שירת סרטני הנהר מאת דליה אוונס- ספר מהפנט ופיוטי המשלב אהבה לטבע, עוצמה אנושית וסיפור מתח

הרומן הראשון שכתבה דליה אוונס כבש את לב הקוראים ב-41 מדינות והפך לספר הנמכר ביותר בשנת 2019. הפתעה מוחלטת לסופרת מתבודדת בת 70 שהעבירה את רוב חייה במדבריות בוצוואנה וזמביה, שם חקרה את חיי חיות הבר של אפריקה. איך היא עשתה את זה?

62512014746b

הרומן הראשון שכתבה דליה אוונס כבש את לב הקוראים ב-41 מדינות והפך לספר הנמכר ביותר בשנת 2019. הפתעה מוחלטת לסופרת מתבודדת בת 70 שהעבירה את רוב חייה במדבריות בוצוואנה וזמביה, שם חקרה את חיי חיות הבר של אפריקה. איך היא עשתה את זה?

לאחר שקראתי ונכבשתי בקסם הסיפור, אני חושבת שלמרות שהסיפור מתרחש בביצות צפון קרוליינה, הרי שהנושאים בהם הוא עוסק הם אוניברסליים ונוגעים בכולנו. בעידן של סגירות, התבודדות ותקשורת דיגיטלית, החיבור של הגיבורה לטבע, היכולת שלה למצוא נחמה וכוח בסביבה טבעית, מרגשת ומושכת אותנו. זאת בשילוב עם סיפור אהבה וסיפור רצח, המסופרים באופן פיוטי ומלא קסם, הופך את הספר לכזה שמתקשים להניחו מהיד.

כבר מהכותרת "שירת סרטני הנהר" ניתן להבין שמדובר בסיפור קצת אחר אכן הכותרת מבטאת היטב את הפיוטיות והיופי בכתיבתה של אוונס המספרת את סיפורה של קיה בת השש, ילדה צעירה שננטשה על ידי בני משפחתה באיזור הביצות של צפון קרוליינה. תחילה על ידי האם העוזבת את ילדיה ובעלה השיכור והאלים. ואז עוזבים גם האחים הבוגרים ומותירים אותה עם האב ולאחר מכן נעלם אף הוא. כנגד כל הסיכויים, מצליחה "ילדת הביצות" לשרוד לבדה בביצות, להתבגר ולהתאהב.

הסיפור נע בין 2 תקופות. שנות החמישים ותחילת שנות השבעים. בין סיפורה של הילדה קיה לבין חקירת רצח של אחד מצעירי הכפר הידועים צ'ייס אנדרוס. הקוראים עוקבים אחר סיפורה של קיה הנאבקת כדי לשרוד, תוך שהיא נתקלת בדעות קדומות, בוז, לעג ודחייה מצד הקהילה שהתייחסה לאנשי הביצות באופן אכזרי ולא הוגן, בדיוק כפי שהתייחסו לתושבים האפרו- אמריקאים. קיה לומדת להתרחק מהם, להיות עצמאית ולמצוא כוח ונחמה בסביבת הביצות המופלאה. היא חוקרת את סביבתה, לומדת את סודותיה ואת סודות בעלי החיים בסביבתה.

היא מתיידדת עם ילד מקומי המגלה כלפיה הבנה וחיבה והוא זה שמלמד אותה לקרוא. תוך כדי סיפור התבגרותה של קיה, מתקדמת גם חקירת הרצח של אנדרוס. מתבררים פרטים נוספים, נחקרת מעורבותה של ילדת הביצות והסיפור הופך להיות מותח ומסקרן. מי רצח את אנדרוס ומדוע? או שאולי הייתה זו תאונה? איך נפל הבחור ממגדל המים ולא הותיר אחריו שום טביעת אצבעות, שום רמז שיצביע על הרוצח? ומה הקשר שלו לילדת הביצות? האם היא אשמה במותו?

אוונס עוסקת ברומן במגוון הרגשות האנושיים, בגזענות, בדעות קדומות, בבדידות, בעוצמה, באהבה, תשוקה ושנאה. היא עושה זאת תוך כדי שילוב של תיאורי טבע ליריים וקטעי שירה קצרצרים שריגשו ונגעו בי. בעיניי, אלו הקטעים היפים ביותר ברומן.

סיפור הרצח פחות אמין בעיניי והטוויסט בסיום מאפשר סגירה, אך מאכזב מעט. למרות זאת, זה סיפור מלא קסם, נקרא בנשימה אחת ומהנה מאד.

ולסיום, מחמאות למתרגם שאול לוין שהצליח להעביר את הפיוטיות והיופי.

מומלץ בחום רב.

"שירת סרטני הנהר" מאת דליה אוונס. הוצאת כנרת, זמורה- מוציאים לאור. מאנגלית- שאול לוין. מחיר: 98 ₪.

Iaffa Gavish
כותבת על נושאים מגוונים. הצגות, ספרים, אוכל, מסעדות ולייף סטייל. תמצאו כאן את היומיומי, את שעות הפנאי ואת ההנאות הקטנות של החיים.