבים רמת גימור גבוהה של מוצרי קרטון. ניתן לייצר אותו מנייר ממוחזר, לתרום לשמירה על כדור הארץ ולחסוך בהוצאות. הייצור מנייר ממוחזר עמיד ואיכותי לא פחות מנייר אחר. בתהליך הייצור הזה שמים דגש על ניצול אופטימאלי של החומרים המקוריים ועל הוספת חומרים בהתאם לצורך. בנוסף, התוצר הסופי עצמו ניתן למיחזור ולכן השימוש בו מומלץ עבור צרכים תעשייתיים, חקלאיים ועוד.

התכונות של נייר ממוחזר המשמש בתהליך היצירה פחות טובות מהנייר הרגיל. אפשר לראות את הירידה בביצועים באה לידי ביטוי בחוזק מפני כפיפה, בעמידות פחות לרטיבות וגם ביכולת מוגבלת לעמוד בתנאי הקפאה. המאפיין העיקרי של שימוש בנייר ממוחזר לתהליך היצירה הוא בדיקה מראש של אופי השימוש. רק כך ניתן למנוע מצב בו הנייר הממוחזר פוגע ביעילות של התוצר הסופי וגורם לבלאי או שחיקה בתהליך האריזה.