שיניים צהובות אצל ילדים

התמונה באדיבות ד"ר ספי פורת.

שיניים צהובות נפוצות יחסית אצל מבוגרים עקב סיבות שונות ובעיקר מנהגים כגון שתייה מרובה של קפה, עישון וכו'. למרבה הצער, שיניים עשויות להצהיב גם אצל ילדים, מה שכמובן גורם לתחושה לא נעימה, פחד מפני מלעג ומתגובות הילדים האחרים ופגיעה חמורה בביטחון העצמי. הסביבה (כולל מבוגרים) אף עשויה להאשים את הילד בכך שהוא מזניח את השיניים, אף על פי שעשויות להיות למצב גם סיבות אחרות.

התמונה באדיבות ד"ר ספי פורת.
התמונה באדיבות ד"ר ספי פורת.

ממה נוצרות שיניים צהובות אצל ילדים?

בראש ובראשונה, הצהבת השיניים עשויה לנבוע מסיבה גנטית. ההסבר לכך הוא שבשל הנטייה גנטית, שכבת האמייל הופכת להיות דקה יותר ולכן שכבת הדנטין הצהובה בולטת יותר.

מעבר לכך, שכבת האמיל כשלעצמה עשויה לצבור כתמים עקב שימוש באנטיביוטיקה, הן במצב בו האם מקבלת אותה בהריון והן במצב בו הילד מטופל באנטיביוטיקה לפני גיל שמונה. למרבה הצער, מצב זה עלול להיות קבוע ולהשפיע על המראה של השיניים הקבועות לאחר שהן בוקעות.

גורם נוסף שיכול לגרום לשיניים צהובות אצל ילדים הוא שימוש מרובה בפלאוריד הנמצא במשחות שיניים לילדים וההמלצה  היא תמיד להשתמש במעט מאוד משחה (מספיקה משחה בגודל של גרגר אפונה). גם תוספי פלואריד כגון מי פה עשויים לגרום לאפקט דומה, וההמלצה היא בכל מקרה שילדים מתחת לגיל שש לא ישתמשו בהם עקב חשש כי יבלעו את הנוזל.

דבר נוסף : ילדים אמנם לא שותים קפה או יין, אך משקאות פופולאריים אחרים כגון קולה ואפילו משקאות טבעיים עשויים אף הם לגרום להופעת כתמים בשיניים מכיוון שהצבעים הנמצאים בהם נדבקים לשכבת  האימייל. אפילו חטיפים מסוימים (כולל במבה) עשויים להכתים את השיניים.

קיימות עוד מספר סיבות לשיניים צהובות אצל ילדים :  טראומה היוצרת דימום, מחלות בהיריון הפוגעות בהתפתחות השיניים וכמובן הזנחה של ניקיון השיניים, כאשר רצוי לא להסתפק רק בצחצוח השיניים, אלאלעשות גם שימוש בחוט דנטלי או קיסם לשיניים אשר יפחיתו את כמות האבנית. ככל שהרגלים אלו ישתרשו אצל הילד בגיל מוקדם יותר, כך יהיה קל להימנע מבעיות בשיניים, ובכלל זאת הצהבה גם בעתיד.

טיפול בשיניים צהובות אצל ילדים?

הורים רבים מודאגים מהצהבה של השיניים אצל ילדיהם ולא יודעים מה לעשות עם השיניים הצהובות .לפני הכול חשוב לדעת כי השיניים הקבועות אינן לבנות כמו השיניים הטוחנות, ולכן לעיתים עשוי להיווצר הרושם שנדרש טיפול אצל הילד, אך בדיקה מהירה אצל הרופא תגלה שהמצב תקין ולכן אין סיבה להיכנס לפאניקה.

בכל אופן, אסור לוותר על טיפול מונע אצל שיננית להסרת אבנית. טיפול להסרת אבנית אצל ילדים לא אמור לכאוב מכיוון שעדיין לא חלה אצלם התחלה של חשיפת חניכיים.

מעבר לכך, חשוב כמובן להימנע מהמנהגים הלא טובים שהזכרנו  קודם לכן, ולעיתים אפשר לצחצח שיניים גם בצהריים מיד לאחר הארוחה. כאשר הילד נוטל תרופות מסוימות באופן קבוע, רצוי להתייעץ עם רופא הילדים ולבדוק חלופות. בכל אופן, יש ליידע את רופא השיניים על כל תרופה שנוטלים עוד לפני הטיפול בילד על מנת לשלול סיבות אחרות להצהבה.

דבר נוסף שחשוב לדעת : בניגוד למבוגרים שיכולים לעבור טיפולי הלבנת שיניים במרפאה, אצל ילדים לא נהוג לבצע הלבנה.

לסיכום

לסיכום, שיניים צהובות אצל ילדים לא מעידות בהכרח על מצב קיצוני ולפני שנבהלים חשוב לערוך בדיקה מסודרת אצל רופא שיניים שתשלול סיבות מסוימות למצב. רופא השיניים יוכל להציע את הטיפול הטוב ביותר באופן פרטני. לפיכך, אין סיבה להאשים את הילד או להעמיד אותו במצב לא נעים מכיוון שייתכן שההצהבה כלל לא תלויה בו.