ריבת עגבניות מתובלת

הולכת נהדר עם עוף צלוי, פסטרמה ופטה כבד או עם גבינות חצי־קשות מהסוג הלבן

ריבת עגבניות מתובלת. צילום: דנית סלומון

קנינו תועפות עגבניות – גם יפות ואדומות, גם עולות רק 1.90 שקלים לקילוגרם וגם כתוב על השלט "מוגבל ל־3 ק"ג" (היו צריכים להוסיף "לפחות", כדי להיות נאמנים לאמת), במטרה ליצור תחושת "מהר לפני שייגמר". אז מילאתי, צליתי בתנור, הכנתי סלטים ועדיין המדפים מלאים. מה נשאר? להכין ריבה מתובלת, שתלך נהדר עם עוף צלוי, פסטרמה ופטה כבד או עם גבינות חצי־קשות מהסוג הלבן, ותשמר לחודש־חודשיים נוספים את העונג שב"ניצחנו את המערכת".

כ־550 גרם ריבה, שמתחלקים יפה על 2 צנצנות של 250 מ"ל

המצרכים:

800 גרם עגבניות בשלות ואדומות

400 גרם (2 כוסות) סוכר

1 כפית כוסברה טחונה (גרגרים, לא עלים!)

1 כפית פלפל אנגלי טחון

⅛ כפית ציפורן טחונה

¼ כפית פתיתי צ'ילי

½ כוס (60 מ"ל) חומץ יין לבן

4 תרמילי הל מפוצחים

¼ כפית ממרח פלפלצ'ומה

קליפה מגוררת ומיץ מלימון קטן

אופן ההכנה:

1. קוצצים את העגבניות לקוביות בגודל בינוני, ונפטרים מכל החלקים הנוקשים והחלקים הבהירים שבמרכז. שמים את העגבניות בסיר גדול, מוסיפים סוכר ותבלינים טחונים, מערבבים, מכסים ומשהים שעה־שעתיים במקרר כדי להניח לעגבניות להפריש נוזלים.

2. מעבירים לכיריים ומערבבים היטב. מוסיפים חומץ, הל ופלפלצ'ומה ומביאים לרתיחה. בוחשים מדי פעם כדי להבטיח שכל הסוכר ימס. מכסים ומבשלים מעל להבה נמוכה במשך 30 דקות. מערבבים מדי פעם.

3. מסירים את המכסה, מגביהים את הלהבה ומרתיחים בהתמדה עד שהתערובת עוברת את "מבחן הצלחת (מטפטפים קצת על צלחת קרה, מחכים כמה שניות ומעבירים אצבע. אם ה"שביל" נשאר פתוח כמה שניות הריבה מוכנה). את קליפת הלימון ואת מיץ הלימון מוסיפים לקראת סוף הבישול, כשהריבה כמעט מוכנה. יוצקים את הריבה לצנצנות מעוקרות – אני ממלאה את הצנצנות במים ומכניסה למיקרוגל ל־5 דקות או עד שהמים רותחים – מכסים בריבוע של נייר אפייה וסוגרים במכסה. שומרים במקרר. צנצנת שטרם נפתחה תישמר במקרר חודשיים־שלושה.

 >> לעמוד הפייסבוק של דנית סלומון

דנית סלומון
מחברת ספרי בישול רבי־מכר (למעלה מ־20) וספרי תרבות, מפתחת מתכונים, עורכת. אוהבת לקרוא, לאכול, להתווכח, להתבטל ולבשל - בסדר זה ממשנולדה וגדלה בקיבוץ אשדות יעקב מאוחד. מתגוררת בתל־אביב. בוגרת החוגים לתולדות האמנות והחוג לפילוסופיה כללית באוניברסיטת תל־אביב