קריש דם ברגל – כיצד הוא נוצר ומדוע חשוב לטפל בו בהקדם

לא הרבה אנשים מודעים לכך, אבל בממוצע מדי יום נפטרים בישראל 4 אנשים מתסחיף ריאתי. עבור מי שאיננו מכיר את המושג ואיננו יודע ממה הוא נוצר, נדמה שמדובר בבעיה שמקורה בריאות. אך ברוב המקרים, מקורו של התסחיף מגיע בכלל ממקום אחר, מפקקת ורידים עמוקים, אשר נוצרת כתוצאה מקרישי דם אשר מופיעים, בין היתר, ברגליים.

קריש דם ברגל זו תופעה מאוד שכיחה, והיא נוצרת בעת זרימת הדם מהרקמות השונות אל הלב. לא פעם אותם קרישים נסחפים עם זרם הדם אל הריאות, ויוצרים תסחיף ריאתי. הסימנים לכך, בין היתר, הם כאבים בחזה, תחושה של קוצר נשימה ודופק מהיר. מאחר ומדובר על מצב מאוד מסוכן אשר עלול להוביל בסופו של דבר למוות, הרי שיש להתייחס אליו ברצינות, ולכן בכל פעם כשנוצרת נפיחות בגפיים, רגליים או זרועות, אזי שיש לפנות בדחיפות אל רופא מומחה שיטפל בבעיה. נקודת המוצא צריכה להיות שמדובר בקריש דם שחייב טיפול מהיר.

היום אנחנו יודעים שקרישי דם נוצרים משלושה גורמים עיקריים: עלייה בקרישיות הדם, ירידה בזרימת הדם ונזק לדופן כלי הדם. מבחינת המצבים הרפואיים שיוצרים את הגורמים הנ"ל, הרי שמדובר על מצבים כגון, חבלות, פציעות, מחלות כגון סרטן או מחלות דלקתיות, זיהומים, אי ספיקת לב. כמו כן, אנחנו יודעים שישנם גורמים אשר יכולים להגביר את הסיכון לחשיפה לקרישי דם ברגליים, למשל, ניתוחים (בעיקר באזור הרגליים), אשפוזים ממושכים, קיבוע בגבס, טיסות ונסיעות ממושכות, עישון ממושך, השמנת יתר, תרופות וכן מצבים מולדים.

כמו כן, ההנחה היא שאנשים מבוגרים ונשים בהריון, נמצאים בקבוצת סיכון הרבה יותר גבוהה מקבוצות אחרות. בקרב אנשים מבוגרים זה נובע בגלל מחלות, שימוש בתרופות וחולשה של המערכת, בקרב נשים בהריון (וכן אחרי לידה), זה נובע הן בגלל העלייה במשקל גופן והירידה בתנועתיות. גם אנשים שנוהגים לטוס טיסות ארוכות או לנהוג נסיעות ארוכות, עלולים להיות בקבוצת סיכון גבוהה יותר.

כיצד מטפלים בקרישי דם ברגליים

הדבר הטבעי ביותר לעשות בשביל להימנע מכך, היא לייצר תנועתיות ברגליים באופן קבוע. כלומר, להימנע מישיבה או שכיבה ממושכת. אך צריך לומר שזה לא הטיפול היחידי שיש לקבל ומי שלקה בקרישי דם בעבר, יצטרך לקבל טיפול תרופתי כל החיים.

על כן, הטיפול היעיל ביותר אחרי שמבצעים אבחון ומנתחים את המצב, הוא באמצעות תרופות שונות. הרופאים יקבעו את סוג התרופה ואת המינון שלה, בהתאם לאופי הקרישים, ולתדירות היווצרותם.

טיפול מונע נגד קרישיות של הדם ניתן בדרך כלל לאנשים שמאושפזים זמן רב ומרותקים למיטה, בין אם זה בבית או בבית חולים. בין היתר, הטיפול יכלול שילוב של תרופות, גרביים מותאמות וכן שימוש במכשירים שיפעילו לחץ חיצוני על הרגליים וימנעו היווצרות קרישי דם.

nd
אנחנו חיים בקופסהמתגוררים בדירה יורדים במעלית נוהגים במכוניתעובדים במשרד יושבים מול מחשב צופים בטלוויזיהאז מה הפלא שאנחנו מרובעים?("אמני החיים")