עו"ד נועם קוריס – על סמכויות בתי המשפט, עניינית ומקומית

בחורה עם מחשב נייד

חוק בתי המשפט קובע את סמכויותיהם השונות של בתי המשפט השונים בישראל. מלבד בתי דין מקצועיים למשל בתחום דיני העבודה או דיני המשפחה, מחולקים בתי המשפט האזרחיים לפי מחוזות השיפוט ולפי סוג העניין הנדון.

ישראל נחלקת לשישה מחוזות שיפוט נפרדים, אשר בכל אחד מהם בית משפט מחוזי אחד ומספר בתי משפט שלום, הפזורים בכל מחוז.

בתי משפט השלום מוסמכים לעסוק בתביעות אזרחיות בסכומים שלא יעלו על 2,500,000 ₪ (שתיים וחצי מיליון ₪) ואילו בתי המשפט המחוזיים עוסקים בתביעות בסכומים גבוהים יותר, או בערעורים על החלטות מבית המשפט השלום ועל נושאים דוגמאת בעלות במקרקעין או קניין רוחני, ללא קשר לסכום התביעה.

לבתי המשפט תביעות קטנות יש בדרך כלל סמכות מקבילה לזו של בתי המשפט השלום, בתביעות שסכומן אינו עולה על 33,000 ₪ (שלושים ושלוש אלף ₪), ובתנאי שאין מדובר בתביעה מורכבת או בתביעה שמוגשת על ידי חברה בע"מ.

בית המשפט העליון הממוקם בירושלים עוסק בערעורים על בתי המשפט המחוזיים וכן בנושאים הנדונים בבית המשפט העליון, בשבתו כבג"ץ, בית המשפט הגבוה לצדק.

הסמכות המקומית הנתונה לבתי המשפט השונים נקבעת לפי המחוזות, כך שלבתי המשפט השלום בכל מחוז ישנה סמכות מקבילה ומשעה שקיימת סמכות מקומית במחוז מסויים, הרי שכל בתי משפט השלום מוסמכים לדון בעניין.

תקנות סדר הדין האזרחי קובעות, שסמכות מקומית תקום לבית המשפט כאשר מקום מגוריי הנתבע או בית העסק של הנתבע מצויים בתוך מחוז השיפוט של בית המשפט השלום, או שמקום קרות האירוע בגינו מוגשת התביעה מצוי בתוך שטח השיפוט המחוזי.

במקרים מסויימים, יכולים צדדים להסכם לקבוע תניית שיפוט מקומית הקובעת שלבית משפט מסויים תהיה סמכות מקבילה או בלעדית לדון בסכסוך עתידי, אף אם יתר התנאים לא מתקיימים בנושא.

הסכמות המקומית הקבועה בתקנות נועדה למנוע טרטור סרק של נתבעים על ידי תובעים, באמצעות הגשה של תביעות בבתי משפט מרוחקים, ללא הצדקה.

סוגיה מעניינת עולה בשנים האחרונות לאחר התפתחות האינטרנט, שכן רבות מהתביעות הנדונות בישראל עוסקות בסוגיות הקשורות לפרסומים באינטרנט (למשל לשון הרע או זכויות יוצרים), כאשר האינטרנט לכאורה נמצא בכל מקום, ובהתאם תובע יכול לטעון שההפרה נגדו נעשתה בכל מקום שבו יש אינטרנט.

עו”ד נועם קוריס בעל תואר שני במשפטים מאוניברסיטת בר אילן, משרד נועם קוריס ושות’ עורכי דין עוסק במשפט מסחרי ובדיני אינטרנט מאז שנת 2004.

נועם קוריס
עו"ד נועם קוריס