'פסטיבל האור 2017', האירוע הבינלאומי בירושלים-שרית יוכפז

בחורה עם מחשב נייד

התמונה של ‏‎Sarit Yochpaz‎‏.

פסטיבל האור 2017 28.06.17-06.07.17 בעיר העתיקה בירושלים מאת: שרית יוכפז




פסטיבל האור 2017  28.06.17-06.07.17 בעיר העתיקה בירושלים

                  לראשונה: הקהל הוא חלק מהפסטיבל ולא רק צופה מהצד

נושא פסטיבל האור 2017: משחקי אור
הפסטיבל במהלך החופש הגדול ומזמין משפחות וילדים
התמונה של ‏‎Sarit Yochpaz‎‏.
צילום: שרית יוכפז
לא מחמיצים אף מיצג אור מרהיב:
לראשונה מסלול אחד- יפהפה, ארוך ועשיר עם למעלה מ-30 מיצגי אור אינטראקטיביים מרשימים

50 שנה לאיחוד ירושלים:
מיצג אורקולי מרהיב על חומות ירושלים בעיר העתיקה

עשרות אטרקציות אינטראקטיביות ממתינות לקהל:
ירח ענק, שפנים בגובה 10 מטר, בובת ענק אינטראקטיבית , שטיח אור באורך 70 מטר, מובייל ענק, נדנדות ענק מוארות, מכוניות אקווריום,
הקרנות וידאו-ארט, משחקי פסנתר ותאורה במערת צדקיהו, מופע אש ייחודי, מיצג חוטי אור מרהיב הרגיש לרוח והפתעות רבות נוספות
הפסטיבל מתקיים ביוזמת הרשות לפיתוח ירושלים, עיריית ירושלים, משרד ירושלים ומורשת, ובניהול והפקת החברה העירונית אריאל.
מנהלים אמנותיים: מירב איתן וגסטון צהר
'פסטיבל האור 2017', האירוע הבינלאומי הגדול והמרתק בתחום אמנות האור, יתקיים בפעם התשיעית ברחבי העיר העתיקה בירושלים בין התאריכים 28.06.17-06.07.17.
לראשונה בפסטיבל האור, הקהל לוקח חלק אקטיבי מהפסטיבל ולא רק צופה מהצד. עשרות המיצגים הינם אינטראקטיביים ומזמינים את הילדים והמבוגרים בתקופת החופש הגדול,
להיות חלק משמעותי בפסטיבל. הקהל יוכל להשפיע על רמת האור, התצוגה ונראות המיצג: כך לדוגמא, במיצג הענקT 'הבריכה' של האמנית ג'ין לוין מארה"ב, יוזמן הקהל לקפץ מעל דסקיות אור מוארות המעניקות אשליה של קפיצה לבריכה ולהשפיע בכך על גווני המיצג.
חידוש משמעותי נוסף הונהג השנה בפסטיבל האור, אשר יציג לראשונה למבקרים מסלול אחד ארוך ועשיר כך שהקהל יוכל ליהנות מכל המיצגים המוארים מבלי להחמיץ דבר.
התמונה של ‏‎Sarit Yochpaz‎‏.
מופעי רחוב- צילום: שרית יוכפז
פסטיבל האור יציע לקהל המבקרים עשרות מיצגי אור מרהיבים של אמנים ישראלים ובינלאומיים אשר ישתרעו על פני העיר העתיקה:ירח ענק בקוטר 10 מטר, בובות ענק מרהיבות ומוארות, מיצגי וידאו ארט מרשימים,
נדנדות ענק מוארות להנאת הילדים והמבקרים, שטיח אור באורך 70 מטר, סביבונים בגובה 2 מטרשפנים מוארים ענקיים בגודל 5-10 מטר, לב ענק המופעל על ידי המשתתפים, מובייל ענק,
גדר חוטים באורך 100 מטר, מופע אש ועוד עשרות מיצגי אור אומנותיים יהפכו השנה את הפסטיבל לגדול והמרהיב שהיה עד כה.
הפסטיבל, בניהולם האומנותי של מירב איתן וגסטון צהר, מזמין את המבקרים לחוויה רב חושית מרתקת, המשאירה את הצופים נרגשים ממשחקי האור והצבעים במרחב הציבורי המוכר.
הפסטיבל מתקיים ביוזמת הרשות לפיתוח ירושלים, עיריית ירושלים, משרד ירושלים ומורשת ובניהול והפקת החברה העירונית אריאל.
לכבוד ציון 50 שנה לאיחוד ירושלים, מיצג אורקולי מרהיב ומרגש המספר את סיפורה של העיר ירושלים באופן חוויתי יוקרן על גבי חומות העיר, בין ככר צה"ל לשער יפו.
לאורך המסלול ייהנה הקהל ממופע אש וריקוד קבוצתי מרהיב של להקתה של ליטל נתנזון, במופע  'השבט' שיתקיים מדי ערב. המופע, בהרכב של חמישה אמני אש, משלב כלי ג'אגלינג אש שונים,
תלבושות ומוזיקה ייחודית מאזורים שונים בעולם ומספר את סיפורו של שבט היסטורי העוסק בטקסטים אקסטזים. המופע הייחודי יוצג בחלקים לאורך הערב בכל יום מימי הפסטיבל, ואחת לערב הוא יוצג בשלמותו להנאת המבקרים. המופע חוויתי ומתאים לכל המשפחה.
השנה, פסטיבל האור נותן במה לאמנים מתחילים: סטודנטים בקורס 'פסטיבל האור' במחלקה לעיצוב תעשייתי באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, שבראשה ספי חפץ, יציגו 7 מיצגי אמנות אור מרהיבים בשדרת הדור מציון.
הסטודנטים זוכים לליווי מלא של המנהלים האמנותיים של הפסטיבל, עד לסיום המיצגים המרשימים שייתלו באוויר מעל ראשי הקהל לאורך 18 מטרים.
בנוסף, תלמידי האקדמיה למוסיקה ומחול ניסן נתיב יעשירו את ערב הפתיחה של פסטיבל האור במופע אהבה וצבע בשער יפו.
·         הקהילה הירושלמית תשולב אף היא בפסטיבל האור ביוזמה חדשה: ציוריהם של ילדים המאושפזים בבתי החולים בירושלים יוקרנו במסגרת הפסטיבל ויהפכו למיצג מרגש, כאשר הילדים יוכלו לראות את עבודותיהם על גבי האתרים האייקוניים של העיר ירושלים.
·         המבקרים בפסטיבל יוכלו ליהנות גם ממנגינות שירים וריקודים מסורתיים של להקת לאקום, הרכב של חמישה נגנים המבצעים מוסיקה מסורתית מאגן הים התיכון והמזרח על כלי נגינה מסורתיים באווירה אותנטית ייחודית.
     צלילי המופע יתורגמו למיצג אור מרהיב של האמן הטורקי Murat Atmitai, שיגיב לכל צליל בצורה שונה.
התמונה של ‏‎Sarit Yochpaz‎‏.
צילום: שרית יוכפז
בין המיצגים הבולטים בפסטיבל השנה:
·         הפסנתר המואר במערת צדקיהו: מיצג מרשים ודרמטי של האמן גיא רומם, המשלב נגינת פסנתר של נגן בתוך המערה והקרנה אומנותית של דמויות ואלמנטים מוארים על גבי דפנות המערה. המיצג אינטראקטיבי –עצמת ההקרנה והקצב מושפעים מאופי הנגינה על הפסנתר.
·         ירח ענק מואר בקוטר 10 מטרים: מיצג מרשים במיוחד שיגיע מסין ויאיר את העיר העתיקה. תאורת המיצג משתנה בהתאם לחיישנים אינטראקטיביים המודדים את הקהל והסביבה.
·         השמיים הם הגבול: מיצג אינטראקטיבי ייחודי של קבוצת אמני אור פורטוגלית יזמין את הציבור להאיר את בנייני ירושלים באמצעות מסכי מגע ומקרנים גדולים, אשר יקרינו קבוצות כוכבים מרשימות על פני הבניינים. הקהל יוכל לשנות את הצבעים והצורות המוקרנות על הבניינים.
·         גדר חוטי אור צבעונית באורך 100 מטרים: מיצג הענק המרהיב של האמן הפולני יואכים סלוגוקי.  הגדר המרשימה, עשויה מאינספור חוטי אור, תשתנה ותאיר בהתאם לעוצמת הרוח.
·         הבריכה: האמנית האמריקנית ג'ן לוין יצרה מרחב של 'בריכות' אור ענקיות ועגולות ממשטחים רגישים למגע- אשר מאירות בצבעים מרהיבים כאשר הקהל קופץ, רץ ומשחק ביניהן.
·         מובייל ענק: יצירתו המרהיבה של האמן ההולנדי ראלף וסטרהוף- מובייל ענק באורך 13 מטרים, המדמה בית משפחה עם ילדים וחצר, שייתלה מעל מגדל דוד ויאיר את אזור הכניסה לפסטיבל.
·         נדנדות ענק מוארות: מיצג אינטראקטיבי מקנדה בו מוזמנים המבקרים להתנדנד על נדנדות ארוכות ומוארות בכיכר צה"ל. המבקרים יכולים לשלוט באור ובמוסיקה על ידי נדנוד.
·         הפוך על הפוך: חלונות בצורת קשת הם סממן ברור של העיר העתיקה.  עבודה מרתקת זו, של האמן עלי קפלן-וילדמן, תעמוד כמו עוד חלון ,עוד חנות עוד פתח מואר של העיר, אבל- הפוך!
·         שפנים ענקיים מוארים בגודל של כ5-10 מטר: 6 שפנים מוארים ענקיים של האמנית האוסטרלית אמנדה פארר יוצגו באזור גן הבונים (ניתן לראותם גם מרחבת שער יפו). השפנים גדולים, זוהרים, ואף רכים וניתן לחבק אותם.
·         בובת אור ענקית אינטראקטיבית: הבובה המוארת DUNDU מופעלת על ידי חמישה בובנאים ומספרת את סיפורה לקהל בהרמוניה מלווה במסיקה חיה קצבית.
·         לב מואר ענקי: מיצג אינטראקטיבי המופעל על ידי הקהל יוצר לב מרשים ומואר ומעודד את הקהל ליצור קשרי אהבה וחברות: כאשר הקהל משלב ידיים מול הפסל, הוא 'משלים את המעגל' וחושף לב מואר.
·         מכוניות אקווריום: המיצג הייחודי של האמן הצרפתי סטפן מאסון- שלושה רכבי אספנות יהפכו לאקווריומים וירטואליים מרשימים באמצעות וידיאו ארט. המכוניות יתמלאו במים בהדרגתיות ודגי הענק יציצו אל הקהל מבעד לחלונות.
·         שטיח אור באורך של כ-70 מטר: שטיח האור האינטראקטיבי באורך 70 מטר הוא מיצג ייחודי המשחק עם החושים: כאשר דורכים עליו הצבעים והצורות משתנים- ללא וידיאו, הקרנה או אורות לד- הקהל יחזה ב'קסם' וינסה להבין כיצד הוא פועל.
·         סולריס: מיצג וידיאו מאפינג חדשני ומרשים במיוחד של האומנים הפולניים ויזואלספורט יוקרן על גבי בית כנסת החורבה- בבכורה עולמית.
·         קתדרלת המראות: מתחם אור תלת-מימדי המזמין את הקהל לעבור בין 12 עמודי מראות רגישים לתנועה עם תאורת לד ייחודית, המגיבים לכל תנועה של הקהל ויוצרים מופע אור מרהיב במיוחד.
·         סביבונים מוארים בגובה 2 מטר: 5 מיצגי אור דמויי סביבון של האמן אמיר צובל, המתנשאים לגובה של 2 מטרים. באמצעות כיבוי והדלקה מסונכרנים של חלק מפסי הלד, נוצרת אשליה של סיבוב –עצמת הסיבוב נקבעת על פי מהירות ההדלקה והכיבוי.
·         השער השביעי: הקרנת אור ייחודית ועוצמתית תהפוך את שער שכם למספר שערים אחרים, בהשראת שערים אייקוניים מתקופות ותרבויות שונות.
·         חוויה אורקולית לציון 50 שנה לאיחוד ירושלים: מיצג אורקולי מרהיב החוגג 50 שנה לאיחוד ירושלים יוקרן על חומות העיר בין כיכר צהל לשער יפו.
אלמנטים ייחודיים של אור ישולבו בכל אזור הפסטיבל, המתקיים בשלושת הרבעים של העיר העתיקה, ויהפכו את כל האזור למרהיב ומרגש.
ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת: "אנו נרגשים במיוחד לפתוח את פסטיבל האור התשיעי, שייערך בסימן 50 שנה לעיר ירושלים. פסטיבל האור בעיר העתיקה הפך למותג בינלאומי חזק, אשר מושך לירושלים מאות אלפי מבקרים.
ירושלים ממשיכה למצב את מקומה הראוי כבירת תרבות בינלאומית ואבן שואבת לצעירים, תיירים ומבקרים רבים.  פסטיבל האור, במיוחד השנה לרגל שנת ה-50 לאיחוד ירושלים, יהיה הגדול והמיוחד ביותר שהיה עד כה.
אני שמח במיוחד על יוזמת המנהלים האומנותיים לשיתוף הקהילה ולהענקת במה בפסטיבל למיצגים של תלמידי קורס פסטיבל האור במחלקה  לעיצוב תעשייתי מבצלאל, למופע של תלמידי האקדמיה למוסיקה ולמחול,
בית הספר, סטודיו למשחק ניסן נתיב ולציוריהם של ילדי בתי החולים של  ירושלים, שיוקרנו במהלך הפסטיבל."
השר לירושלים ומורשת, ח"כ זאב אלקין: "פסטיבל האור, ביוזמת ובתמיכת משרד ירושלים ומורשת, מהווה נדבך נוסף להפיכתה של העיר העתיקה ליעד תיירותי ותרבותי מועדף, גם בשעות הלילה.
הפסטיבל, שמתקיים השנה בסימן 50 שנה לאיחוד העיר ירושלים, קורא למבקרים מכל הארץ לבוא ולהתרשם מיופיו של הלילה בעיר העתיקה וליהנות מן השילוב בין אמנות, אור ויופי.
אנו נשמח לארח מבקרים מכל רחבי הארץ לקחת חלק בחוויה ייחודית זו. כמו כן נמשיך לקדם פעילויות תרבות ואומנות הפתוחות לקהל הרחב."
מנכ"ל הרשות לפיתוח ירושלים, אייל חיימובסקי: "כחלק מפעולות הרשות לפיתוח ירושלים, המשרד לירושלים ומורשת ועיריית ירושלים לחיזוק בתי העסק הירושלמים, אנו ממשיכים גם בפיתוח של יוזמות תרבות בהן פסטיבל האור,
המהווה עוגן תרבותי חשוב בעידוד הפעילות התרבותית והתיירותית הלילית בירושלים בכלל ובעיר העתיקה בפרט. פסטיבל האור, אשר מבסס את מעמדו משנה לשנה כאירוע התרבות הגדול של חיי הלילה בעיר העתיקה בירושלים,
מעודד את ביקורם של מאות אלפי תיירים שפוקדים את העיר מדי שנה, לנים בבתי המלון שהיא מציעה ומבלים בברים ובמסעדות האותנטיות. "
מנכ"ל חברת אריאל, ציון תורג'מן: "פסטיבל האור בירושלים הוא אירוע תרבות ותיירות בינלאומי מהמובילים בישראל. השנה יהיה הפסטיבל הגדול מכל הפסטיבלים הקודמים ויתקיים במהלך החופש הגדול.
אנו עושים כל שנה את מיטב המאמצים על מנת לרענן ולחדש. שמנו דגש על מיצגים אינטראקטיביים שיאפשרו לקהל הרב להשפיע על נראות הפסטיבל ולהיות חלק פעיל ממנו.
המסלול המואר והמרהיב של הפסטיבל יהיה עשיר במיצגי ענק אומנותיים שיעניקו הנאה צרופה לילדים, מבוגרים וחובבי אומנות האור – כולם מוזמנים.
חזון המנהלים האמנותיים: 
"אנחנו מזמינים את הקהל לחקור, לגעת, לשחק, להיות מופתעים, לבחון את החושים וליהנות מכל הלב מן המיצגים הצבעוניים, המרהיבים והאינטראקטיביים שיצרנו יחד עם האמנים. 
עקבו אחר השפנים הלבנים, חשפו את כל הסודות שמאחורי המיצגים- אבל יותר מכל היינו רוצים ששוב תראו את העולם כמו ילדים: מציאות פנטסטית, מלאת הפתעות, הומור, צבעים, חלומות, יופי וקסם!" 
הפסטיבל יתקיים בין התאריכים 28.06-06.07 (למעט יום שישי)
בימים רביעי עד חמישי, בין השעות 20:00-23:00
במוצאי שבת עד שעה 24:00
הפסטיבל מיועד לכל הגילאים- הכניסה חופשית
למידע נוסףwww.itraveljerusalem.com
אתר האינטרנט של הפסטיבל www.lightinjerusalem.org.il
התמונה של ‏‎Sarit Yochpaz‎‏.

מומלץ.

מאת: שרית יוכפז