שיימינג – הדור החדש של לשון הרע

השיימינג הפך למושג שגור מאוד בשנים האחרונות ואפשר לראות בו את הדור החדש של לשון הרע. איך התופעה באה לידי ביטוי באינטרנט וברשתות החברתיות ומהי ההתמודדות המשפטית עימה? על כך במאמר שלפניכם

אדם מחזיק טלפון

שיימינג, או בעברית "ביוש", הוא מושג שמתאר כל סוג של פרסום משמיץ שזכה להפצה ויראלית ברשת חברתית ובאינטרנט. בגלל האופן שבו אנשים משתפים מידע, המושמץ לא מצליח להתגבר על הפרסום או להשתלט עליו. יתרה על כך, יש מקרים שבהם הביוש מבוסס על מידע שאין לו שום סוג של תוקף עובדתי – אך גם מקרים שבהם מדובר על פרסום שבבסיסו מתאר אמת.

 

מי אשם בשיימינג?

המצב האמיתי כמו תמיד קצת מורכב יותר מכפי שנדמה במבט ראשון. קודם כל, שיימינג זו כאמור בכלל לא תופעה חדשה. אנשים כל הזמן אהבו לדבר ויש שיטענו שזה שאנחנו יצור חברתי תורם לנו באבולוציה על פני בעלי חיים אחרים. אז נכון שכיום התופעה הזו הרבה יותר רחבה, אבל גם התוקף שלה יותר מוגבל: אם בכל מקרה יש כל הזמן מישהו חדש שחוטף את הביוש, אף אחד ואחת מאתנו לא ממש זוכרים מי היה הקורבן הקודם.

שנית, לא כדאי לתלות את כל צרות העולם ברשתות החברתיות. האינטרנט מביא איתו המון כלים חדשים שלא היו זמינים עבורנו בעבר, אך בינתיים הוא לא משנה את צורת ההתנהגות הכי בסיסית שלנו. אנשים יישארו אנשים, לא משנה אם זה יהיה אונליין או בחצר של בית הספר. מכאן והלאה, כל שנותר הוא לאמץ כללי התנהגות נכונים יותר ובעיקר להשעין אותם על חינוך.

אדם מחזיק טלפון

מה קורה בעולם האמיתי?

לדעת רבים, שיימינג הוא למעשה הדור החדש והמעודכן של לשון הרע. אבל אם בעבר האדם היה מסתפק בלשון הרע מפה לאוזן, הרי שכיום יש את המרחב המקוון שמאפשר להעביר את המסר מהר, ביעילות ובתפוצה רחבה יותר.

המצב המשפטי כיום הוא שהמקשרים, שולחי הקישורים והמשתפים של ידיעות שיימינג אונליין חשופים כולם לתביעות. במקביל, סעיפי חוק אישור לשון הרע אמנם לא מותאמים לשפת האינטרנט אבל הם עדיין מעניקים הגנה ומאפשרים תביעה.

 

איך מונעים שיימינג?

הבעיה היא שקל יותר להתמודד עם שימיינג באמצעות כלים בירוקרטיים, מאשר לנסות לחנך להתנהגות חברתית ראויה יותר מאות מיליוני אנשים בכל רחבי העולם. יתרה על כך, יש כיום כלים משפטיים שמעודדים הגשת תביעה בגין שיימינג וזה מאיץ את התופעה ונותן לה במה שאחרת היא אולי לא הייתה מקבלת.

החדשות הטובות הן שבוגרי תואר ראשון במשפטים יכולים לקחת את הכלים ולהשתמש בהם בצורה נכונה יותר. במילים אחרות, לא צריך לוותר לגמרי על הטיפול המשפטי ועל הסנקציות בגין התופעה – אלא לנצל אותם על מנת לשנות את כללי ההתנהגות מהיסוד.