פסטיבל החג של החגים בחיפה

פסטיבל "החג של החגים" שנחוג בשכונת וואדי ניסנאס ומתחם המשפחות בבית הגפן מרכז תרבות ערבי יהודי בחיפה, בתאריכים 14-23 בדצמבר, פותח את שנתו ה 24 עם מגוון עשיר של אירועי תרבות ייחודיים לכל המשפחה.

אירועי השיא של הפסטיבל יתקיימו בימי שבת ה- 16 וה- 23 בדצמבר.
הכל על הפסטיבל כולל לוח אירועים

2017120tk

צילום: נירה פרי

הכי כייף לסגור את השנה האזרחית בחגיגות, חודש דצמבר מזמן חגיגות לבני שלושת הדתות יהודים, נוצרים ומוסלמים.

השנה פסטיבל "החג של החגים" שנחוג בשכונת וואדי ניסנאס ומתחם המשפחות בבית הגפן מרכז תרבות ערבי יהודי בחיפה, בתאריכים 14-23 בדצמבר, פותח את שנתו ה 24 עם מגוון עשיר של אירועי תרבות ייחודיים לכל המשפחה.

אירועי השיא של הפסטיבל יתקיימו בימי שבת ה- 16 וה- 23 בדצמבר.

השתתפתי בסיור עיתונאים  רגע לפני שהכול מתחיל  בתאריך הרביעי לדצמבר היום בו נחוג חג הבורברה הנוצרי.

בקרנו בביתה של לואיזה אישה נוצרייה , אמנית ומסתבר שגם בשלנית שכבדה אותנו בהכנסת אורחים מקסימה.

mos22

צילום: נירה פרי

טעמנו ממטעם מעניין האופייני לחג הבורברה העשוי מחיטה מבושלת עליה יוצקים אניס ומטבלים מסוכר, אגוזים וצימוקים , טעים ומעניין.

ראינו את עבודות היד של המארחת גובלנים, התכשיטים, עבודות השזירה, אישה כשרונית .

20171wor

צילום: נירה פרי

בקרנו גם בביתה של פטמה אישה מוסלמית  בעלת חנות למאפים שמשאירים טעם לעוד צפינו באופן שבו פטמה מכינה את המאפים ולאחר מכן זכינו להכנסת אורחים וטעימות בביתה.

20171204ft

צילום: נירה פרי

פטמה  היא בתו של שיח שבחרה בעצמאות כלכלית ובנוסף לעבודתה מתנדבת שלושה ערבים בשבוע במגן דוד אדום שם גם הכירה את בעלה אישה מדהימה  מעוררת השראה שהתחילה לאחרונה גם בלימודי גישור.

את הביקור התחלנו בבית הגפן מקום מפגש של תרבויות ובעיקר של אנשים  כמו שאמר אסף רון מנכ"ל בית הגפן לחיפה יש דנ"א  ייחודי  שהוא תוצר של הרבה שנים של חיים משותפים של האוכלוסייה היהודית והערבית במקום.

20171204am

צילום: נירה פרי

אסף רון: "פסטיבל החג של החגים הוא אירוע שנועד לחזק את החברה ההטרוגנית בישראל. העיר חיפה, כעיר מעורבת, מהווה קרקע פורייה לקיום דיאלוג אפקטיבי בין הקבוצות השונות בחברה הישראלית. אנחנו מאמינים שדרך התרבות והאמנות ניתן יהיה לייצר מרחב שוויוני ובטוח, שיאפשר שיח עמוק תוך קבלת האחר ללא שיפוטיות"

ראינו מייצג מהתערוכה  "איסוף עצמי" שתתקיים במסגרת הפסטיבל  והסבר  מיעל האוצרת , חומרים נאספו ברחוב המייצג מורכב משני בתים שמעבר מכשולים ביניהם  ולמרות המכשול ניתן לעבור ולצאת וללא פגע. הבתים מסמלים את הבית היהודי והבית הערבי שיש אפשרות לגשר ביניהם אל אף המכשולים שבדרך.

20171204my

צילום: נירה פרי

אכלנו ממטעמי מסעדת אלנבי הידועה, גם כאן זכינו לאירוח מהאגדות.

20171204res

צילום: נירה פרי

קינחנו בסיור ברחובות הואדי דרך השוק שהיה בשלבי סגירה . הספקנו להתרשם מהעבודות על קירות הבתים בדרכינו למושבה הגרמנית.

20171204wall

צילום: נירה פרי

בדרך למושבה הגרמנית בזמן שהחשיכה החלה לכבוש את הרחובות, הרחובות החלו ללבוש חג.  האורות  העיפו אותי לחו"ל רק האוויר החמים (יום הביקור היה יום חם יחסית לעונת השנה), הזכיר לי  שאנחנו בישראל .

חוויה שאני בטוחה שלא תרצו לוותר עליה.

על פסטיבל "החג של כל החגים"

על הפסטיבל שמענו מפיה של הילה מנהלת הפסטיבל שהצליחה להדביק אותנו בהתרגשות ובהתלהבות .

20171204eil

צילום: נירה פרי

הפסטיבל הוא חגיגה חיפאית בין תרבותית של מוזיקה, טעמים, ריחות, מיצגים אינטראקטיביים, תערוכות, הפעלות לילדים ועוד.

dnos2

עידן שרעבי, דינוזאור    צילום: מרגלית בן ארי

בפסטיבל השנה תכנית עשירה במיוחד: עידן שרעבי במופע בכורה – דינוזאור, סדנאות קרקס עם "פעולה קרקסית", תהלוכות כריסטמס, ביקור בבית הפתוח של סנטה קלאוס המקומי, מופע מוסיקלי של אנסמבל גולסא עם שירת נשים תימנית, "סרט ערבי" –מופע מחווה של תזמורת פירקת אלנור לסרטים הערביים- המתארחת בפסטיבל במסגרת סדרת אירועי בימות פיס, "איסוף עצמי" תערוכה קבוצתית בגלריה בית הגפן התייחסות יעל). סיורים בבתי התושבים בואדי ניסנאס, סיורי טעימות בוואדי, הקרנות סרטים ומפגשי יוצרים, יריד עתיקות ארצי, סדרת הרצאות אספנות על הבר, מופעי חוצות לקהל הרחב, מתחמי ילדים ועוד.

35א67

צילום: יח"צ

בשבתות יתקיימו בוואדי ניסנאס מופעי מוזיקה בשלל סגנונות עשירים ונפלאים של הרכבים מתחלפים, יהודים וערבים- מיוון ועד מצרים, מטורקיה ועד דרך המשי. בנוסף, במרכז הוואדי יתקיימו שתי מסיבות רחוב בשיתוף הקהל: מסיבת סווינג בליווי רקדנים ומורים לריקוד שיזמינו את הקהל להתנסות ולהשתתף במסיבה ומסיבת דבקה בהשתתפות שתי להקות דבקה שונות ולהקת מתופפי חיפה. הקהל יוזמן לרקוד דבקה ביחד עם הלהקות ברחוב.

סנטה קלאוס החוגג השנה 30 שנות סנטאות יפתח את ביתו לקהל המבקרים ברחוב חדד 6  שם ישב לצידו של עץ האשוח ויחלק מתנות  לילדים.

 בין האירועים הבולטים:

14.12 – בשעה 21:00–אירוע פתיחה-מעבדה מוזיקלית-סווינג דה ג'יטאן מתחברים לאליאס סובי וחאלד גי'ט ויוצרים ביחד מופע מקור חדש – תיאטרון בית הגפן- כניסה חופשית על בסיס מקום פנוי

14.12 – פתיחת תערוכה "איסוף עצמי"-תערוכה המציגה עבודות שעוסקות בפרקטיקות של אגירה, ליקוט וארכוב. אוסף של חפצים אישיים שהופכים לממצאים ארכיאולוגיים,  מיצב אור המבוסס על זכרונות של נוף מוכר וארכיון בהתהוות, המורכב כל-כולו מריחות, הן רק כמה מן העבודות שיצרו  במיוחד האמנים והאמניות המשתתפים בתערוכה-גלריית בית הגפן

15.12 – אנסמבל גולסא-ארבעה אמנים שמתחברים ויוצרים גלגול חדש של המוזיקה ושירת הנשים היהודית מתימן. הטקסטים היצריים והמיסטיים מקבלים משמעות מודרנית ועכשווית בהרכב כלי מיוחד המשלב שירה, כלי מיתר אפריקאים, כלי הקשה מהעולם, גיטרות לסוגיהן וצ׳לו המביא לידי ביטוי את הצליל והקול הנשי. המופע נותן פרשנות חדשה לעולמה הרוחני של האישה בתימן ולוקח את הקהל למסע אל תוך עולם של מקצב, מחול, תשוקה, תפילה וגעגוע לחופש-תיאטרון בית הגפן

16.12 – טקס פתיחת תערוכה ארצית ליצירות אמנות של ילדים-כחול בספריית בית הגפן

17.12 – אופרה טיבטית–בביצוע  GANSU TIBET FOLKLORE DANCE GROUPתיאטרון בית הגפן –כניסה חופשית על בסיס מקום פנוי

םפ6

אופרה טיבטית      צילום: יח"צ

חגיגות חורף במושבה הגרמנית – דוכנים, מופעי רחוב, מופעי מוסיקה ושד' אחת ארוכה ומוארת באווירה אירופאית ים תיכונית. כל ערב החל מהשעה 18:00-פתוח לקהל.

20.12 – אספנות על הבר – איזה ריח יש  לשייכות, מה אפשר ללקט על יד הבית, מה באמת יודע האף, איך בונים אוסף אמנות פרטי, מהם הסיפורים שמאחורי העוד?

אוסף הרצאות על הבר פתוחים לקהל:

18:30 BKIND – – תהיו טובים. סטארט אפ חברתי חדש שמטרתו להגביר עשייה חיובית, אכפתית ונדיבה בין אנשים. מתכנסים בתיאטרון בית הגפן ויוצרים שרשרת חיפאית למעשים טובים. פתוח לקהל.

19:30 – האמנית טליה הופמן – רוקחת ארכיון ריחות תוך שיחה עם הקהל שבחדר על מחשבות, זכרון, תושבות ומקומיות. גלריה בית הגפן

20:00 – ליקוט עלידהבית –ד"ר אורי מאיר צ'יזיק -מסורת הליקוט ההולכת ונעלמת, איפה ומה אפשר ללקט ואיך להשתמש בכל הטוב הזה שצומח לנו ממש מתחת לאף.  Café talateen מסדה 30

20:30 – אספנים ונהנים – מורה נבוכים לאספן המתחיל-יועד בר נוי (אוצר ומנהל גלריות 'פחות מאלף' וסרג' תירוש, אספן ותיק בעל שם עולמי -מהפכות בשוק האומנות, פשרות ואיך מתחילים אוסף אמנות. בית בגלריה עצמאות 92.

21:00 – מה שהאף יודע – איציק לביא – ד"ר ריח – עד כמה חוש הריח משפיע עלינו בכל תחומי החיים החל מקבלת החלטות, מה שאנחנו אוכלים ואיך אנחנו בוחרים את בני הזוג שלנו. סינקופה בר – כיאט 5

21:00 – עוד ועוד- בשארה דיב בונה ואוסף עודים-כל אחד מהם מספר סיפור שונה לגמרי. פאב אינכדו. נתנזון 14

21.12 – "סרט ערבי"– סדרת מופעי מחווה של תזמורת פירקת אלנור לסרטים הערביים-המתארחת בפסטיבל במסגרת סדרת אירועי בימות פיס במרכז קריגר

15.12 ו 22.12 – חוויה בוואדי –ביקור בתים פתוחים. פרויקט שהחל לפניי שנתיים, בשיתוף פעולה ולאחר תהליך ארוך עם תושבי ואדי ניסנאס המבקשים להכיר לקהל המבקרים את הוואדי גם מבפנים, מעבר לדוכנים, למוסיקה לאוכל ולשוק, להכיר את הוואדימזווית אחרת.

תושבי הוואדי פותחים את בתיהם ומספרים את סיפור חייהם הנשזרים בחיי השכונה מאז ועד היום. בין המארחים אפשר למצוא את פאוזיה ואום ג'יהאד, צמד שכנותלבביות וחברות טובות המביאות את סיפורן האישי וסיפורו של הוואדי לצד עוגיות חג, תה מהביל ועץ כריסטמס מנצנץ, את וואליד, הספר השכונתי שאוסף ואוצר סודות וסיפורי מספרה כבר 50 שנים, את כאמיל שחאדה, אומן וקליגראף שישתף ברזי הקליגראפיה הערבית, את בשארה דיב, בונה כלי הנגינה ועוד רבים וטובים.

22.12 – קונצרט קלאסי של התזמורת הערבית על שם סוהיל רדואן. התזמורת למוסיקה ערבית על שם סוהיל רדואן במופע אינסטרומנטאלי ובו קטעים קלאסיים מאת מוחמד עבד אלואהאב, פריד אלאטראש, מוחמד אלקאסבג'י ויצירות מקור נוספות. 21:30 תיאטרון בית הגפן. בתשלום

סיור טעימות מאיר פנים –שף באלשוק – עם השחקן רן אמיר סיור הכולל טעימות רבות ומגוונות ומפגשים עם אנשי הוואדי. אנשים מאירי פנים עם לב פתוח.את הסיור מובילה דמותו הססגונית של שף באלשוק, מלא בתשוקה לטעמים,לריחות ולמפגשים משמעותיים. זהו סיור של גישור עולמות וקירוב לבבות השזור בשלל טעמים, ריחות וצלילים. סיור של שעתיים

סיור השכמה – חדש בפסטיבל –אז מה קורה בשבת חגיגית של חג החגים רגע לפני שהקהל מגיע? השכונה רגע לפני שהכל קורה, לפני שהוואדי מתעורר לחיים ומחבק את מבקרי הפסטיבל. סיור מודרך בגלריה בתערוכה 'איסוף עצמי', פגישה עם טוני אשקר  – אספן מיוחד במינו, יצירותיה של חיה תומא – אמנית שחיה בוואדי ושל אומנים נוספים שיציורתיהם הן חלק ממוזיאון ללא קירות בוואדי ניסנאס. נשנוש טעים אצל שחאדה. רגע לפני שהכל קורה, רגע לפני שהמוסיקה מתנגנת, שהריקודים מתחילים ושהריחות בחג לא יניחו לכם, עוד תספיקו לראות קצת את מאחרוי הקלעים של אחת ההפקות הגדולות בארץ.

14.12 וב 21.12 בשעה 17:00- סיור כריסמס- חדש בפסטיבל -להכיר את חיפה קצת אחרת. סיור בוואדי ניסנאס, ביקור בביתו של סנטה קלאוס המקומי – באבא נאוול, לשמוע ממנו על מפעל חייו כמפיץ אור ושמחה ומחלק מתנות מקצועי, לפגוש את כומר הקהילה הארמנית בכנסייה ולהיחשף לסיפור הקהילה, לראות את הכנסייה הקתולית במלוא יופייה ולסיים במושבה הגרמנית המוארת והמנצנצת חגיגית ומרגש במיוחד. (לאלו שיבחרו לצאת לסיור ב14.12 יוכלו להמשיך בתום הסיור היישר לפתיחת התערוכה ופסטיבל החג של החגים)

16.12 ו 23.12 – יריד העתיקות הארצי– עשרות סוחרים ואספנים ומאות פריטים עתיקים ומוצרי וינטג' . היריד מתקיים בקומה העליונה של תיאטרון בית הגפן בניהולו של גדי אברהם. בין מציגי היריד, אספני תכשיטים, מטבעות, אספני וינטג' רהיטים ישנים, אמנות ישנה ועוד. 8-9, 15-16, 22-23 . ימי שישי 10:00-16:00. ימי שבת 10:00-18:00

16.12 ו 23.12 מתחם המשפחות בחצר האחורית של בית הגפן בו יתקיימו פעילויות לכל המשפחה ביניהם מופעי מוסיקה, מחול, קרקס ועוד בעברית, ערבית ובלי שפה בכלל.

סינמה שכונה – רצועת קולנוע בשיתוף סינמטק חיפה- ימי שישי ב 13:00  בתיאטרון בית הגפן:

15.12 "תזמורת ממוחזרת"- סרט לכל המשפחה. לפני הסרט יתקיים מופע-צלילים מחצר הגרוטאות

22.12 "הממלכה המופלאה של פאפא אלייב"– התשובה הבוכרית למשפחת ג'קסון-סיפורה של משפחה מוזיקלית מפורסמת וחמת מזג מטג'יקיסטאן.בתום ההקרנה יתקיים שיח עם היוצרים.

16-23.12 – פעולה קרקסית- מיכל ורועי פרמפשס הם זוג אמני קרקס נוודים. הם חיים במשאית ושמה "שמחה", המכילה בתוכה קרקס שלם. בין ה 16 ל 23 בדצמבר תחנה משאית ושמה שמחה ברחבת בית הגפן, – קרקס צבעוני ומרגש עבור כל מי שרק ירצה להרגיש למשך שבוע אחד, איך זה לחיות את חיי הקרקס. –  הכניסה חופשית לילדים מגיל 7 ועד 70 ואפשר גם יותר. בימי שבת המתחם יפעל בין השעות 11:00-16:00

בכל שבת בשעה 14:30 תצא תהלוכת כריסטמס חגיגית מהכנסייה ברחוב אלנבי (סמוך לכיכר אמיל חביבי). את התהלוכה מוביל סנטה קלאוס ואותו מלווים מאות חניכי תנועות ותזמורות הצופים המרונים, קתולים והארמנים תזמורות חמת חלילים, תזמורות נשפנים מתופפים, דגלנים ועוד.

      23.12 בשעה 20:30 מופע נעילת הפסטיבל – דינוזאור – מופע בכורה  – מופע מחול מיוחד המורכב משתי יצירות מחול של עידן שרעבי ורקדנים יוצרים בתיאטרון בית הגפן

פסטיבל "החג של החגים" מופק ע"י בית הגפן –, ביחד עם עיריית חיפה.

פרטים נוספים באתר הפסטיבל  :  haifahag.com

שלכם ובשבילכם,

נירה פרי

בלוגרית בסלונה , מאמנת המתמחה באימון נשים

נירה פרי
נירה פרי ,מאמנת אישית ומאמנת קבוצות מתמחה בהעצמת נשים במעגלי החיים,בלוגרית ,לוכדת רגעים ,חולמת ציורים :) מחייכת לחיים