צבע החלב/נל ליישון

בחורה עם מחשב נייד

1

הוצאת תשע נשמות.

ספר אמנם דק וקטן יחסית, אך הוא בבחינת מעט המחזיק מרובה משובח.

השנה היא שנת 1830. מרי היא ילדה בת 14 שבמהלך הספר הופכת להיות בת 15, המספרת לנו את סיפור חייה בשנה זו שמתהפכת במהלכה ל-1831, וכך גם חייה של מרי  – עוברים מהפך בשנה זו. ואת המהפך הזה מרי מחליטה לספר לנו בקולה המיוחד.

מרי היא בעלת שיער בצבע החלב, הסובלת מנכות מסוימת ברגלה והיא בת זקונים במשפחה כפרית באנגליה, ולה 3 אחיות גדולות ממנה. אביה, מאוכזב קשות מאחיותיה אך בעיקר ממנה, מאחר והיא הייתה תקוותו האחרונה לבן שיסייע לו במשק. אך לא רק זאת שהיא אינה בן, היא גם צולעת ובעלת 'פה גדול'. הספר מחולק לעונות השנה, כפי שמתאים לחיי הכפר של איכרים, החיים לפני עונות השנה. למרי לא קל בביתה, וזוכה ליחס רע. הדלות והעוני שוררים בכל פינה והיא מצטופפת עם אחיותיה. כולם גוערים בה שהיא לא תורמת למשק, מבקשים ממנה לעשות דברים והיא שוכחת מה עליה לעשות, שהיא כל הזמן שואלת שאלות ובגלל צליעתה עזרתה למשק מועטה. היחיד שנראה שעומד לצידה ומבין אותה, הוא סבה שחי עמם, שאף הוא אינו יכול לסייע בשל בעיות ברגליו. למרות זאת, מרי קשורה לאחיותיה הגדולות המבינות במובן מה לליבה, ואף הן חוות את הקושי בתרומה לעבודה המשפחתית תחת מרותו של אביהן.

הפתרון להתמודדות עם צליעתה ומנגד להרוויח כסף. הוא שליחתה לבית הכומר לסייע לו במשק כשלגופה רק שמלה אחת מלוכלכת. כך יש פה אחד פחות להאכיל, ואף לקבל על כך כסף.

עבודה זו לכאורה פותחת בפניה דלת לעולם חדש ומבטיח. העבודה אינה קשה. היא מטפלת באשת הכומר החולנית, לומדת לעבוד בעבודות הבית. הכומר שמזהה את הפוטנציאל הטמון בה ואת סקרנותה, מלמד אותה לקרוא בתנ"ך. כשהתיאור של הלימוד הוא חוויה של אור וקווים שפתאום מתחברים ומסתדרים.

התיאור בספר סביב עונות השנה כשכל פרק מתחיל במבנה זהה על החשיבות בעיניה שנאמין לסיפורה, ובכך מוסיף לתיאור החי של דמותה של מרי, שהיא איכרה פשוטה לכאורה. אך נותן נופך מיוחד לדמותה הקשורה בהוויתה למשק, לחיות שבו ובייחוד לפרה שאותה היא הייתה חולבת ונהנית מחומה בחורף.

קשה שלא ללכת שבי אחרי הקסם של דמותה של מרי שהתיאור בכלי ראשון של דמותה מסייע להתאהב בה. היא מתוארת כבחורה תמימה בעלת חוכמת חיים מאוד ריאליסטית לאור חייה בכפר. למרי אין עכבות לגבי השימוש בלשונה החדה, והיא איננה מצליחה להבין את הבעיה שאחרים מוצאים בשימוש בלשונה. מרי נחושה להצליח ולהתמודד עם הבעיות בחייה גם במחיר הכבד שהיא מודעת שתצטרך לשלם.

צבע החלב הוא סמל שמלווה את הספר – החלב מצבע שערותיה, דרך הפרה האהובה עליה, והחלב החם שהיא מגישה בבית הכומר. החלב משמש ככלי חשוב לתזונה, אך אם תפספסו לרגע הוא גם יכול להפוך לחמוץ.

יציאתה לבית הכומר בשילוב חכמת חייה וסקרנותה יוצרים תחושה שהנה נפתח הפתח לחיים חדשים עבור מרי. אך אנו מגלים שעולם כמנהגו נוהג, ואישה באותה עת נותרת שבויה תחת הגברים.

הספר בכתיבתו הקסומה מותיר  תחושה של התקוממות כנגד כל מה עובר עליה, ונראה כי למרות שעברו כמעט 200 שנה מזמן התרחשותו, ישנם דברים שעדיין מתאימים כל כך גם לימינו, בעידן ה-METOO#. והסוף… מפתיע!