פסטיבל האופרה בירושלים- האופרה 'ריגולטו' למרגלות חומות העיר העתיקה

פסטיבל האופרה בירושלים נפתח זו השנה השנייה ברציפות ומביא אלינו בניחוח (ובטעם) איטלקי את האופרה 'ריגולטו' של ורדי, המשתלבת ביופייה הייחודי של עיר הבירה.

thumbnail_פסטיבל%20האופרה%20בירושלים%20-2016%20ריגולטו%20צלם%20יוסי%20צבקר%20(20)
צילום: יוסי צבקר

הקיץ הגיע גם לירושלים ומביא איתו את פסטיבל האופרה. הפסטיבל מתקיים בבריכת הסולטן, למרגלות העיר העתיקה, עם נופן עוצר הנשימה של החומות ואוויר הרים צלול כיין.
פסטיבל האופרה מגיע לעיר הבירה זו השנה השנייה ברציפות ומחבר בין תרבות המוזיקה הפורחת בעיר לבין יופייה של העיר.
במרכזו של הפסטיבל השנה עולות שתי הפקות ענק המתקיימות תחת כיפת השמיים: האופרה 'ריגולטו' מאת ורדי ו 'אופרה פרדיסו'.

20160622_193540

אמש נפתח הפסטיבל עם קוקטייל מיוחד של השגרירות האיטלקית, בנוכחות מאוריציו מארטינה,שר החקלאות האיטלקי.
בקוקטייל היה ניתן לטעום מיני מטעמים, יין, פרמזן ועוד… וכמובן לפגוש את נציגי הקונסוליה. מה שבטוח היה ניחוח איטלקי באוויר 

20160622_193145

לאחר הקוקטייל, האירוע נפתח עם נאום של ראש העיר, ניר ברקת, שציין שאין מקום כמו ירושלים לחוות בו אופרה.

האופרה שפתחה את הפסטיבל אתמול היתה 'ריגולטו' מאת ורדי בהשתתפות סולני אופרה בינלאומיים והתזמורת הסימפונית ירושלים, רשות השידור בניצוחו של פרדריק, מקהלת האופרה הישראלית, וצוות סולנים ישראלי ובינלאומי ובהם:זמר הבריטון הרוסי בוריס סטאטסנקו, בתפקיד ריגולטו, זמרת הסופרן הבינלאומית הישראלית הילה פחימה בתפקיד ג'ילדה, זמר הטנור האיטלקי סלבטורה קורדלה בתפקיד הדוכס, זמר הבס הרוסי מיכאיל קוללישווילי בתפקיד ספרפוצ'יליה , זמר הבריטון הישראלי נח בריגר בתפקיד מונטרונה, זמר הבריטון הישראלי עודד רייך בתפקיד מרולו, זמר הטנור הישראלי גיא מנהיים בתפקיד בורסה, זמר הבריטון הישראלי יאיר פולישוק בתפקיד הרוזן צ'פרנו , זמרת המצו-סופרן הישראלית ענת צ'רני בתפקיד ג'ובנה.
זוהי אחת האופרות המפורסמות של ורדי, ועל פי המגזין "אופרה אמריקה", היא נמצאת במקום התשיעי ברשימת האופרות המועלות ביותר בצפון אמריקה. האריה לטנור "La donna è mobile", נחשבת לאחת האריות המפורסמות ביותר בעולם האופרה.

"ריגולטו" היא אופרה בשלוש מערכות מאת המלחין ג'וזפה ורדי ללברית של פרנצ'סקו מריה פיאבה על פי המחזה "המלך משתעשע" מאת ויקטור הוגו. האופרה הועלתה לראשונה ב-11 במרץ 1851 בתיאטרו לה פניצ'ה בונציה. אופרה זו יחד עם לה טרוויאטה והטרובדור מהוות את "הטרילוגיה הפופולרית" (trilogia popolare) של ורדי.

האופרה מספרת את סיפורו של ליצן החצר של הדוכס ממנטואה שמביא על עצמו קללה נוראית והורס את אושרו ואת אושרה של בתו היחידה.

האופרה נפתחת עם תמונת הנשף בארמונו של הדוכס, בה הוא מתעולל ומנסה לפתות מספר נשים, ביניהן אשתו של הרוזן צ'פרנו. ליצן החצר, ריגולטו, מלגלגל על האצילים שהדוכס מנסה לפתות את נשותיהם. בנוסף, הוא מייעץ לאדונו להפטר מהם על ידי מאסר או להורגם.
כתוצאה מכך, האצילים מחליטים לנקום בריגולטו. אחד מהם, הרוזן די מונטרונה, שהדוכס פיתה את בתו ושלח אותו למאסר, מקלל את השניים.
מה יקרה בעקבות הקללה לריגולטו?
בתו של ריגולטו מחוזרת על ידי עלם יפה תואר ומתאהבת בו. האהבה פורחת לצלילי האופרה. אבל כמעט כמו בכל אופרה, משהו חייב להשתבש….
המחזר של ג'ילדה, הוא לא אחר מהדוכס, רודף השמלות!!!
ג'ילדה כואבת את כאב אהבת הנעורים ואינה מוכנה לוותר על אהבתה זו, אך מה יעשה ריגולטו?

את שאר העלילה משאירה לכם,מוזמנים לצפות באופרה הסוערת והמרגשת.

ממליצה למי מכם שיגיע לשאר האירועים להצטייד עם שמיכה או בגד חם, כי בלילות בירושלים, גם בקיץ, נהיה קריר. בנוסף, טיפ קטן לנשים- השאירו את עקבי הסטילטו בבית, הדשא והאבנים לא יקדמו אותם בברכה.

היום תעלה 'אופרה פרדיסו', אופרה המשלבת אופרה וקולנוע בהשתתפות סולני אופרה מובילים מהארץ ומהעולם בליווי התזמורת הסימפונית ירושלים, רשות השידור בניצוחו של איתן שמייסר.
במופע זה יבצעו סולני האופרה את פס הקול האופראי של סצנות בלתי נשכחות מסרטים שיוקרנו על גבי מסך ענק ובהן :'אישה יפה', 'מוכת ירח', 'האלמנט החמישי', 'הסנדק 3', 'אמדאוס', 'זיכרונות אהבה מפירנצה', 'שחקי אותה כמו בקהאם', 'החיים יפים' ועוד. סולני האופרה יבצעו על הבמה את המוסיקה המשמשת כפס קול לסרטים אלו כשברקע יוקרנו הסצנות מהסרטים עצמם.

בנוסף למופעים המרכזיים בבריכת הסולטן, ייערכו בין התאריכים 24-25 ביוני קונצרטים אופראיים אינטימיים בכל רחבי העיר בביצוע בכירי סולני האופרה הישראלית.

פרטים נוספים למעוניינים:
'אופרה פרדיסו'- אופרה וקולנוע בבריכת הסולטן
יום חמישי ה-23.6.16 בשעה 20:00
משך המופע כשעתיים
מחירי כרטיסים: 200-120 ₪

קונצרטי אופרה ברחבי העיר
חגיגת אופרה איטלקית I המוזיאון ליהדות איטליה | 11:00 | 24.06.16

כרמן וחברותיה | מוזיאון ארצות המקרא| 11:00 | 24.06.16
ירושלים של זהב – שירי ארץ ישראל בביצוע זמרי אופרה | מוזיאון ישראל
|14:00| 24.06.16
להיטי מחזמר | יס פלאנט| 17:00 | 24.06.16
משך כל קונצרט: כשעה וחצי מחיר כרטיסים: 80 ש"ח
מופעים לכל המשפחה סינדרלה לילדים | יס פלאנט |10:30 | 25.06.16
חליל הקסם לילדים| מוזיאון המדע | 11:00| 25.06.16
משך כל מופע: כשעה. מחירי כרטיסים: 50 ₪
להזמנת כרטיסים: * 9066 לרכישת חבילות הכוללות לינה: *2434
לפרטים ומידע נוסף opera.com-Jerusalem:

קרין מילשטיין
סטייליסטית, מאמנת כושר ובוגרת תואר שני לתקשורת ועיתונאות. זה מה שיוצר את הבלוג על תרבות, סגנון חיים, טיולים, ביקורת ספרותית, שירה ועוד... מוזמנים לקרוא, להגיב ובעיקר להנות... XOXO אחת שיודעת ;-)