סנדוויץ עושים באהבה – חוזרים לבית הספר

בואו נשקיע עוד 2 דקות בארוחת העשר של הילדים שלנו. שיהיה להם טעים, בריא ומפנק.

6:30 בבוקר, נשמע צלצול טורדני, מה זה הרעש הזה ? ממעמקי החלום מרימה יד להפסיק את הנדנוד הטורדני, מגששת באפילה ומגיעה אל השעון המעורר. מה קרה ? איזה יום היום ? למה הוא מצלצל ? מה הוא רוצה ממני ? ו-הופ על הרגליים, מגיעה ההבנה שצריך לקום, מתחיל יום חדש, קדימה לעבודה ולארגן את הילדים לבית הספר. מהר מצחצחת שיניים, מגיעה למטבח, כוס קפה, שולפת מאי-שם איזה לחם, מוציאה מהמקרר חומוס וגבינה, שליכט גבינה על פרוסה אחת, סוגרת, סנדוויץ' ראשון מוכן, שליכט חומוס על פרוסה אחרת, שוב סוגרת, גם השני מוכן. עכשיו מהר להעיר את הילדות ו…רגע, רגע, אפשר גם אחרת.

סנדוויץ לבית הספר

יש חשיבות גדולה לאוכל שאוכלים הילדים בבית הספר (שובע, בריאות, ריכוז) ולכן אני מתייחסת ברצינות לכריכים, שאני מכינה להם, במיוחד אם אני לא רוצה בסוף היום לגלות אותם אי-שם בתיק. אז למרות שהבוקר הוא סוג של מרוץ כנגד הזמן, אני חושבת, שכדאי לנו לקום 5 דקות קודם או לארגן חלק מהדברים מראש ולהכין לילדים שלנו ארוחה קטנה, בריאה ומפנקת, שתתן להם הרגשה של בית.
1. תוכן הכריך – כל אחד מכיר את הילדים שלו ומה הם אוהבים לאכול ובכל זאת מידי פעם, אני שואלת אותן מה היו רוצות שיהיה בתוך הכריך. אצלנו לא מכינים כריכים מתוקים (ריבה, שוקולד, דבש, חלבה), ואצל אלה שכן – אני ממליצה לשלב גם עם כריכים מלוחים.
2. תוספות לממרח – כדי להעשיר את הכריך, להוסיף טעם וקצת בריאות, אפשר להוסיף למריחה של הגבינה או החומוס, גם פלחי ירקות, זיתים, מלפפון חמוץ, ממרח עגבניות או פרוסות ביצה קשה.
3. גיוון – רוב הילדים אוהבים סוגי ממרחים שונים ואם כל יום הכריך שלהם ייראה אותו דבר, הוא יימאס עליהם במהרה. לכן חשוב להשתדל כל יום להכין כריך אחר.

4. סוג הלחם – כשהייתי ילדה לא היה מבחר גדול של לחמים ו/או לחמניות, אבל היום יש שפע מהם. הגיוון בכריך יכול להיות בסוג הלחם או בתוכנו. אם אתם מאלה הדוגלים בבריאות, תוכלו לבחור מבין סוגים רבים. אצלנו אהובות לחמניות מחיטה מלאה, אותן אני קונה פעם בשבוע, מקפיאה ובכל ערב מוציאה להפשרה בשקית (כדי שהלחמניה לא תתייבש) ובבוקר – מוכן למילוי.

5. מה לשים בכל כריך – אם הילד נשאר עד שעה מאוחרת בבית הספר וצריך להכין לו כמה כריכים, רצוי לכתוב על-גבי הנייר העוטף את הכריך, "ארוחת בוקר" ו"ארוחת צהריים". וכל זה למה ? כי לא כיף לאכול בשעת הצהריים כריך עם גבינה לבנה, שהפכה את הכריך לעיסה דביקה. ישנם מזונות שיכולים להחזיק זמן ממושך יותר, בלי לפגום בכריך, למשל גבינה צהובה, ממרח טונה, חומוס ונקניק.

ליד הסנדוויץ, נשנוש

גם אם הילדים מגיעים הביתה בצהריים המוקדמים, רובם לא יסתפקו רק בכריך ליום הלימודים. אז מה עוד אפשר לשים להם בתיק לצד הכריך ?
1. נשנושי ירקות – ירקות חתוכים בתוך קופסה (רצועות גזר, מלפפון, פלפל, עגבניות שרי שלמות, קולרבי).
2. חטיפי אנרגיה – יש לא מעט סוגים של חטיפי אנרגיה. אני מקפידה לקנות את אותם חטיפים שלא עוברים את 100 הקלוריות ומגוונת את המבחר.
3. דגנים – מיני קורנפלקס בקופסת פלסטיק.
3. משקה חלב – בימים לא חמים, אפשר לתת לילדים משקאות חלב שונים, כדוגמת אקטימל.
4. קרקרים – נשנושי פריכיות אורז, קרקרים בגדלים ובטעמים שונים. מומלץ לשים בקופסה קטנה, כדי שלא ימעכו.
5. פירות טריים – אם מדובר בפירות רכים, אני נוהגת לשים אותם בקופסה. אפשר גם לחתוך קוביות של אבטיח או מלון בעונה ולצרף מזלג קטן.
6. פירות יבשים – אפשר לשים מבחר של פירות יבשים בקופסת פלסטיק.
7. ביצה קשה – אפשר לאכול שלמה, או לפרוס אותה ולשים בתוך הכריך.
כדי להקל על ההכנות של הבוקר ולחסוך זמן, אפשר ורצוי להכין חלק מהאוכל כבר ערב קודם ולשים במקרר או על השיש (תלוי באופי המוצר). למשל : נשנושי ירקות, פירות שטופים, קרקרים, ביצה קשה ואפילו למלא את בקבוק המים ולשים במקרר, מוכן לשליפה.

ומעל הכל לתבל באהבה

אם בא לכם להפתיע את הילד, לתת לו תמיכה, להעלות על פניו חיוך, תוכלו מידי פעם לצרף פתק קטן, או לכתוב על עטיפת הסנדוויץ : בתיאבון, בהצלחה במבחן, שיהיה לך יום מתוק, סמיילי, חיבוקים ונשיקות, נפגש בגינה אחר הצהריים ועוד כיד הדמיון הטובה עליכם.
בברכת שנת לימודים קלה, טעימה, פוריה ומוצלחת