שלוש – דרור משעני

"שלוש היו תמיד אהבותי, שלוש הן לא יותר מדי", לא תמיד נכון….

הביקורות החיוביות על ספרו של דרור משעני "שלוש", שהציפו את הפיד שלי, גרמו לי לחרוג ממנהגי ולקרוא אותו, למרות שספרות בלשים זו סוגה שאני נמנעת ממנה.
אבל, ברוח עשיית דברים חדשים ולא הרגליים, במסגרת " 60 דברים לפני גיל 60 " – נכנס באופן חנוּנִי לגמרי גם הסעיף – קריאת ספר שבנסיבות אחרות לא הייתי בוחרת.

3F6153B0-6664-4727-8C96-194F6E6FCCDB

הספר עוסק בשלש נשים וגבר אחד המקשר בין שלושתן.
המידע נמסר לנו אודות הדמויות באמצעות תיאור פרטי הפרטים של התנהלותן. החוזקה הגדולה של משעני היא שריבוי הפרטים הקטנים והשולִיים אינו משעמם. הדמויות הראשיות וגם דמויות המשנה מעניינות אם כי די שטוחות רגשית. חסרה לי התייחסות מעמיקה יותר להיבטים מסקרנים כמו מניעים והיסטוריה של הדמויות.  ובכל זאת, משעני, כמו בתהליך מקביל לפשע המתבצע בספר, מצליח לתפוס את הקורא, הנשאר בחוסר-ידיעה, ולהחזיק אותו לאורך כל הספר.
אהבתי שהספר ישראלי מאד, ושמוזכרים בו מקומות שאני מכירה היטב – דבר המוסיף לתחושת האמינות שלולא נוצרה, היה לי קשה להתחבר לתעלומה המתבררת בסופו של דבר – תעלומה שכאילו שייכת לסדרות טלוויזיה זרות.
כמו ספרים רבים וטובים אחרים, "שלוש" הוא ספר על דברים שאנחנו יודעים ובעיקר על הדברים שאנחנו לא יודעים אודות אנשים שבחיינו.

SK-A-2099

אדריאן קורט, טבע דומם עם אספרגוס, 1697

הבחירה לאיור העטיפה שעוצבה ע"י ליאור גל מקורית ואינה צפויה לספר בלש.
על העטיפה ציור שמן על נייר, מסוף המאה ה-,17 של אדריאן קורט  ההולנדי, "שלושה אפרסקים על מדף אבן עם פרפר נִמפית הסרפד".
Adriaen Coorte  היה צייר בלתי ידוע יחסית, וייתכן שהיה נשכח לחלוטין למרות שהרייקסמוזיאום רכש עבודה שלו, והכניס אותו לפנטאון של הציירים שזכו להכרה ממסדית. התעניינות מחודשת באמן התעוררה לפני כמה עשורים ועבודותיו חזרו והופיעו במכירות פומביות חשובות
הציור המרהיב הזה היה כ- 150 שנה בבעלות פרטית בניו-זילנד הועמד למכירה פעמיים בשנים האחרונות, וכיום הוא נמצא בידיי אספן פרטי  בר-מזל, שרכש אותה בסותבי'ס בסכום של 3,500,000 שטרלינג,  (חצי מיליון שטרלינג מעבר להערכה הגבוהה, דבר המעיד על מאבק עיקש בין רוכשים במהלך המכירה הפומבית).
בציור סידור מוקפד ומינימליסטי של ארבעה אובייקטים שהסמבוליות שלהם ברורה, על רקע שחור שייך לסוגה המכונה "טבע דומם",  או בגרסה הרלוונטית יותר – הצרפתית – Nature Morte – טבע מת. הציורים של אדריאן קורט מאופיינים בצניעות מאופקת ובבחירת אובייקטים פשוטים יחסית לציורים האופנתיים באותה תקופה, אשר נועדו לפאר את טעמם ועושרם של בעליהם.
הבחירה בציור נדיר זה מתבררת ומתבהרת במהלך הקריאה.   (דרך אגב, קורט צייר קומפוזיציות דומות נוספות עם אפרסק אחד, ושני אפרסקים)

הספר רהוט קולח ומהודק, וניכר שנעשתה עליו עבודה טובה וקפדנית (עורכת: שירה חדד), ומתאים במיוחד לטיסה ארוכה או חופשה קצרה.

הוצאת אחוזת בית, 2018, 271 עמ.