פרח בתל אביב

יצאתי לטייל ברחובות תל אביב בתוך הסיפור של עליזה , שנולדה עם קום המדינה. פגשנו את כותבי הבקשות, את איש הקרח ,את הרחובות השקטים , יום אחד של שלג ואת הדמויות השחוחות שהגיעו ״משם״ . 70 שנה.טיול בתוך האלבומים.

aliza 8

עליזה רות פלורנטל נולדה עם קום המדינה במרכז תל אביב, אישה שהיצירה היא בנפשה, נשואה לאלי אותו היא מכירה מכתה ד', אם לחמישה  ילדים, מטפלת באמצעות אמנויות, צלמת, כותבת, אשת ספרות. אישה שדפי ההיסטוריה של העיר תל-אביב משתרגים שתי וערב בתוך הביוגרפיה שלה. יצאנו לטיול בתוך האלבומים. פרח הזיכרון נפתח לרווחה. הסיפור מתחיל…

״ציונות בשבילי זה להיוולד באביב  עם קום המדינה, לגדול בתל אביב לצמד הורים שעלו מאירופה – אם שעזבה את פולין ושסבלה פה מחום, ולאב שעזב את עיר האורות חמוש ב 11 שפות בשביל להגיע לכאן כמהנדס כימיה, לעבוד במסירות בבית חרושת יצהר.״

1

נולדתי בתל אביב, ליד רוטשילד ״בסנטר של הפיילה״. כשהיינו ילדים, תל-אביב היתה קטנה גם כן. היינו הולכים ברגל מרחקים ארוכים. הרחובות היו שקטים. לעיתים קרובות היה ניתן לשמוע צהלות סוסים מבעד לחלון. שיחקנו ב״סבתא סורגת״ ותפרתי במו ידי את הבגדים לבובות.

2

 ציונות בשבילי זה להסתובב בשיינקין ליד מסעדת 'אורה'  אשר בה אסור היה לנו לאכול, כי היה מובן מאליו שאוכלים רק בבית. 

״אני זוכרת את המורה בבית הספר מבקשת ממני ״לבוא פעם הבאה עם כריך מזין״. ״מה זה כריך מזין?" תהה בינו לבין עצמו האבא שלי שכל משפחתו נכחדה בשואה. הכיתה שלי ביסודי שכנה בתוך מגדל המים. שם בדקו לנו כינים עם מסרגות זכוכית ואת האצבעות המונחות על מפית לבדיקת ציפורניים. דיקלמנו את לאה גולדברג כותבת על  פרח היקינטון והתפלגנו לשיעור מלאכה בנים ושיעור מלאכה בנות. אנחנו רקמנו והם התעסקו בפטישים.

aliza 5

                                                                                                 

ציונות בשבילי זה לייצג את המדינה, במשלחת נוער  לאנגליה, במדים כחולים, על החולצה הצחה רקום סמל המנורה.

״אני יכולה לעשות המון דברים עם הידיים. אם נשבר לי כלי אני מתקנת אותו. חברה אמרה לי פעם: ״את אוהבת לתקן גם אנשים״. יכול להיות שזה אינו מקרי שהפכתי למטפלת באמצעות אמנויות. לידנו בשכונה  התגורר יוסל ברגנר. אני זוכרת את איש הקרח, החלבן והסנדלר. לכולם היו שמות. כולם הכירו את כולם. הספריה ״העירונית״ היתה בבית של סאלי ברחוב כרמייה, היינו הולכים לשם להחליף ספרים, בדרך היינו פוגשים דמויות שחוחות, אבודות ברחובות. לא עיכלנו עד הסוף את פשרן. היו אלו ילדיהם של  ניצולי מחנות ההשמדה.

ב- 1951 היה שלג ראשון ויחידי בתל אביב.

4

ציונות בשבילי זה בני שמלחין שיר של לאה גולדברג

6

״לא היו לנו מקלטים. במלחמת סיני הדבקנו בריסטולים שחורים על החלונות והיה לנו חדר מדרגות  מגודר באבנים.  בשנות ה-60 קיבלנו חבילות מאמריקה . חיינו פה על תלושים. היתה מכסה לכל משפחה. ידענו שבלילינבלום יש שוק שחור והיו גם את 'כותבי הבקשות' ישובים בפינת הרחוב עם מכונות הכתיבה וכותבים  עבור אנשים בקשות לנוטוריון, או נניח היתר בניה להגדלת מרפסת. אני זוכרת את רחש מכונות הכתיבה ברחובות. בששת הימים הייתי חיילת. עבדתי בלישכת גיוס. כל אלו שהשתמטו מהצבא החלו לחזור. הוצאנו שולחנות החוצה לקבל את ההמונים שרצו להתגייס. בינתיים בחיי הלילה לאורך התקופה כיכבו אליזבט טיילור, קירק דגלס, לורנס אוליבייה והסרט ספרטקוס. בשכונה נפתחה חנות סקס ראשונה שהקימה מהומה קולוסאלית באזור כולו. נרשמה התכנסות דחופה של אנשי השכונה לטקס עצה למיגור התופעה.

aliza7

״פעם ראשונה שנסעתי לחו"ל בשנת 65 הייתי בת 17. הצטרפתי במשלחת לאנגליה. הפלגנו לאנגליה, היו לי מדים יצוגיים ופגשנו בין היתר בני נוער מהשכונה הרחוקה – רמת אביב. עד אז לא יצאנו כלל מהשכונה. היינו צריכים להגיע ללונדון בשביל להכיר את התל-אביבים שגרו בקצה של העיר. כדי להפוך אותנו לשגרירים טובים לימדו אותנו את אמנות נימוסים והליכות. היתה אחת, חנה בבלי שמה, שלימדה אותנו את כל התורה ואיך להוריד את המים בשרותים בלי שאף אחד ישמע :-)״

״פה אני מצולמת בפרסומת לאסקוט ואני בכלל לא מעשנת״. החיים לפני הפוליטיקלי קורקט.

עליזה 1

                                                                   

ציונות בשבילי זו  תנועה ללא הרף, להמשיך לחיות כאן חרף כל המלחמות .

בעלי נולד גם  ב-48. למדנו יחדיו ביסודי ובתיכון. היה לנו חבר, כשהייתי בת 20. קראו לו יורם. ״יורם מה עושים עם חבר שכמותך״. זהו אותו 'יורם' מתוך השיר שכתב עלי מוהר לזכרו 17 שנה לאחר שיורם נהרג. לאורך חמישים שנה אנחנו הולכים לבקר את יהודית ביילר האם. זה סוג של משפחה. ב-73 נולדה בתנו הבכורה אפרת. את הטיול הראשון, כשהיתה בת שבועיים, ערכנו ברחוב יהודה הלוי בואך אבן גבירול. מכוניות חתכו את השקט וחבר שפגשנו הודיע ששמע ב-BBC שהתחילה מלחמה.

30689305_2063160670390571_4832887631719170048_n

                                                                                                                       

״ציונות בשבילי זה לשרת בצבא, ללמוד באוניברסיטה, להינשא, להקים משפחה להוליד את ילדי. זו המוסיקה של הגבעטרון, הפרוורים והדודאים, זה לשמוע חדשות מדי שעה להכיר את קולות הקריינים, לשעוט בגי'יפים  ברחבי מדבר יהודה עם חברים ותיקים, לישון באהלים במלון מיליון כוכבים, ציונות בשבילי היא כל השבילים בהם פסעתי ועוד אפסע, לא להפסיק להתפעל מהקושי ומהיופי, מחום האנשים ורוגזם, מדחיפה וחיבוק, ממורכבות העם, מהרצינות ומרוח השטות.ולהתפלל לשלום.

aliza11

החלטתי בגיל שישים  לעשות דוקטורט  ב Art therapy– טיפול באמנויות. לברר דבר מה שקינן בנפשי. הלכתי לברר את מושג ״המטופל המיוחד״. גיליתי שמסתתרים חוטים סמויים המקשרים את הביוגרפיה של המטפל והמטופל, וטיפול טוב ומעמיק הוא גם טיפול עצמי. התיאוריה שכולם שווים היא הכחשה. היתה לי מטופלת שאני הייתי התחנה האחרונה שלה. היא הגיעה  אלי כעלה נידף. פתאום  התחלתי לשאול שאלות אחרות.  התגייסתי לטפל בה תשעה חודשים. היא שבתה את ליבי. במובן מסויים הצלחתי להציל אותה. היא הפכה לאמא בישראל. לתואר השלישי הלכתי אל השאלה האם יש כזה דבר מטופל מיוחד? גיליתי שכן.

30714893_2067142159992422_3283792554113368064_o

״וזו המשואה שלי ….בניגוד ל׳מזג אויר׳, הקיים במצבים משתנים זה שעלינו לקבלו כפי שהוא, וכל מה שאנו יכולים לעשות הוא להתלבש ולהתפשט בהתאם, הרי ׳משמעות החיים׳ היא מה שאנו מעניקים לה, למשמעות, ולהם, לחיים, בכל רגע נתון. מעניקים כשם שמעניקים מתנה, מקורית, מיטיבה, נעימה, חשובה, חד פעמית. המתנה שקבלנו, החיים, מתכלה כתוכנו של שעון חול, ועל כן בכל רגע נתון מן הראוי להזדקף מבפנים החוצה, להיות ער, לחוש, לטעום, לראות, לשמוע. ברגע זה רוח נעימה, ציוץ צפרים שקט בלב, אכן יש משיקים בין מזג האויר בחוץ למזג הפנימי, אך עם האחרון ניתן לשחק, לכוון. מקווה שהדברים שכתבתי הבוקר משמעותיים לאחד מכם.

______

מהספרים שכתבה עליזה לאורך השנים :

עפרון חרום -הוצאת עקד. חלקיקים בודדים- הוצאת פרדס . לצייר כאב-הוצאת אח.  מעיין הנעורים, מוקדש להולכים בדרך- הוצאת משאבים

אירוס
צלמת & הרבליסטית. כותבת . אמנית רב תחומית מפתחת מוצרים אגדיים מצמחי מרפא . חפרפרת ארכיונים. עושה פרמה קאלצ'ר .גרה על שפת המכתש. חיה slow. מגדלת שני בנים שובבים וארטישוק.