ספר ילדים חדש: "יחיאל שתיל התאנה"

בחורה עם מחשב נייד

ספר ילדים חדש: "יחיאל שתיל התאנה" מאת דרור מל

"הערב החל לרדת והשמים חשכו. יחיאל המשיך בחיפוש אחר התשובה לשאלתו. הביט ימינה, הביט שמאלה, מחפש את מי יוכל לשאול. הוא הרים מבטו אל השמים וצעק: "כוכב הצפון, אולי לך יש תשובה? אולי אתה תוכל לגלות לי מה הוא טעם החיים?"                                   

 

בני האדם תוהים על משמעות החיים במספר שלבים בחייהם: בילדות המוקדמת, בגיל ההתבגרות ובגיל הזקנה בכל גיל בחינת הנושא מתרחשת בהקשרים ובכלים שונים. "יחיאל שתיל התאנה" מאת דרור מל בהוצאת הספרים אוריון הוא סיפור ילדים מעורר מחשבה ועוסק בנושא באופן המתאים לילדים צעירים התוהים על מקומם בעולם.

מל אשר נולד בשנת 1976 והלך לעולמו בטרם עת בשנת 1999 כשהיה בן 22, כתב את הספר הנוכחי בעודו נמצא על התפר של התבגרות לבגרות כשהוא חי את חווית חיפוש המשמעות במלואה ומהמקום האישי הזה יצר ספר ילדים נפלא המדבר לילדים בגובה העיניים וחוקר יחד אתם את שאלת הקיום שלהם.

כמו הילדים הצעירים גם גיבור הסיפור הנוכחי, יחיאל נמצא בראשית חייו. יחיאל הוא שתיל תאנה שמתחיל את חייו ותוהה על מהותו ומקומו בעולם, כמו ילדים רבים הוא חווה את העולם כפי שהוא עד שהתעורר בוקר אחד ותהה מה יש מעבר למה שהוא רואה ומכיר, וכדי לקבל תשובה לתהייה שלו הוא פונה למי שנמצאים סביבו, לפרה הנוהגת לבקר וללחוך את העשב סביבו ולכוכב הצפון הנמצא בשמים מדי לילה, כדי לשאול אותם האם הם יודעים מה טעם החיים:. אך כמו בני האדם המכירים היטב את עולמם שלהם, גם מי שמרכיבים את סביבתו הקרובה נותנים לו תשובה המתאימה לעולמו שלהם, ושתיל התאנה מבין שעליו להמשיך לחפש, אך הפעם עליו לעזוב את מקומו ולתור אחר התשובה.

בשלב הזה כמו מתבגרים רבים הוא מחפש את התשובה מחוץ לסביבה הקרובה בה גדל ואולי הכיר כל חייו, החיפוש מוביל את יחיאל השתיל להר עתיק שהוא גם ידיד ותיק האומר לו כי התשובה לשאלה שלו נמצאת בחיים עצמם ותתגלה לו עם הזמן. במשפט הזה לוכד מל הצעיר את התשובה שבני אדם רבים תרים אחריה כל חייהם, ונדמה כי על אף שנות חייו הקצרות הספיק לחוות את מהותם במלואם.

סיום הספר מקבל לשלב השלישי בו רוב בני האדם עוסקים במהות קיומם, הזקנה. השתיל שב למקומו ועם השנים גדל והופך לעץ תאנה גדול וחזק, כשיום אחד ציפור צעירה מתיישבת בין ענפיו ופונה אליו בשאלה מה טעם החיים, עליה יש לו תשובה ארוכה להשיב…

את הספר המורכב בעיקר מדיאלוגים שונים שמקיים השתיל הצעיר עם הסובבים אותו, בדומה לילדים רבים הפונים לעולם בשאלות במטרה לקבל תשובות על מה שמעסיק אותם, מלווים איוריה הצבעוניים של אינה קצב המציגים את עולמו של השתיל הצעיר באופן שימשוך את עין הקוראים הצעירים וירמוז להם על החוויות אותן הוא צובר במסע שלו לחיפוש משמעות.

ספר הילדים שכתב דרור מל ז"ל יוצא לאור 20 שנה לאחר מותו. "אחרי שדרור נהרג מצאנו בין החפצים שלו מחברת ובה היו הגיגים על החיים וגם סיפור ילדים מתוק שמדבר על דמות מרתקת בשם יחיאל שדרך העיניים שלה הילדים רואים את החיים בצבעים יותר ורודים", מספרת נטע מל אחותו.

דרור נולד לזוג הורים תומכים ואוהבים שהתגוררו בהרצליה ונדדו בעולם בעקבות עבודות שונות. האבא עמירם היה איש הייטק. האמא ציפי ניהלה את תיכון "היובל" בהרצליה. כשדרור היה בן 3 עברה המשפחה לפילדלפיה, שם שהתה ארבע שנים. אחרי שהות קצרה בארץ ארזה שוב המשפחה את המזוודות ועברה לפאלו אלטו ומשם למלבורן באוסטרליה. מסע הנדודים הסתיים סופית בשנת 1990, אז חזרה המשפחה לביתה בהרצליה. דרור למד בתיכון "הראשונים" בהרצליה. בצבא שירת ברמת הגולן, בחטיבת 188 של חיל שריון. "דרור מאוד אהב את הרמה ואת האנשים שם", מספרת אחותו נטע. "יש לי הרגשה שאחרי שהיה ממצה את הטיולים בעולם הוא היה משתקע שם, אבל לעולם לא נדע". כאמור, כשהיה בן 22 טס עם חבר לבוליביה ונהרג יחד אתו כשהאוטובוס שבו נסעו עלה באש.

"יחיאל שתיל התאנה" מאת דרור מל. איורים: אינה קצב. הוצאת הספרים "אוריון", עמודים לא ממוספרים. מחיר לצרכן 49 ש"ח. מנוקד. להשיג בחנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il