תבשיל חומוס ותפוחי אדמה מהארוחה ההודית אצל איריס

חוויות ותמונות מגרות מארוחה הודית אצל איריס, ומתכון לרגרה – תבשיל חומוס ותפוחי אדמה. מנת פתיחה שאחריה נרצה לאכול עוד ועוד אוכל הודי.

תבשיל תפוחי אדמה וחומוס - צילום איריס מתכונים

FullSizeRender (6)

פעם, עד לא מזמן, אם רציתי לאכול בחוץ, הלכתי למסעדה. אם רציתי ללמוד משהו חדש במטבח, הלכתי לסדנא בבית ספר לבישול. היום, בנוסף לכל אלו, שחיים וקיימים, כמובן, יש גם פעילות אחרת, פעילות בבתים. אנשים פותחים את ביתם ואת ליבם ומלמדים לבשל את מה שלמדו מאמא, סבתא, שכנה… בלי הכשרה של שפים. בישול שבא מהלב והנשמה.

אחת כזו היא איריס, שאצלה התארחתי לפני מספר ימים. איריס בת להורים ממוצא הודי (מעדת בני ישראל), חיה ונושמת את האוכל ההודי מילדות, וכפי שהיא מציגה את עצמה: "מהבית ספגתי את תרבות הודו על כל גווניה וטעמיה. הצטרפו לסדנה ובואו לחוות וללמוד מרזי המטבח". הפעילות של איריס מבוצעת בפלטפורמה של FUNZING, בה ניתן למצוא סדנאות, סיורים ופעילויות בתחומים שונים של תרבות הפנאי. לפרטים נוספים והרשמה לסדנא של איריס: http://bit.ly/2jOgcnd

הגענו לאיריס והתיישבנו מסביב לשולחן הערוך בסלון ביתה של איריס לארוחה צמחונית (שלמעט הקינוח היא גם טבעונית). לפני כל אורח הונחה שקית עם צנצנות קטנות של תבלינים וחוברת מתכונים מודפסים ועליה שמו. רעיון נחמד ואישי.

IMG_6915

זו ארוחה שמשולבת בסדנא פרונטלית, כשאיריס מדגימה ומסבירה כל שלב בהכנת האוכל, כאשר מדי פעם יש אפשרות (רק למי שרוצה) לקום ולקחת חלק פעיל – לבשל את המסאלה לתבשיל הצ'אולי, לרדד בצק ללחם ועוד.

כדי להכנס לאוירה, איריס הכינה לנו צ'אי הודי, עתיר תבלינים וטעם, על בסיס חלב סויה. הריחות המשכרים של כוכב האניס, הציפורן ההל והג'ינג'ר מלאו את הסלון.

מתחילים מבצק ללחם ההודי נאן – היות והוא צריך עוד לתפוח. איריס הסבירה את הדרך שלה לעבוד עם בצקים המכילים שמרים. כמה לישות, כמה התפחות. ניכר שאיריס באמת רוצה שיצליח לנו כשנכין אח"כ בבית. שחקנית נשמה, כבר אמרתי?

FullSizeRender

עוברים לבשל צ'אולי – תבשיל לוביה ברוטב מאסלה משגע, שאותו מכינים בדיוק באותו הרוטב שמכינים גם את שעועית המאש – מונג.

FullSizeRender (5)

בזמן הזה, איריס מגישה לנו רגרה – תבשיל סמיך של תפוחי אדמה וגרגרי חומוס ברוטב אדום חמצמץ. הנזיד הזה נחשב כמתאבן, או כמנת הפתיחה של הארוחה. איריס הכינה אותו מבעוד מועד כדי שלא נשאר רעבים עד הארוחה. למנה הזו, שאולי לא יפה, אבל טעימה להפליא, יש מתכון בסוף.

וכך, הציגה בפנינו איריס תוך כדי שאנחנו מריחים, טועמים ונהנים את כל התבלינים ההודיים, ואת המנות המוכרות והאהובות: סמוסה מלאה בתפוחי אדמה ואפונה, לביבות בצל – באג'ה עם צ'אטני ירוק, תבשילי ירקות הנקראים בהודית באג'י ועוד. לכולם נתנה לנו את המתכונים וגם טיפים כיצד להכין.

IMG_6922

FullSizeRender (4)

כן, היה גם קינוח. גולאב ג'מון – שהוא קינוח חלבי ולכן לא טעמתי אותו. אני לא אדם של קינוחים כך שזה ממש לא הפריע לי. בכל זאת זו היתה סדנא צמחונית, ולא טבעונית, אך למעט הקינוח הכל היה טבעוני, כך שיצאתי שבעה ומלאת חוויות, גם בלי קינוח.

לפני שנעבור למתכון, אל תגידו שלא הזמנתי אתכם לעמוד הפייסבוק שלי, העמוד הכי טעים, בריא, טבעוני וצבעוני (אני ממש אובייקטיבית, כן?) "חיים וטעים – אורלי כהן"

.

רגרה – תבשיל תפוחי אדמה וגרגרי חומוס – המתכון של של איריס (עם שינויים שלי בסוגריים)

רגרה - שהכנו בבית

מצרכים :

  • 1 בצל מגורד בפומפיה דקה.
  • 3 תפוחי אדמה.
  • 2 פלפלים ירוקים חריפים .
  • 1 חומוס בקופסה. (אנחנו השתמשנו בכמות זהה של חומוס שבושל עד לריכוך אחרי השרייה של 24 שעות)
  • 1 לימון.
  • 2 כפות כוסברה קצוצה.
  • חצי כוס קטשופ (אנחנו השתמשנו בפסאטה של עגבניות)
  • חצי כפית תבלין לדגים.
  • מלח.

.

אופן ההכנה :

  1. שולקים תפוח אדמה אחד ומקלפים.
  2. מטגנים בשמן את הבצל ומוסיפים את תפוח האדמה . מועכים הכל כמו פירה .
  3. מוסיפים 2 פלפלים ירוקים חתוכים דק ואת הקטשופ.
  4. מתבלים בתבלין של דג ובמלח. מוסיפים 3/4 כוס מים ומבשלים על אש נמוכה עד להופעת בועות.
  5. חותכים 2 תפוחי אדמה לריבועים קטנים ומוסיפים לרוטב . מבשלים כ-רבע שעה עד שתפוחי האדמה מתרככים.
  6. מוסיפים את החומוס ומבשלים חמש דקות נוספות . סוחטים לימון מעל .
  7. מוסיפים כוסברה קצוצה . מבשלים עוד חמש דקות ומסירים מהאש.
  8. מגישים חם בצלוחיות אישיות.

.

אני ממליצה על הסדנא והארוחה של איריס, הכוללת מגוון עצום של מנות, אליה תוכלו להירשם כאן: http://bit.ly/2jOgcnd

 בתיאבון!

חיים וטעים!

 

אורלי כהן - חיים וטעים
אוהבת את החיים הטובים והטעימים: לבשל, לאפות, לצלם, לטעום, לטייל, לבלות, ליצור, לעצב, לשתף, לכתוב ולספר. יחד עם זאת, בריאות הגוף, הנפש והנשמה חשובים לי ואני משתדלת לשלב ביניהם. חיים וטעים זה המוטו שלי.