ציור של צעצוע – אנדי וורהול לילדים

המלצה חמה : תערוכה אינטראקטיבית חדשה לילדים במוזיאון תל אביב לאומנות וסדנת הדפס רשת

יש אנשים שהילדות אף פעם לא עוזבת אותם. אמן הפופ הנודע אנדי וורהול נמנה עליהם. השנה החליטו במוזיאון תל אביב להקדיש את התערוכה האינטראקטיבית החדשה לילדים, שנפתחה ב-30.11.13 לסדרת עבודותיו של האמן משנת 1983.

אנדי וורהול אהב לאסוף צעצועים והוא צייר בטכניקה מיוחדת שמשלבת ציור והדפס את קופסאות הצעצועים שאסף, כולל הכיתובים שהופיעו על גבי הקופסאות. הסדרה כוללת 86 יצירות מתוך אוסף מוגרבי. וורהול צייר בדרך הפוכה ממה שאנחנו רגילים. במקום לצייר ציור ואז להתאים לו רקע, הוא התחיל עם הרקע, הוסיף לו את קווי המתאר של הצעצוע, צבע בהדפס רשת את פנים הצעצוע ואז השלים את הפרטים והדגיש את קווי המתאר. הציורים שלו מאופיינים בצבעוניות עזה ומאוד ססגונית ובהשראת הציורים שלו עיצבה שרה ריימן שור, האוצרת של התערוכה, את חלל התערוכה.

ציור של צעצוע – תערוכה אינטראקטיבית לילדים – אנדי וורהול

בחלל התערוכה יש מגוון פעילויות לילדים, שמאפשרות להם להכיר את עבודתו של האמן.
הקטנה הכי נהנתה מפינת הראיון הטלוויזיוני שעוצבה כמו פינה באולפן שידור. אחד הילדים מתחפש לאנדי וורהול, שם פאה של האמן ומשקפי שמש והשני בתפקיד המראיין. לשני הילדים יש דפי תסריט שיחה והראיון מתחיל. הראיון שלהם מוקרן על מסך, שנמצא מחוץ לאולם התערוכה.
גם המבוגרים יוכלו להנות מהפינות השונות. אני למשל בחרתי לעשות עבודה עם חותמת של ג'ון לנון. המטרה ליצור שכפול של הדמות ולצבוע אותה. אני בחרתי לצבוע כל שלישיה באופן זהה, אבל כמובן שכל אחד עם דימיונו.

אפשר לבחור לעשות אותה עבודה עם דמויות של ידוענים אחרים – מרלין מונרו, מיק ג'אגר, ג'ון לנון וליז טיילור.

ציור דיוקן על גבי צללית שחורה – הקטנה לקחת את אבא שלה לצייר דיוקן על גבי צללית שחורה ואח"כ בחרה לעבור על קווי המתאר של צורות שונות בשולחן אחר.

גם הגדולה נהנתה מהפינות השונות, ביניהם פינת ה"סופרמרקט", שם מעבירים ברקוד של מוצרים בעמדת המחשב, כמו הקופאיות בסופרמרקט ומגלים איך אנדי וורהול ראה את המוצר, או ציור של מוצרים יום יומיים כמו בקבוק הקוקה קולה, תפוח ובננה.

אהבתי גם את שולחן האור, שם הילדים היו צריכים להתאים כתם וקו אור וליצור 3 ציורים מבין מבחר היצירות שמופיעות על קירות התערוכה.

הקטנים יוכלו להנות מפינת האזנה ל"סיפורו של וורהול" ומפינת ספרים על וורהול ומשחק עם הצעצועים שמופיעים ביצירות.

בצמוד לחלל התערוכה יש חדר סדנאות, שם מתקיימות סדנאות ברוח התערוכה (צריך להזמין מראש מקום לסדנאות שלא מתקיימות בכל יום).

סדנת הדפס רשת בנושא צעצועים

ביקשו מאיתנו להביא צעצוע אהוב. הקטנה הביאה את "עכברי", בובה שמלווה אותה מגיל 3 והגדולה הביאה 2 בובות Pet-shop קטנות, שנמצאות אצלה כמה שנים. נכנסנו לחדר הסדנאות, שצבוע כולו בכסף ומעוצב כמו הסטודיו של האמן בניו-יורק. קיבלנו הסבר על הטכניקה, שאנדי וורהול עבד בה. עכשיו הילדים הפכו להיות אנדי וורהול קטנים והם חיקו את צורת עבודתו. כל ילד צייר על נייר עיתון את קווי המתאר של המשחק שהביא. לאחר מכן גזר את קווי המתאר, כך שהתקבלה שבלונה. כל ילד בחר לו דף עם כתם הצבע המועדף עליו, שישמש כרקע לצעצוע שלו, מתוך ערימת כתמי צבע, שהוכנה מראש.

בחדר היו 4 עמדות של רשתות, ובכל עמדה צבע אחר. כל ילד בחר את העמדה עם הצבע, שרצה לצעצוע שיצר. השבלונה הונחה על הדף עם כתם הצבע ושניהם הונחו מתחת לרשת, עליה עברו עם מברשת צבע וכך בוצע ההדפס על הדף. לפני השלב האחרון, כל ילד ייבש את שאריות הצבע עם פן ועכשיו נשאר רק להוסיף פרטים לציור ולעבור על קווי המתאר עם צבעי פנדה.

למרות שהטכניקה זהה, כל אחת מהבנות השאירה את חותמה על העבודה שלה. התוצר הסופי פשוט מקסים. ממש עבודת אמנות.

איפה, מתי, כמה ?

מוזיאון תל אביב לאמנות, שד’ שאול המלך 27, תל אביב, www.tamuseum.com, טל: 03-6077020
הכניסה למוזיאון לילדים עד גיל 18 חינם ולמבוגרים – 48 ש"ח, אלא אם כן יש לכם כרטיס מאסטרקרד פלטיניום, המקנה כרטיס זוגי חינם למבוגרים. הטבה אחרת היא למחזיקי כרטיס ישראכרט אחר דרך מסלול תרבות (הרישום באתר ישראכרט).
עלות סדנת ההדפס של אנדי וורהול : 80 ₪, מתאים לילדים בגילאים 7-12. צריך להזמין כרטיסים מראש בקופת המוזיאון
שעות פתיחה: יום א’ – סגור; ב’, ד’ – 16:00-10:00; ג’, ה’ – 22:00-10:00; שישי – 14:00-10:00; שבת – 16:00-10:00