רעיס/ניר כהן – הפתעת השנה שלי

הפתעת השנה שלי הוא ספר ביכורים מיוחד במינו, שנקרא בנשימה אחת בלי יכולת להפסיק

כבר כמה חודשים שהספר החדש והיחיד של ניר כהן איך שהוא מופיע לי מול העיניים.  פרויקט מימון המונים, ראיון בתוכנית לילה, כל מיני אזכורים בקבוצות קריאה בפייסבוק אך משהו כל הזמן הסית אותי ממנו. העובדה שזו הוצאה עצמית (נתקלתי בלא מעט ספרים בהוצאות עצמיות שהיו ללא עריכה והגהה בסיסית ומכאן החשש שלי) , הכריכה שאותי אישית היא לא לכדה את העין.

מה שבסוף גרם לי לקרוא את הספר זו המלצה חמה שהגיעה מקולגה מספרייה אחרת שאני מאוד מעריכה. היא ציינה שם את אותן חששות שהיו לי לגבי הספר הזה וציינה שהיא שמחה שהיא התגברה על זה וקראה את הספר. אז כשזה מגיע ממנה אני חייבת לנסות גם.

 אני מכתירה את הספר הזה כהפתעת השנה מבחינתי.  נקרא בנשימה אחת, לא רציתי להפסיק. הבוקר החזירה את הספר אחת המתנדבות שלי וגם היא בהתפעלות ובעיקר המומה מהעובדה כי זהו ספרו הראשון של ניר כהן ושתינו מקוות שיהיו עוד.

 אז מה אהבתי בספר הזה: הסופר מצליח להעביר בצורה מוחשית אירועים היסטורים במדינת ישראל שלנו. הפרעות, האצ"ל וההגנה, הפריצה לכלא עכו, המערכה על ירושלים והמצור על העיר. הוא מתאר את ירושלים של פעם ואני מרגישה שאני הולכת יחד איתו בסמטאות העיר, רואה את המראות ומריחה את הריחות, ובכל הנוגע לאנשים בסיפור,  ניר כהן מצייר תמונה מרתקת של היחסים בין היהודים והערבים בעיר העתיקה.

בספר יש המון דמויות והטקסט קופץ בניהן וכולו כמעט בגוף ראשון. ורק בזכות עבודת כתיבה מדויקת וברורה זה מצליח, בלא מעט ספרים "דומים/שונים" כאשר יש ריבוי דמויות וריבוי אירועים נוצר בלבול אצל הקורא, אך כאן זה פשוט זורם, ברור ונהיר.

אך הדבר שאהבתי יותר מכל זו העובדה כי הוא לא מתיימר להציג את הדמויות באופן "ספרותי" ובשפה גבוה. הכל כתוב כמו שהאנשים בתקופה הזו דיברו וחשבו. שמעתי (קראתי) מבטאים, משפטים בהם מילים בעברית, באנגלית ובערבית מעורבבים ביחד. שמעתי את סבא שלי מדבר מתוך הטקסט במבטא העירקי הכבד שלו.

עלילה בקצרה:

בלב שכונת הג'ורג'ים בירושלים שני ילדים ניצלים מלינץ' בעור שיניהם. כעבור עשרים שנה הם "נפגשים" שוב במיון של הדסה, אחד מחוסר הכרה והשני הרופא המטפל בו.

נער ערבי נפצע ומחלים בעזרת ילד יהודי משכונת הפחים. המשפחה האמידה של הנער הערבי מאמצת את הילד היהודי. האם חברותם תעמוד במבחן גורלי במהלך המלחמה, כשייפגשו במחצבה של בית מחסיר?

 

רעיס מספר את קורות חייהם של אב ושלושת בניו בשכונות ירושלים הנעלמות.

לאט, כבדרך אגב ומבעד לעיניהם של מספרים רבים, נגלה לקורא תמהיל ראשוני של יהודים, אנגלים, ערבים, מזרחים, אשכנזים, תושבים ותיקים וניצולי שואה. 

כל אלה שזורים בסיפור על הרוח האנושית האיתנה על רקע מלחמת העולם, מלחמת השחרור ותקופת הצנע.

הספר זמין להשאלה בספרייה לרכישה בחנויות הספרים ובאפליקצית "עברית".

מוקטן

ספריית כבר תבור
בואו להכיר את הספרייה הכי יפה בארץ (אולי אני קצת משוחדת). את העשייה, את הצוות ואת האהבה למילה הכתובה ולקהילה שלנו.