פסטיבל הצילום הבינלאומי ה-7 PHOTO IS:RAEL חוזר והוא בועט מתמיד

גם השנה, פסטיבל הצילום פותח שעריו והפעם בדגש רב על הנושא החברתי, כי לכל אחד יש קול להשמיע וזכות להשמע

פסטיבל הצילום הבינלאומי השנתי, אחד מאירועי הצילום הבולטים והמרשימים בישראל, יחגוג השנה 7 שנים להיווסדו. מתוכן 5 שנים של פעילות חברתית (על בסיס מתודת ה PHOTO VOICE) שמטרתה היא לתת לכל אדם בקהילה, מכל גזע דת ומין, להשמיע את קולו הייחודי וביחד ליצור קול אחד וחזק של המציאות שלנו, על כל גווניה.

נושא התערוכה השנה הוא "פנטזיה" והיא תנוע בין פרשנויות שונות למושג הפנטזיה, בין צילומי סטילס לבין מצגות, הצגות ומיצגים שונים.

ROBERT RUTEOD חלומות גשמיים וגרוטסקיים עד כדי גיחוך
ROBERT RUTEOD חלומות גשמיים וגרוטסקיים עד כדי גיחוך
אלכס סות'. בין פנטזיה למציאות מתוך התערוכה sleeping by the mississippi
אלק סות'. בין פנטזיה למציאות. מתוך התערוכה sleeping by the mississippi

כאמור מדובר על אוסף מגוון ביותר של תערוכות, שמטרתו "לייצר דיאלוג בין שכבות וקהילות שונות בארץ ובעולם ולשבור היררכיות מקובעות" – על פי דבריו של המייסד והמנהל אמנותי של הפסטיבל אייל לנדסמן. הוא מוסיף ואומר שבעצם מדובר בהרבה מעבר לאמנות. המטרה היא לחבר כמה שיותר קהילות וליצור פלטפורמה שתהווה שופר לקול של אלו שלא בהכרח משמיעים את קולם בדרך כלל.

אחד הדברים המסקרנים מבחינת האלמנט החברתי, הוא המסגרת "בתים חמים" (שת"פ עם ארגון "יעדים לצפון"). מדובר על מסגרות העצמה לנערות במצוקה, נערות עם בעיות חברתיות, בנות שסבלו מהתעללות מינית או שמגיעות מבתים הרוסים.
במסגרת הבתים החמים (9 במספר. הוקמו בעיקר בצפון הארץ), המדריכות קיבלו הדרכות וכלים לצילום חוויתי, בכדי להביא את החוויה האובייקטיבית של אותן נערות. המדריכות העבירו אותן סדנאות וכך קבלו הנערות הזדמנות נדירה להביא את הרגשות והמחשבות שלהן בדרך עקיפה ולא מאיימת. הן כמובן נשארו בעילום שם והן מצלמות רגש שעובר לחלוטין מבעד לעדשה.

גילוי נאות  – שמעתי על הפסטיבל כבדרך אגב בשנים האחרונות והסתקרנתי מרחוק, השנה הסיפור הוא קצת אחר. נתחיל מכך שאחי המוכשר מור אלנקוה, נבחר להיות חלק מהמציגים. כיף וגאווה לראות איך אחש'לי הקטן כבר לא כזה קטן ועושה דברים מופלאים.
נמשיך במשהו מרגש לא פחות – סבתא שלי, זכרונה לברכה, שהיתה צלמת ותיעדה את החיים במחנה בקפריסין בו שהתה מיד אחרי השחרור מאושוויץ, לצערי לא תזכה לראות צילום שלה כחלק מתערוכת "חלוצות הצילום" המציג צילומים נדירים של צלמות שפעלו בין השנים 1920-1970 וצילומיהן מספרים את ימי המלחמות והקמת הארץ.
לכן שמחתי כשהוזמנתי לשמוע על הפסטיבל ועל הדרך שמעתי עוד על PHOTO -IS:RAEL, ארגון ללא מטרות רווח, שהוא בעצם הגוף היוזם והראש מאחורי כל הפסטיבל הזה.

הפסטיבל יוצג במתחם חדש ויפהפה – עזריאלי שרונה. הבניין נמצא במתחם שרונה והוא הבניין הגבוה בישראל. (בתכנונו של האדריכל משה צור).

מור אלנקוה. מתוך התערוכה: "Until death do us part"
מור אלנקוה. מתוך התערוכה: "UNTIL DEATH DO US PART"

תערוכות בולטות ומסקרנות:

1. האמן הבינלאומי אלק סות'. אורח הכבוד של הפסטיבל. בתערוכה הוא יציג את "SLEEPING BY THE MISSISSIPPI" אוסף תמונות מרגש ומעצים אשר זכה לפרסום עולמי.

2. "חלוצות הצילום". צילום ישראלי של צלמות בארץ בין השנים 1920 – 1970.

3. עברי לידר, מכירים? הזמר, שהוא גם צלם (או להיפך?) מעביר אותנו מסע מרגש ואישי אבל גם פוליטי חברתי, מהחודש האחרון בו חיכה ללידת בנו, בעולם בו זה עדיין לא מובן מאיליו שכולנו שווי זכויות.

4. JDOCO מסע מרגש ודוקומנטרי של קהילות ברחבי העולם.

5. תערוכות חברתיות המשלבות בעלי מוגבלויות, מכורים נקיים, נשים בסיכון, קשישים, אוטיסטים ועוד אנשים שאנו נוטים לראות כצללים מהלכים. עכשיו יש להם במה והתוצאה מרגשת, מעוררת ובועטת.

המסע שעבר במשך 3 שנים האמן מארק אורם ברחבי הודו
המסע שעבר האמן מארק אלהרם לאקלף, במשך 3 שנים ברחבי הודו
עברי לידר. המסע שלו לילד משלו, במציאות 2019.
עברי לידר. מתוך התערוכה: WAITING FOR ALBI
תערוכות חברתיות מכל קצוות האוכלוסיה
תערוכות צילום חברתיות של אמנים ואנשים מכל קצוות האוכלוסיה

בין האירועים בפסטיבל: מרתון צילום פתוח לקהל הרחב (29.11), הרצאות ופאנלים, אירוע לילה בפסטיבל (5.12), מופעי מחול ומוזיקה, שיחי גלריה, סיורים מודרכים וכן פעילויות המתאימות לילדים ולכל המשפחה.

מודה שהיה קשה לי לרכז את ההמלצות מכיוון שהן רבות מאד. שווה פשוט לרכוש כרטיס לכמה ימים ולהסתובב בין התערוכות, בלי לפספס דבר. מקווה שהסתקרנתם כמוני, אני בטוח אהיה שם.

ועכשיו לפרטים הטכניים:

כתובת: עזריאלי שרונה- כניסה ממתחם שרונה, רחוב אלוף דוד אלעזר

ימים ושעות פעילות הפסטיבל:

יום חמישי, 28.11 – 17:00-22:00

יום שישי, 29.11 – 10:00-16:00

יום שבת, 30.11 – 10:00-22:00

יום ראשון -רביעי, – 4.12 1.12 – 17:00-22:00

יום חמישי, 5.12- 12:00-00:00!

יום שישי, 30.11 – 10:00-16:00

יום שבת, 1.12 – 10:00-22:00

מחיר כרטיס: 58 ₪     ( 50 ש"ח ברכישה מוקדמת עד ה10.11)

הטבות למחזיקי דיגיתל

פרטים מלאים ועדכונים באתר הפסטיבל: https://www.photoisrael.org/

דף הפייסבוק https://www.facebook.com/photoisrael.org/

עמוד האינסטגרם  https://www.instagram.com/photois.rael