שומרון פינת דיזנגוף סנטר

גל סייר בשומרון וחי בשביל לספר על זה

IMG_7590

״למה אתם – התל אביבים – לא באים לפה?״
– תוך שנייה הפכה אותי לנציג של ה״תל-אביבים״.
-״אהה.. לא יודע. כנראה שמפחדים?״
״מפחדים? ממה מפחדים? מה מסטיגמה? מביטחוני?״
-״אני משער שמביטחוני אבל אל תשאלי אותי, אני לא דוגמא, אני לא מפחד מכלום, אני רוסי״
״אהה נכון, אצל הרוסים זה אחרת. הרוסים דווקא באים.״
כך – בחילופי דברים אלה עם ורד מיקב טורא הסתיים הביקור השני שלי בשומרון.

זאת הפעם השנייה שיצא לי לפגוש אותה ואת בעלה ארז, ואני חייב להודות שיש לי עליהם קראש קטן בגלל סיפור האהבה האישי שלהם. מי שיצא לו לשמוע אותו בוודאי יסכים איתי. ורד בטח כבר מדקלמת אותו בעל פה גם מתוך שינה בלילה מרוב כמות הפעמים שהתבקשה לספר אותו. זה סיפור אהבה לא שגרתי, שעונה על שאלות שעומדות על קצה הלשון של כל אורח סקרן שמגיע ליקב – איך הם הכירו, מה בכלל להולנדית ועיראקי-מרוקאי, ואיך מבעלי מטע קטן הפכו לבעלים של יקב שמייצר יינות זוכי פרסים, שמגיעים אליו להתארח יודעי דבר, פוליטיקאים וידוענים ברמה בינלאומית.
תכלס? מעניין. וגם מעורר השראה. איך שלא תרצו, בשומרון חיים את החיבור לאדמה אולי יותר מכל מקום אחר בעולם. כי כאן זאת לא סתם אדמה. זאת אדמה שספוגה באמונה של עמים שונים לאורך ההיסטוריה  – כל מטר פה מספר סיפור. גם של יהודים, גם של ערבים וגם של עמים אחרים שהיו פה והלכו ורק השאירו רמזים לפענח לבאים אחריהם.
היום שלי פה התחיל באתר הארכיאולוגי של הר גריזים ממנו נשקף נוף מרהיב לכל הסביבה. אחד הדברים המעניינים והמוזרים שרואים למשל היא וילה היסטרית שבנה אחד מעשירי פלסטין שהיא העתק של ״וילת קפרה״ האיטלקית – שהיא אתר מורשת עולמית של אונסק״ו, לא פחות ולא יותר. אפרופו מורשת עולמית, המדריך באתר של הר גריזים אומר שהאתר פה כל כך נדיר וחשוב – שאם לא המצב הפוליטי, הוא בטוח היה מוכרז כאתר מורשת עולמית גם הוא. אני מאמין לו. יש פה מבנים וחפירות גם מהתקופה הפרסית, גם ההלניסטית וגם הביזאנטית, והוא קדוש במיוחד עבור העדה השומרונית שחצי ממנה יושב פה צמוד לראש ההר בקריית לוזה הסמוכה, וחצי בחולון מכל המקומות!
בפעם הבאה שאני פה אני אקח קצת זמן להסתובב בשכונה, הסיפור שלהם מרתק בפני עצמו – הם מאמינים שהם הישראלים האמיתיים מכל שבטי ישראל. היה להם פה מקדש שהוחרב, ולפי המקורות הוא היה העתק מדויק של בית המקדש בירושלים. המקום הופך להיות מעניין במיוחד בפסח כי הם עורכים טקסים של הקרבת קרבן, שנראה כמו חגיגה קרניבורית אמיתית בתמונות שראיתי – מטורף!
זה מפליא אותי בכל פעם מחדש שבישראל הקטנה שלנו יש ים שלם של דברים חדשים לגלות ולחוות – כל מה שצריך לעשות זה לפתוח את הראש ולצלול. אז יאללה, למה אנחנו מחכים? 😉

אתם מוזמנים לכתוב לי באינסטוש ובפייסבוק, חפשו Gull Kozlov.

האתר הארכאולוגי של הר גריזים פתוח (בקיץ) בימים א' – ה': 08:00 – 17:00 בימי שישי וערבי חג: 08:00 – 15:00

מרכז מבקרים של יקב טורא פתוח בחוה"מ פסח 21-24 אפריל בין השעות 09:00-17:00. ב-25.4 בין 10:00-13:00. המקום נערכות טעימות של יין, והכניסה ללא תשלום. נשארו עוד כמה ימים אז אם תמהרו אתם תספיקו!

IMG_7012 IMG_7035 IMG_7043 IMG_7044 IMG_7077 IMG_7106 IMG_7120 IMG_7166 IMG_7173