תביעות של ליקויי בניה

בחורה עם מחשב נייד

אם אתם מבצעים את בדק הבית לפי שאתם קונים דירה אז הרווחתם ויכול להיות שחסכתם לעצמכם הרבה עוגמת נש בהמשך. אם קניתם דירה מקבלן וגיליתם שיש בה בעיה, המצב קצת יותר מורכב. תביעות בגין ליקויי בנייה נפוצים מאוד בישראל וזה הזמן להבין מה עושים איתם.

על מה תובעים כל כך הרבה?

יש הרבה ליקויי בנייה בבתים רבים בישראל ונשאלת השאלה האם באמת ענף הבנייה מכיל כל כך הרבה טעויות, האם הדייר הישראלי הוא דייר שרוצה לתבוע בכוח או פשוט מצפה ליותר מידי, או האם בכלל מדובר בהערכות שונות שגורמות לכל הבלבול? את השאלה לתשובה הזו לא נדע אך אנו כן יודעים על מה בדיוק תובעים. יש ליקויים שיכולים להיות חמורים מאוד ואף אינם ברי תיקון ויש ליקויים יחסית פשוטים שאפשר לתקן בכמה מאות שקלים ואפשר להסתדר איתם אחרי שנושכים מעט שפתיים. זה הזמן להבין מה צריך לעשות עם הליקויים ועל מה בכלל תובעים.

מצאתם ליקוי? כך צריך לפעול

  • כיום נהוג לחתום על חוזה מול הקבלן שאחד מסעיפיו הוא 'שנת בדק'. במקום להציף את הקבלנים בכל מיני ליקויים פה ושם, אחרי שנה שגרתם בדירה תוכלו להעלות בפניו את הליקויים שמצאתם ותתחילו במשא ומתן שכולל גם בדיקות רבות להוכחת טענותיו של כל אחד מהצדדים. זה לא אומר שהבעיה נפתרה והקבלן ישלם וזה לא אומר שלא תגיעו עד לבית משפט, אך ללא הסעיף הזה העניינים היו הרבה יותר מסובכים.
  • ליקויי הבנייה ייראו רק אחרי שתגורו בבניין ולכן לדירה חדשה ביקורת המבנים תהיה מעט יותר מסובכת ותיאלץ להתבצע רק לאחר זמן מה. הליקויים יכולים להיות אף מסוכנים מאוד, כמו למשל בדיקת שלד בטון שמראה על סכנות או מערכת חשמל מאוד מסוכנת. לעתים הליקויים יהיו גם בלתי הפיכים ואז התביעה תהיה הרבה יותר גדולה.
    ליקויי בניה
    ביקורת מבנה ובדיקת ליקויי בניה

     

לא תובעים רק על הליקויים

חשוב לזכור שהליקויים הם לא הדבר היחיד שעליו תתבעו. למעשה, בתביעה זו תובעים גם על הפרת חוזה ועל עוגמת נפש כאשר הראשון מהם לא תמיד יופיע וזה תלוי בעוד פרמטרים שבין היתר קשורים לחוזה. עם זאת צריך לזכור כי ליקויי בניה יכולים להופיע בדו"ח של מומחה אחד ולא בדו"ח של מומחה שני ולכן חשוב לקבל הערכה מקצועית ומנוסה שתייצג אתכם היטב.