ספוטלייט- סרט קולנוע חדש

זה יכל היה לקרות גם לך ולילדך! סוד אפל וידוע לרבים טויח בחסות הכנסייה. רבים ידעו על כך והמשיכו לתת לזה לקרות…עשרות ואף מאות של כמרים התעללו מינית בילדים.לא כל הילדים שרדו כדי לספר…

בחורה עם מחשב נייד

spotlightmovie_650
צילום:יח"צ

הסרט מתאר את סיפורם האמיתי של צוות עיתונאים חוקרים, זוכי פרס הפוליצר של הבוסטון גלוב – צוות "ספוטלייט".

ל "בוסטון גלוב” מגיע עורך חדש, מרטי בראון. מה שידוע עליו שהוא יהודי , רווק ולא מבוסטון. הוא שונה משאר אנשי הקהילה… והוא לא מפחד מהאמת.
בראון מאמין בעיתונות החוקרת וזו בעיניו מהות העיתונאות.
אחד התפקידים החשובים של התקשורת ושל העיתונות החוקרת בפרט הוא להיות כלב השמירה של הדמוקרטיה. העיתונות חייבת להיות גוף נפרד לחלוטין, ואנשי העיתונות חייבים להיות נאמנים לאמת ולא להיות מושפעים מהלחצים הסביבתיים שתמיד ינסו למנוע מהם את לחקור ולפרסם.
כבר ביומו הראשון במערכת הוא מטיל על הצוות משימה הקוראת תיגר על הכנסיה. הוא מבקש מצוות "ספוטלייט" לצאת ולחקור כומר מקומי שהואשם בהתעללות מינית בעשרות ילדים ונערים במשך 30 שנה.
הוא מבקש לא רק לחקור את המקרה, אלא אף מבקש להגיש עתירה לבית המשפט להפוך את התיק לפומבי. דבר הנראה בימים אלו לא אפשרי. במילים אחרות, זה אומר לתבוע את הכנסייה! בל נשכח שמעל חצי מהאוכלוסיה בבוסטון ומקוראי "בוסטון גלוב" הם קתולים אדוקים….

ככל שהחקירה מתעמקת, כך מתגלה עומק השערורייה. לא בכומר אחד מדובר, אלא בעשרות רק בבוסטון עצמה!!!
עשרות מקרים של כמרים פשוט לא הגיעו לבית המשפט, אלא נגמרו בפשרה של עו"ד מול הכנסייה.כך הצליחו התיקים להשאר חבויים מעיני הציבור.

משיחה עם פסיכולוג שחקר את הנושא במשך שלושים שנה לתופעה הזו היה שם, הסבר ואף סבירות סטטיסטית להתרחשות.

בעזרת הכסף וכוחה הדתי של הכנסייה על מאמיניה תיקי התביעה על רקע התעללות מינית נקברו… אך, ההתעלות המשיכה ועשרות ילדים המשיכו לפול קורבנות לניצול מיני.

למרות הלחצים הרבים המופעלים על הצוות מצד אנשי הדת ובעלי הון, "בוסטון גלוב" בינואר 2002 הוציא לאור את האמת על הפרשה.
פירוש השם "ספוטלייט" באנגלית הוא האיר בעזרת זרקור; העמיד באור הזרקורים, הבליט, הפנה את תשומת הלב הציבורית למשהו (באדיבות "מורפיקס")
כך גם צוות העיתונאים החוקרים האלו, הם העלו לתשומת הלב הציבורית את הנושא הכאוב והרגיש הזה. הם בצעו עבודה עיתונאית למופת וראויה לשבח.

הסרט מעלה לתודעת הצופה את חשיבותה של העיתונות החוקרת בחברה ומעלה לדיון נוסף כיצד מקרים כאלו של התעללות מתרחשים מתחת לפני השטח בחברה.
גם בישראל, מקרים דומים מתרחשים, אולי לא על ידי כמרים, אבל על ידי אנשי דת אחרים….
חשוב שהאמת תצא לאור על מנת למנוע קורבנות נוספים!

הסרט מועמד בטקס האוסקר ה-88 לסרט הטוב ביותר ובעיני הוא אכן סרט מצויין.ממליצה בחום!

צפייה מהנה!

XOXO

אחת שיודעת 😉

ספוטלייט
בימוי: טום מקארת’י
בהשתתפות: מייקל קיטון, רייצ’ל מקאדמס, מארק רופאלו, ליב שרייבר, ג’ון סלאטרי, בריאן דארסי ג’יימס, סטנלי טוצ’י, ג’יימי שרידן ובילי קרודופ.

קרין מילשטיין
סטייליסטית, מאמנת כושר ובוגרת תואר שני לתקשורת ועיתונאות. זה מה שיוצר את הבלוג על תרבות, סגנון חיים, טיולים, ביקורת ספרותית, שירה ועוד... מוזמנים לקרוא, להגיב ובעיקר להנות... XOXO אחת שיודעת ;-)