רונאלדו כבר לא הוט-שוט?

בימים האחרונים הרשת געשה ונשמעו קריאות לגנוז את הפרסומת להוט בכיכובו של הכדורגלן רונאלדו, המואשם בתקיפה מינית לכאורה. אבל לפני שעורפים את ראשו, אולי כדאי להמתין לתוצאות המשפט?

שוב נתבשרנו על סקנדל מבית היוצר של METOO#. על הגריל הפעם, הכדורגלן היקר בתולדות הספורט, כריסטיאנו רונאלדו, כיום שחקן יובנטוס. המתלוננת קתרין מאיורגה טוענת כי בשנת 2009 אנס אותה להטוטן הכדור במועדון בלאס וגאס. בעקבות התלונה, התקיים הליך פשרה בין הצדדים, והמתלוננת חתמה על הסכם במסגרתו קבלה לידיה, כך דווח, סכום של קרוב ל-400 אלף דולר. דמי שתיקה יאמרו מי שיאמרו, שכן המתלוננת הסכימה לשמירת סודיות מוחלטת על פרטי ההסכם.

כיום מיאורגה טוענת בעזרת עורכי-דינה הנמרצים, כי לא הייתה בעלת כשירות לתת הסכמה להסכם כזה ומכל מקום, הפעילו עליה לחץ בלתי מידתי. במקביל, משטרת לאס וגאס החלה להסיר את האבק מעל התיקים משנת 2009. מאז שהפרשה עלתה לכותרות הרשת רוחשת וגועשת ובאמריקה כמו באמריקה, לכל עונב עניבה יש דיעה – הפרשנים חמורי הסבר מסבירים לנו שיהיה מאוד קשה לבטל הסכם כזה, אבל לובשי המדים הכחולים, כידוע, מסבירים לנו בסבלנות, אינם כפופים להסכמות בין אזרחים.

רונאלדו עם אופירה אסייג ואייל ברקוביץ צילום אינסטגרם

הכדורגלן לצד אופירה אסייג ואייל ברקוביץ. צילום: הוט

אבל החלק המעניין הוא, שתאגידי הענק שהשחקן משמש כפרזנטור שלהם (כמו נייקי) וכך גם קבוצת יובנטוס (ספורט-ספורט, אבל קודם כל עסק מסחרי בעל מניות וסווט-שופ יעיל להדפסת חולצות, נעליים, גביעים, עטים וגם פלסטרים עם דמותו של אסטרטג-העל של מדעי-הדשא), לא ממהרים להתנער מהכדורגלן האהוד, שהפך לאחרונה להיות האדם הכי פופולארי באינסטגרם עם 145 מיליון עוקבים. בימים האחרונים החלו גם הישראלים להשמיע קולם והפרסומת של חברת הוט זכתה למחאת צרכניות שקוראות לחברה להסיר את הפרסומת בהשתתפותו ולא תבטלנה את המנוי. פורסמו לא מעט אייטמים שקוראים להוט לעשות את הדבר הנכון עבור נשים בפרט ולחברה הישראלית בכלל ולבטל את הפרסומת. גם חברת הוט, יש להניח מביטה כעת מימין לשמאל ומשמאל לימין, מרימה אצבע כנגד הרוח ומנסה להבין, וזה עיקר העניין, מה יוצא לה מזה שתבטל את החוזה עם האיש ונעלי הפקקים.

ronaldo

מונח לפנינו מקרה מבחן מרתק. מדוע גבי גזית, ארי שביט, דן מרגלית וכוכבים רבים בארה"ב התאדו מחיינו עם השמע דבר התלונות, ואילו רונאלדו עדיין בועט שפיצים לשער על-גבי כל מסך רענן. לא רק שלא ספג שום סנקציה, הוא עדיין נהנה ממעמד של כוכב עליון. ובכן, כאן חייבים להיאמר שני דברים. האחד, וזהו הטיעון ההגון, הבורגני, זה שממש לא מקבל את הצ'אפחות בישבן נוסח הסבנטיז כעניין לגיטימי ובצדק, אבל מנגד אומר, רגע, לנשום. מה עם הליך משפטי? לא צריך יותר? הולכים מכות במגרש שמחוץ לבית המשפט ומי ששנשאר לעמוד ניצח?

ובכן, זה באמת לא יכול לעבוד כך. אולי הקושי העמוק ביותר בתנועת METOO#, כפי שרבים אומרים, הוא המעקף משמאל של בירור קר רוח ובעיקר הוגן בין אם זה שופט בית המשפט העליון האמריקאי אשר נאלץ לדמוע ולהשיב על שאלות שהתייחסו לשנים שהיה בן תשחורת, ובין אם זה עיתונאי מוכשר בן הדור ההוא שנעלם מעל דפי העיתון. לכולם, שופט, עיתונאי, כדורגלן וגם גנב קשה יום ונרקומן, לכל אדם באשר, הוא מגיע הליך הוגן של בירור. אדם חף מפשע עד שיוכח אחרת אינו סתם המלצה אלא ערך עליון. הדרך היחידה לברר דברים בחברה בת-תרבות הוא באמצעות בתי משפט ולא באמצעות הפגנות זועמות. ההפגנות חורצות הגורלות הללו יוצאות כנגד אחד מיסודות הדמוקרטיה – הליך הוגן ואסור לחברה השואפת לסדר וצדק לוותר עליו. אם יתברר העניין בהליך הוגן ואדם יורשע, אדרבא, שיישא בתוצאות, אבל לא לפני בירור, ובודאי לא במקומו.

רונאלדו צילום אינסטגרם

רונאלדו. התאגידים לא יתנערו ממנו כל כך מהר. צילום: אינסטגרם

העניין המסחרי סביב רונאלדו, טורד מנוחה לא פחות, כי בסוף, אפילו רונאלדו הגדול הוא מוצר צריכה, כמו חלב בסופר. ההבדל בין גזית, שביט ומרגלית, הוא שרונאלדו מוכר הרבה יותר מקרטון חלב אחד לדקה, אלא משגר אל עבר קופות הסופר נחילי משאיות של קרטוני חלב מדי שנייה. אם רונאלדו ימצא אשם, לא רק הוט יתנערו ממנו. כנראה שכל החברות המסחריות יחפשו פרזנטור אחר ואם הוא נופל, תאגידי ענק עומדים להפסיד הרבה מאוד כסף, החל מנפילת מניות יובנטוס וכלה באלה של נייק והוט. התאגידים הללו, לא יכולים להרשות לעצמם לירות בתרנגולת שמטילה ביצי זהב, גם אם היא צריכה עכשיו ללחוץ יותר חזק בכדי להטיל והזהב כבר לא ממש זהב, אלא מתחיל להיראות כמו ביצת זהב מפלסטיק. כאן העיוות. מדוע כש"מוצר צריכה" כמו רונאלדו מונח על הגריל של הפגנות הרחוב האינטרנטי, תאגידי הענק נזכרים בהליך הוגן וחזקת החפות? איפה הם היו כשכל-כך הרבה אחרים שמטילים ביצי ברונזה בלבד הסתובבו על האסאדו? זו יותר מצביעות וזו סכנה אמיתית לדמוקרטיה, שעה שגם מגיני זכויות אדם נקנים בכסף.

 

עו''ד אורון שוורץ
אורון שוורץ הוא עורך-דין, שותף מייסד יחד עם עוה"ד יוגב נרקיס במשרד עורכי הדין "שוורץ-נרקיס", בוגר תואר שני מחקרי בחוג לארכיאולוגיה באוניברסיטת תל-אביב וסקרן בלתי נלאה