קיש עשיר וחגיגי – פטריות, בצל וגבינות

קיש חגיגי עם בצל פטריות, עשבי תיבול ועשיר בגבינות, כזה שמותיר ניחוחות במטבח ולא מחזיק הרבה זמן בצלחת, מעדן מנצח לחג.

25 הקיש המוכן בתוספת טבעות פרומעז

הרבה זמן רציתי להכין קיש, ולא מצאתי את ההזדמנות המתאימה, והנה פתאום הודעה משמחת מאתר "סלונה": נבחרתי להשתתף בתחרות מתכונים "אופים חג" של בוש וסלונה, ועלי לבחור להכין מאפה מתוק או מלוח, כזה שייראה טוב במיוחד על שולחן החג. כמובן שקפצתי על המציאה…והמתכון לקיש כבר התחיל להתבשל.

המיקסר המצויין של BOSCH מסדרת MUM5 שנשלח אלי לצורך הכנת המנה, עשה לי חיים קלים. המכשיר לש, קוצץ, פורס, מגרד, מערבל – בקיצור כל פונקציה חיונית קיימת בו, והוא עושה את העבודה בצורה מעולה.

המתכון שבחרתי להכין הוא קיש בצל ופטריות עם עשבי תיבול וגבינות. אופן ההכנה כולל מספר שלבים: הכנת הקלתית שהיא בצק פריך אפוי –הבסיס עבור הקיש, הכנת המילוי, והכנת הרויאל – רוטב שמלכד את כל החומרים יחד בעת האפייה.

אופן הכנת הקלתית
המצרכים:
200 גרם קמח רגיל
150 גרם חמאה קרה חתוכה לקוביות
חלמון מביצה אחת
קורט מלח
כף שטוחה סוכר
2 כפות מים קרים
1 שקית של קטניות – אורז/חומוס/שעועית – ישמשו כמשקל לצורך "אפיה עיוורת"

02 מצרכים לבצק פריך

בקערת הנירוסטה של המערבל נשים את הקמח ואת החמאה, ונשתמש ב -וו גיטרה לצורך הלישה. נפעיל את המעבד במהירות נמוכה, נוסיף את המלח והסוכר עד לקבלת פירורים. בשלב זה נגביר את מהירות הלישה מעט, ונוסיף תחילה את החלמון ולאחר מכן את המים הקרים. חשוב מאוד לא לעבד את הבצק יותר מידי כי אז הוא יאבד את פריכותו. מיד עם קבלת בצק יש להפסיק את פעולת המערבל.

04 בצק פריך שימוש בוו גיטרה
נקמח את משטח העבודה, וניצור כדור פחוס מהבצק, נעטוף בניילון נצמד ונשלח למקרר להצטנן לשעה.
05 בצק פריך - לישה קצרה והכנסה לקירור

לאחר שהבצק נח, יש לרדדו על גבי משטח מקומח לעלה שיעלה בגודלו על שטח התבנית, ובעובי של פחות מחצי ס"מ. נשמן קלות את תבנית הקיש, ונניח את העלה המרודד עליה בזהירות, חשוב לא למתוח את הבצק אלא לתת לו ליפול בעדינות ולרפד את התבנית מכל הצדדים. את שולי הבצק נחתוך עם המערוך, ונדקור במספר מקומות את הבצק במזלג על מנת למנוע הווצרות בועות אוויר. נחמם את התנור ל 170 מעלות לצורך "אפיה עיוורת". נרפד את הבצק בנייר כסף ונמלא את התבנית בשעועית או כל קטניה אחרת שתשמש כמשקל, ותמנע מהבצק מלהתנפח בעת האפיה (לא ניתן להשתמש בשעועית לאחר מכן לבישול). נאפה כ 10 דקות, ולאחר מכן נסיר את השעועית ונחזיר לתנור ל 5 דקות נוספות להזהבה.

אופן הכנת המילוי
המצרכים:
חבילת פטריות טריות (אפשר לגוון בסוג)
4 שיני שום קצוצות
3 בצלים לבנים בינוניים
2 בצלים סגולים בינוניים
150 גרם גבינת צ'דר
100 גרם גבינת פרמזן
חופן עלי עירית קצוצה
עלים רוזמרין קצוצים משני ענפים
מלח, פלפל
שמן זית לטיגון
גליל גבינת עיזים "פרומעז" – פרוס לטבעות לקישוט (לא חובה)

16 עירבוב כל החומרים למילוי הקיש

לצורך פריסת הבצלים והפטריות, נשתמש בדיסק הפורס של מעבד המזון הפתוח שמגיע כאביזר נלווה למיקסר של BOSCH. האביזר מתחבר בקלות למיקסר, והירקות הפרוסים יוצאים בנוחות היישר לתוך הקערה. ניתן להשתמש בעובי שונה לכל ירק. את גבעולי הרוזמרין נקצוץ בסכין, וכן את השום. נחמם שמן זית במחבת כבדה, נטגן קלות את השום והרוזמרין…הניחוחות יתחילו לעלות מיד, לאחר טיגון קצר נוסיף את הבצלים, ונערבב, נתבל במלח ופלפל. לאחר שהזהיבו נוסיף את הפטריות עד להזהבה. נוריד מהאש ונניח לתערובת להתקרר במסננת להגרת הנוזלים.

06 מצרכים למילוי הקיש

11 הוספת הפטריות

את גוש הפרמזן והצ'דר נגרד באמצעות דיסק הפומפיה של BOSCH. תוך מספר שניות של גירוד נקבל תלתלי גבינה דקים, במקום עבודה סיזיפית עם פומפיה ידנית. נערבב כמחצית מכמות הגבינה לתוך התערובת של הבצלים והפטריות, ונוסיף גם את העירית הקצוצה.

14 דיסק פומפיה דקה עבור גירוד הגבינות

נמלא את הקלתית בתערובת, ונקשט בפרוסות גבינת פרומעז. נפזר את שארית הגבינה מלמעלה, ונפנה להכנת הרויאל. בינתיים נחמם את התנור ל 180 מעלות.

17 מילוי הקלתית בחומרי הקיש

אופן הכנת הרויאל
המצרכים:
1/2 מיכל שמנת לבישול
אגוז מוסקט מגורר
1 ביצה
רבע כוס חלב
קורט פלפל ומלח
נערבב את כל החומרים באמצעות בלון ההקצפה של המיקסר לקבלת מרקם אחיד. יש להשתמש במהירות נמוכה ולא להקציף. את הבלילה נשפוך בעדינות על הקיש ונמלא את החללים. נכניס לתנור ל 40 דקות בחום 180 מעלות.

18 הכנת הרויאל עם בועת הקצפה

21 שפיכת הרויאל על הקיש והכנסה לתנור

הקיש המתקבל בעל מרקם עסיסי מאוד, ארומתי ועשיר בטעמי גבינה איכותית. למרות הרצון לטרוף אותו מיד, יש לצנן לפני ההגשה. בתאבון!

22 הקיש המוכן בתוספת טבעות פרומעז