עוד סיפור אחד ודי

סדרה חדשה על ספרות ילדים ישראלית

בשנים האחרונות נהנינו מסדרות משובחות שיצרו ענת זלצר ומודי בר-און – הכל אנשים, הקיבוץ, תל-אביב יפו, כביש 90, ועוד. שמחתי מאוד לשמוע שהשניים יצרו סדרה חדשה, ועוד בנושא אהוב עלי במיוחד – ספרות ילדים ישראלית.  מדובר בסדרה בת חמישה פרקים, כל פרק עוסק בנושא אחד – שפה, מקום, משפחה, חברה, לילה ופחדיו.

הסדרה תשודר במסגרת yes דוקו החל מהשבעה ביוני. צפיתי בפרק הראשון, שהוקדש לשפה, בפסטיבל דוק אביב שהתקיים בסינמטק תל-אביב.

safa 1

מילים חדשות, יהודים חדשים

השפה העברית היא שפה עתיקה שקמה לתחיה. במעבר משפת קודש לשפת יום-יום  חסרו מילים רבות, החל משמות של כלים וחפצים, וכלה בקולות של חיות.  לא היו קיימים טקסטים שעסקו בחיי היום יום, ולא יצירות ספרותיות חילוניות. כדי לגדל דור עברי ששפת ילדותו תהיה עברית, היה צורך במילים עבריות חדשות ובטקסטים לילדים.

ביאליק

ביאליק היה יזם תרבותי. בשנת 1901 הקים באודסה, יחד עם מספר שותפים, את הוצאת מוריה שהוציאה לאור ספרי לימוד בעברית לילדים וכן שלושה כרכים של ספר האגדה – לקט סיפורי חז"ל שהפך לאחד הבסיסים התרבותיים של התרבות העברית החדשה. ביאליק עלה ארצה בשנת 1924 ועם הגעתו החל להניע מפעל עצום של חידושי מילים ובניית תרבות עברית. הוא העלה את הילדות על סדר היום באצמעות כתיבת יצירות רבות לילדים, ועיסוק בחוויות הילדות גם ביצירה למבוגרים.

קיפניס

גם לוין קיפניס, היה יזם, מפעל תרבותי של איש אחד. קיפניס לקח על עצמו משימה לכתוב שירי ילדים, שירי חגים ושירי יום יום. הוא נהג להכין בכל שבוע חוברת עם חומרי לימוד לשבוע הקרוב, אייר ועיצב בעצמו, שיכפל בעותקים רבים, וחילק לגננות בגני ילדים. דורות של ילדים גדלו על שיריו, ורבים מביניהם נחשבים בטעות שירים עממיים.

בהמשך, יחד עם ימימה אבידר טשרנוביץ הוציא לאור את הספר "גן גני". מהדורה ראשונה יצאה לאור בשנת 1947 והוגדר כ"ספר לאם ולילד". הספר כלל שירים וסיפורים, על חגי ישראל, עונות השנה,ונקודות חשובות בלוח השנה הישראלי. בתחילת הספר הייתה הקדמה שיועדה לאמהות, והדריכה אותן כיצד להמשיך בבית את עבודתן של הגננות. כך הפכו גם האמהות לסוכנות חיברות של התרבות הישראלית החדשה עבור ילדיהן.

gan gani

דבר לילדים

דבר לילדים  החל להופיע ב 1931,  כמוסף לילדים שצורף לעיתון דבר. עורכו הראשון ומעצב דמותו היה יצחק יציב,  פורסמו בו שירים וסיפורים של גדולי המשוררים והסופרים הישראלים . לאה גודלברג, מרים ילן שטקליס, ימימה טשרנוביץ, אנדה עמיר, לוין קיפניס, פניה ברגשטיין, נתן אלתרמן, אברהם שלונסקי, ועוד.  כולם ניגשו למלאכת הכתיבה בתחושת שליחות חינוכית עמוקה, מתוך מודעות שהם שותפים לעיצובו של דור חדש. גם המאיירים היו אומנים מן השורה הראשונה ובראשם נחום גוטמן ואריה נבון.

 DAVAR

ספרות ילדים –  לא רק לילדים

גלי העליה הביאו ארצה מבוגרים, שכמו ילדים, היו צריכים ללמוד שפה חדשה. באולפנים ללימוד עברית השתמשו המורים בשירי ילדים  כדי להנחיל את השפה העברית לעולים החדשים. כך יכלה משפחה שלמה ללמוד את אותו שיר – הילדים בגן וההורים באולפן, ולספוג במקביל שפה ובסיס תרבותי לחייהם במדינת ישראל.

ULPAN

הפרק הראשון של הסדרה היה מעניין ומחכים, היו בו גם לא מעט רגעים מרגשים, אני מחכה בכליון עיניים לשאר הפרקים.

רונית ש' דינצמן

ronitdins@gmail.com