שיטה חדשנית לחידוש קווי ביוב

בחורה עם מחשב נייד

ידעתם שאחת הבעיות המרכזיות בקרב בתים ודירות בישראל היא מערכת ביוב ישנה שזקוקה להחלפה? המדובר בקווי ביוב ישנים בדרך כלל שהוקמו לפני עשרות שנים וכמו בתחומים רבים – הגיל נותן את אותותיו.

שברים, סדקים, חדירת שורשים ואפילו דירות ודיירים שהתווספו, גורמים לכך שצינורות הביוב שהיו שם עשרות שנים ושאף אחד לא שם לב לקיומם, פתאום נסתמים וגורמים להצפות.

מה עושים כשיש בעיה בקווי הביוב?

ישנם מגוון של פתרונות שבאים לספק מטרה אחת – לגרום לקווי הביוב לעבוד כהלכה ואם ניתן – בלי התעסקות ואחזקה תקופתיים.

המדריך נכתב בהשראת ובאישור האתר ביובית SOS המספקים שירות ביובית 24 שעות והמתמחים בשיקום קווי ביוב.

פתרון 1 – תחזוקה תקופתית

מהמשפט האחרון ניתן ללמוד שאחת השיטות הנפוצות להתמודדות עם קווי ביוב ישנים ובעייתיים היא תחזוקה שוטפת. שיטה זו פחות מומלצת מאחר שהיא עשויה לעלות בסופו של דבר הרבה מאוד כסף ואינה מהווה פתרון קבוע.

במסגרת התחזוקה, יש לשטוף את קווי הביוב אחת לכמה חודשים וכך למעשה למנוע הצטברות של שורשים ולכלוך.

שטיפת קווי ביוב נעשית על ידי ביובית ועלות השטיפה נעה החל מ-550 ש”ח ועד 1000 ש”ח תלוי באורך קו הביוב, הנגישות ומספר הבריכות שיש לנקות ולשטוף.

לדעתי זוהי שיטה זמנית עד למציאת פתרון קבוע והיא מצריכה התעסקות תקופתית ויחד אתו גם תשלום תקופתי.

כדי להבין כמה עולה לנו שטיפת קווי ביוב, ניקח את הסכום הממוצע העומד על 800 ש”ח ונכפיל אותו בשתי שטיפות שנתיות. התוצאה היא 1600 ש”ח שמהווים תשלום חודשי של 150 ש”ח… אם מדובר במספר בריכות או תשתית ביוב ארוכה – תיאלצו להיפרד מ-200 ש”ח בחודש ויותר. תוסיפו לכל הסכומים הללו מע”מ ותקבלו עסקה ממש לא משתלמת.

פתרון 2 – החלפת קווי הביוב

יש שיגידו שהדרך הטובה ביותר לטפל בבעיה היא לטפל בה מן השורש. אמנם כשמדובר בחדירת שורשים אל מערכת הביוב המשפט מקבל משנה תוקף אך לפני שרצים לשלם אלפי שקלים, צריך להכיר בכמה עובדות:

ראשית – מדובר בפתרון היקר ביותר. העלויות יכולות להגיע עד 10,000 שקלים ויותר.

שנית – מדובר בתהליך לוגיסטי מורכב שבו יש צורך בהפעלת כלים כבדים כדוגמת טרקטורים וכן לבצע חפירות עמוקות ונרחבות – מה שגורם לאי נוחות של שבועיים ויותר. מעבר לכך, הנזק המשני יכול להיות יקר ממה שחושבים.

מספיק לשקלל אל העלויות הללו שבילים שיהרסו ושנצטרך לבנות מחדש ואת הצמחייה שתיהרס ושנצטרך להחליף ומגיעים למצב שבו אתם חיים באתר בנייה ועוד שילמתם על זה הרבה מאוד כסף.

נשאלת השאלה – האם ישנו פתרון קל יותר שיכול לספק תוצאות דומות? והתשובה היא בהחלט כן אך תלוי במהות הבעיה – מה שמביא אותנו אל הפתרון השלישי.

פתרון 3 – שיקום קווי ביוב ללא חפירה

שרוול בתוך צינור ביוב תרשיםקרדיט תרשים המרכז לשירותי ביובית

נשמע קצת הזוי – כיצד ניתן לשקם את קווי הביוב מבלי לחפור ולהחליף אותם. התשובה לכל התהיות מסתכמת בהמצאה מבריקה. מדובר בתהליך שמורכב ממספר שלבים הכולל צילום של מערכת הביוב מבפנים – דבר שמתאפשר על ידי החדרה של סיב אופטי עם מצלמה, מיפוי הבעיות (כדוגמת סדקים, שברים ושורשים שחודרים אל צינורות הביוב) ולאחר מכן, החדרה של שרוול פולימרי שנדבק אל דפנות הצינורות.

התוצאה כפי שניתן לראות בתמונה היא יצירה של צינור בתוך צינור כשלמעשה כל השפכים זורמים בתוך השרוול החדש שמגובה בצינור הישן.

הפתרון המוצע זול הרבה יותר מהחלפה כוללת של צינורות הביוב ומעבר לכך – הוא קצר מאוד (לא יותר מיום עבודה) ואינו מצריך שימוש בטרקטורים ובהריסה של השבילים והגינה. אם אתם תוהים לגבי יעילות השיטה כדאי לדעת שבבדיקות שנעשו, שרוולים פולימריים שכאלה סיפקו מענה מעולה למשך 40 שנים!

איזה פתרון מתאים לכם?

בואו ונעשה קצת סדר. למי מתאים כל פתרון ובאילו תנאים.

הפתרון הראשון שאינו יעיל לאורך זמן יכול להיות לא רע במקרה שרוצים לקחת קצת זמן על מנת לחסוך כסף לפתרון יעיל יותר כדוגמת החלפה או שיקום של צינורות הביוב. כמו כן הוא יכול להתאים במקרה של עזרה ראשונה.

נדלג לרגע אל הפתרון האחרון שהוא שיקום צינורות הביוב על ידי שרוול – מדובר בשיטה חדשנית והיא האפשרות שמועדפת עלינו. יחד עם זאת צריך לדעת שהיא אינה מתאימה בכל המקרים. כך לדוגמה אם מדובר בצינור ביוב מתפורר, השרוול יכול שלא להיות יעיל. את ההבחנה צריך לעשות עוד בשלב צילום קווי הביוב.

פתרון ההחלפה הכוללת יתאים בכל המקרים אך מפאת מחירו והנזקים הנלווים, צריך לבחור בו רק במקרים קיצוניים כדוגמת צינור ביוב הרוס או במקרים של התווספות דיירים שמחייבת אותנו להחליף את קו הביוב לצינור בעל קוטר גדול יותר.

לבסוף – טיפ מקצועי – במקרים רבים האחריות על טיפול בצנרת הביוב היא של הרשות המקומית. דבר זה מתרחש כאשר אתם סובלים מהצפת ביוב בבריכה האחרונה לפני החיבור אל הקווים העירוניים מכיוון שזו נגרמת כתוצאה מסתימה בקו המחבר אל התשתית העירונית שנמצא באחריות העירייה.

דניאל
עוסק מגיל 0 בכל מה שקשור לפתרון בעיות בשיטת "עשה זאת בעצמך" הנדימן עם ידיים טובות (כך אומרים) שינסה לעזור לכן לתת מענה למגוון צרכים בבית - החל מצביעה ועד לפתרון בעיות אינסטלציה. מקווה שהבלוג יהיה מועיל ויתרום לגולשים וגולשות רבים ככל שניתן.