שיהיה לך נחמד בתשמ"ד!

גם דו"ח קריאה, על הספר "1984" של ג'ורג' אורוול , מעורר אצלי מיד צורך לספר סיפור משלי, וגם הפעם, לגמרי בנושא, רוצים לראות איך מתקשר 1984 לזה ש"יהיה לך נחמד", ועוד בתשמ"ד, תקראו ותראו.

מי שהכותרת הזו: " שיהיה לך נחמד בתשמ"ד!" מזכירה לו משהו, סימן שהוא כנראה בן-גילי, אם לא למעלה ממנו, בטח לא פחות. תשמ"ד היא השנה העברית המתאימה לשנה ה"כללית" 1984, ובדיוק עליה אני רוצה לדבר.

רובנו, מונים את השנים הימים והתאריכים בשנים "כלליות" (על-פי הלוח הלועזי) , אם כי כשאנחנו ממש נדרשים לזה, יוצאת ומציצה לה השנה העברית בה התרחש מאורע כלשהו. יש כמה שנים עבריות, שהן מרגשות או מרעישות במיוחד, בעיקר בשל ההקשר האפוקליפטי שמצמידים להם, אחת מהן היתה שנת תשמ"ד. כמוהה גם שנת תרצ"ח (1938-39) , ש"מחשבי הקיצים" ו"מנבאי הפורענויות" טרחו להגיד בביטחון רב, שכמו שבשנת תרצ"ח פרצה "מלחמת העולם השנייה" על כל המשתמע מכך, וחלו "המאורעות" שבהם נרצחו הרבה מאוד יהודים, הרי כך בשנת תשמ"ד העולם המוכר לנו, יגיע אל קיצו, אם לא יושמד. החיבור שעשו לספרו של ג'ורג' אורוול "1984" רק העצים את הקשר. כמו שהפחד מפני בואה של שנת 2000, והחשש מפני "באג 2000" העמידו רבים בעולם ב"כוננות שיא" דרוכה לראות אם לא יתחילו לעוף בשל שיבוש מערכות כללי טילים בין-יבשתיים, ותחל מלחמת עולם. ואם מכונות ומכשירים חיוניים יאבדו את האיפוס, כמו מערכות -בקרה, מכונות -הנשמה ומה לא.

ב"עזרת השם" כמובן, ואולי עם עוד הרבה הכנות לוגיסטיות, העולם לא חרב, והנה אנחנו כאן, לאחר שאותם "תאריכים מועדים", כבר מזמן מאחורינו.

אם היתה שנה מפחידה באמת בכל הרצף הזה, לגבי לפחות היתה זו תשמ"ד, ולכן כאשר ראיתי את הסטיקר הזה: "שיהיה לך נחמד בתשמ"ד!" בערב ראש השנה של אותה שנה, הוא נחרת עמוק בזיכרוני.

אז לטובת הצעירים ממני, ואלו שמחכים לסקירת הספר "1984" , הייתי נערה הרבה לפני שנת 1984, במושגים של נערה. בנעוריי היו רבים שדיברו על הספר, ועל הסוף הנורא המחכה לעולם הכתוב בו, והיו מעטים כאלו שגם קראו בו. יכולתי לדקלם לכם גם אז, כמו שאני יכולה להגיד לכם היום בקצרה במה מדובר. אפילו שבתי ודקלמתי את זה בשבוע החולף לאחת מהנערות בנות ה-18 שאני מלמדת, במהלך נסיעת בוקר משותפת לבית הספר. אבל לקרוא לא קראתי.

לא מזמן, היה לי "חלון זמן" של שעתיים בעיר הגדולה. בעלי היה בפגישה עסקית, והיות שתכננו להמשיך ולעשות דברים יחד לאחריה, שוטטתי לי ברחובות מחפשת איך להעביר את הזמן. מהר מאוד הגעתי אל חנות ספרים "כמו של פעם" שהמוכר בה לא רק מציע מבצעים מומלצים מטעם הרשת עליהם יתוגמל בהתאם, אלא מנהל שיחות עם קוניו הפוטנציאליים על ענייני ספרות. המוכר/ספרן תוך קשירת שיחה קלה מבין מהר מאוד מהם  תחומי העניין של הלקוח ומציע את הצעותיו. ולמרות שמלכתחילה חשבתי שארכוש לי ספר קריאה קליל, אתיישב בבית קפה מסוגנן ואקרא בנחת עד שתסתיים הפגישה של בעלי, הסתבר בדיעבד שהפגישה נסתיימה מהר מידי בעבורי. בעלי צעד לעברי ואילו אני יצאתי עם שלושה ספרי עיון "רציניים" באמתחתי.

IMG_20190526_184530

אחד מהם היה הספר "1984" של ארוול. מאוד רציתי להתחיל לקרוא בו, ולמה? בשביל זה אחזור או אומר לכם מה שנהגנו לדקלם בנעורינו. אמרו אז שהספר מדבר על עתיד העולם, כיצד הוא ייראה בשנת  1984 הרחוקה, בה כולנו נהיה מופעלים על ידי "אח גדול" (לא ההוא מתוכנית הטלוויזיה שלא אכנס כאן לשיחה עליה) שיכוון את מעשינו, ישלוט בהם, יצפה בנו כל הזמן, ואנחנו נאלץ לצפות בו ללא הרף וללא מנוח. זו תהיה השתלטות כוחנית, שלא תותיר לנו ברירה, וכך ייראה העולם. תוסיפו לזה עוד ביטויים שידעו להגיד אז יודעי דבר כמו: "טלסקרין", "שתי דקות של שנאה" ו"חדר 101", וזה נשמע אימתני ביותר.

אתם יודעים עברו שנים, וללא כפייה חיצונית אני מתבוננת במציאות שלנו, אנחנו צמודים למסך, לא אחד, אלא שלושה, כל הזמן. אמנם לא מכריחים אותנו, אנחנו בהתנדבות מלאה שם, אבל הוא די שולט בנו כל הזמן. אנחנו מופעלים על ידו, הוא אולי שומע אותנו, אולי הוא מצלם אותנו, בטח שהוא מכוון לנו את הטעם, את החברים, את הרעיונות, את המעשים ואת הזיכרונות. ה"אח הגדול" הוא למיטב ידיעתי לא גוף מדינתי בניגוד לספר, אבל הוא בטח ובטח גוף כלכלי, אחד אם לא יותר.

בקיצור, היו לי את כל הסיבות הטובות לקרוא את הספר, ולהתבונן בו ממרום שנותיי, השכלתי וניסיוני . בדרך כלל אני נוהגת לקרוא לפני השינה, אחרי יום עמוס, ולפני יום עמוס לא פחות. ניסיתי, אבל הספר היה לי קצת איטי, קצת מעיק, התרגום לא קל, ה"פונט" צפוף והדף עמוס במילים, באמת שניסיתי, ולא זרם ,אז הנחתי בצד.

IMG_20190526_184536_768x1024

ואז פתאום ראיתי הצעה בקבוצת ה"פייסבוק" של הבלוגריות לקבל חינם אין כסף את הספר "1984" בתרגומו החדש , כדי לכתוב עליו "ביקורת קריאה". היה זה כאילו "האח הגדול" בכבודו ובעצמו קרא את מחשבותיי, והעביר את הספר ישר אלי. כך שוב ,הוא ואני, חלקנו לילות. גם בתרגומו החדש הספר אינו קל לקריאה, דווקא בגלל איכותו הטובה. אמנם מסך ה"טלסקרין" הוחלף בו ל"טלצג", כמו רבות מהמילים "הקשות" בתרגום הקודם, אבל המציאות המשורטטת בחלקו הראשון של הספר, קשה ומעיקה, בעיקר כי היא ראלית כל כך בתיאורה ובהיתכנותה . החלק השני, הוא סיפור אהבה יפה וסוחף, שמפצה מיד על הקושי בחלק הראשון, ובאמת קשה להניח את הספר מהיד במהלכו. תחושת החיפוש הנואש של זוג האוהבים הבוער מתשוקה אסורה אחרי פינה בה אין "כיסוי" של צילום או הקלטה, מתחברת היטב לתחושותינו כיום, שאין פינה במרחב חיינו שאינה נסרקת ומנוטרת כל הזמן. את הקטעים בהם משורטטת משנתו האידאולוגית של הכותב (מופיעים בפונט אחר) קראתי כמו שקראתי מאמר מדעי בתקופות לימודיי השונות, תוכן עמוס ואינטנסיבי, מדהים בעוצמת התובנות והניתוח שלו. הרגשתי שעוד רגע אתחיל לכתוב לי הערות בעפרון בצד המאמר, כדי להיות בטוחה שלא פספסתי אף שבריר מחשבה והגיון פנימי, ואז מזכירה לעצמי שזו קריאה להנאתי במיטה, ושאולי באמת כבר הגיעה השעה ללכת לישון. חלקו השלישי והאחרון של הספר קשה וכואב, אבל מרתק, זורק אותנו אל עצמנו שוב ושוב.

לראייתי הפשוטה, דווקא הסיבה שכבר עברנו מזמן את תשמ"ד,היא סיבה טובה לקרוא בו. הוא מעניין, מסקרן וחשוב להפנים את הרעיונות העולים בו. עם ועל אף כל הקושי שציינתי, אני ממליצה לקרוא, ושמחה שהתעקשתי. הספר מעורר מחשבה נוקבת.

ומבחינתי האישית, בתשמ"ד היה לי  דווקא  נחמד מאוד.  התחלנו אותה כזוג צעיר ב"מקומרים" בקיבוץ, מוקפים בחברים ובאנשים נעימים וטובים. זאב עבד ב"שדה" , אני הייתי סטודנטית נמרצת  שהתחילה במקביל  את צעדיה הראשונים בהוראה בתיכון האזורי. הילדים טרם נולדו. וסיימנו את אותה שנה כבעלי משק חקלאי משלנו בנהלל, מה רע?   _____________________

תמונה 1-כריכת הספר 1984 בהוצאת "עם עובד" שקניתי בכסף מלא, ולא קראתי.

תמונה 2-כריכת הספר "1984" בהוצאת "עם עובד" במהדורה חדשה ובתרגום חדש, במסגרת 70 שנה לפרסומו, שקיבלתי מההוצאה במתנה, וקראתי כל מילה, וגם סיפרתי לכם את רשמיי.

1meyrav2
מירב מנהלל, בה נולדתי לפני כ -60 שנה , ובה אני מתגוררת היום עם משפחתי. משלבת בכתיבתי זיכרונות תובנות וסיפורים , מהווה ומהעבר האישי והפרטי, כמו גם הכללי ציבורי. מנסה לרקום בדברי, כמו בבדי צירופים מיוחדים, ושמו של הבלוג, נגזר משם מותג העיצוב שלי המוכר כ"בדים מדברים". לצד העיצוב והכתיבה עוסקת בהוראה תומכת ומתקנת דרך הכנה לבגרות במקצועות ההיסטוריה, התנ"ך והאזרחות.