פחות אבל עוד כואב? – מניעת כאב בניתוחים פלסטים מודרנים

בחורה עם מחשב נייד

pain"אבל למה כואב לי דוקטור?" – "גברת/אדון, הרי עברת ניתוח…" – זו הייתה התפיסה אותה ספגו דורות של רופאים לאורך תהליך ההכשרה המקצועית. התשובה האוטומטית בטאה את המחשבה שלכאב תפקיד חשוב באיתות מוקדם על קטסטרופה פנימית, וכי במקרה של ניתוח – ממילא לא ניתן לבטלו לחלוטין – לאור החיתוך, הפרדת הרקמות והגירוי לעצבים התחושתיים המתרחשים בניתוח.

הבוקר שוחחתי עם נאדיה כשהיא שכובה במיטתה ומחייכת. נאדיה – אם ל-3 ילדים, עברה אתמול אחר הצהריים מתיחת בטן ובשעות הערב המאוחרות כבר התהלכה במחלקה. כאשר הייתי כבר בביתי קיבלתי טלפון מהאחות שהעבירה לי את בקשתה של נאדיה להשתחרר הביתה – העדפתי להיות מעט זהיר ובקשתי להמתין לבוקר. בעוד מספר שעות – לאחר שתספיק לאכול ארוחת בוקר ולהתקלח – תוכל נאדיה להשתחרר לביתה. נאדיה עברה ניתוח להסרת עודפי עור מדופן הבטן, שאיבת שומן לעיצוב הבטן העליונה והמותניים והידוק של שרירי הבטן. בניתוח שולבה טכניקת הרדמה אזורית מודרנית שתוארה לפני 15 שנה לראשונה ושוכללה מאז. את ההתאוששות המהירה אצל נאדיה אני מייחס לאופיה הנמרץ ותפיסת החיים האופטימית, ובמידה מסוימת גם לגישה המודרנית בה אנו דוגלים למניעת כאב בניתוח.

מטופלות הפונות היום לעבור ניתוחים פלסטים ובמיוחד ניתוחים אסתטיים כמו הגדלת חזה או מתיחת בטן – מוכנות פחות לקבל כמובן מאליו את המוסכמות המסורתיות של קבלת הכאב ככורח בלתי נמנע. אוכלוסיית מטופלים זו, פונה אלי מתוך בריאות גופנית שלמה אך מתוך מצוקה תפקודית או אסתטית. המטופלות שוקלות במאזן קבלת ההחלטות שלהם את כלל המשמעויות של הניתוח אל מול התועלת הצפויה. במאזן זה נלקחים בחשבון – תקופת ההחלמה, הכאב הכרוך בה ומידת הריתוק למיטה, כמו גם – פרק הזמן הנדרש להיעדרות מן העבודה. הרי בכל זאת –בניתוחים מסוג זה, ניתן לבחור את תזמון הניתוח או עצם חיוניותו ולהתאימם למציאות החיים.

מצב זה שונה מטיפול אונקולוגי-שחזורי בסרטן שד או צורך רפואי דחוף אחר – מקרים בהם החיים עוצרים מלכת, לפחות לפרקי זמן מסוימים עד השלמת החלק הקריטי של השלמת הטיפול (הסרת הגידול – למשל).

כמו בהרבה תחומים – גם בתחומי הטיפול בכאב, חלה התקדמות ותנודות בדפוסי החשיבה המסורתיים. היום אנו רואים בכאב כגורם הניתן למניעה או לצמצום משמעותי, וכבעיה ההופכת ללא טיפול למכשול בהשגת היעדים הראשונים של המטופל לאחר הניתוח: חידוש הכלכלה והניוד – קרי לאפשר לו לשתות ולאכול מוקדם ולהקים אותו על רגליו. אין זה מחזה נדיר בימינו לראות בביקור הבוקר מטופלות לאחר ניתוח משמעותי תחת הרדמה כללית אשר בעבר גרר אחריו אשפוז בן מספר ימים, אשר ממתינות על קצה המיטה בחוסר סבלנות למכתב השחרור. חלקן עוד משוחררות לביתן ביום הניתוח.

התאוששות מהירה היא לא רק חלק עיקרי בחוויה הנפשית של המטופל סביב הטיפול הרפואי – בין אם מרפאתי ובין אם מדובר בניתוח תחת הרדמה מקומית עד כללית. להתאוששות המהירה גם תפקיד במניעת סיבוכים מסכני חיים כגון הופעת קרישי דם. המצב בו קריש מסוג זה הנוצר ברגליים או באגן ונודד אל כלי הדם של הריאה – המכונה "תסחיף ריאתי" ומלווה בסכנת חיים אמיתית.

הגישה המודרנית התומכת בצמצום הכאב למינימום תוך שימוש בכלל האמצעים והטכנולוגיות העומדות לרשותנו הופכת רווחת יותר ויותר במחוזותינו. שימוש בקרם אלחוש, טכניקה מיוחדת להזרקה או מרכיבים של הרדמה אזורית בניתוח הופכים יחד עם גישה מרגיעה ונוסכת ביטחון ע"י רופא מנוסה את חווית המטופלת לנעימה יותר.

המלצה חמה למי שעומדת לעבור הליך רפואי – בנוסף לשאלות האחרות, שאלי את הרופא:– "דוקטור, מה אתה מתכוון לעשות כדי להקטין את תחושת הכאב שלי?"

הכותב ( ד"ר וולף ) הוא מומחה בכירורגיה פלסטית אסתטית ומשחזרת ועוסק בשחזורים לאחר כריתה של גידולים סרטניים

http://www.dr-wolfmd.co.il/

ד''ר עומר וולף
כל מה שרצית לדעת על ניתוחים פלסטים אסתטיים ומשחזרים ממקלדתו של מומחה לכירורגיה פלסטית משחזרת ואסתטית, רופא בכיר באסף הרופא.