סיפור בקיצור על מותר ואסור/ בלינדה בן- עטר-קוטלר- ספרות ילדים

נטע, נמלה פועלת קטנה, לאחרונה אינה מרוצה. כמה קשה לה כל הזמן לשמוע מה אסור ומה לגבי לשמוע איזה 'כן' על רצונותיה? האם נטע תצליח לעצור ולהגיד 'די' ו'מותר לי' בלי כל חשש? רק ללכת עם הלב ועם ההחלטה- לעשות מה שנכון וטוב בשבילך?

20171126_072621~2

על ראש גבעה עומד קן נמלים ובו מתגוררת מלכה גדולה והמון- המון פועלות.
בקן החוקים ברורים ופשוטים.הן משכימות קום, יוצאות למלאכת איסוף המזון, בערב הן שבות אל הקן כדי לאכול, לנוח ולאגור כוח למשימות הבאות.
בקן מתגוררת גם נטע, נמלה פועלת קטנה, שלאחרונה אינה מרוצה. בסתר ליבה נטע חושבת לעצמה: האם איסוף גרגרים ומזונות נמלים זהו כל עולמה של הנמלה? ומה לגבי קצת תרבות? הצגה ומופע? שירה, או לפחות… איזו חופשה קצרה?
ערב אחד, במקום להתיישב עם כל הנמלים לארוחה לפני המנוחה, זחלה נטע אל פתח הקן, התיישבה מול הלבנה המאירה והפליגה במחשבות. לפתע פגשה בעטלף פירות, ששאל אותה מדוע היא יושבת לה בחוץ לבדה.
היא סיפרה לו את אשר על ליבה. כמה קשה לה כל הזמן לשמוע מה אסור ומתי תוכל כבר לשמוע איזה 'כן'. הוא שיתף אותה, שחייו הפוכים. הוא עף מפה לשם, פוגש חברים מזדמנים ונהנה מהחיים.
"אוף… הלוואי עלי," אמרה נטע בזעף. לפנות בוקר נטע חזרה לחבריה והעטלף התעופף משם.

20171126_072730~2 (2)

בצעדה בדרכה לעבודה, נתקלה נטע בכדור קוצני בצבע אפרפר.הכדור התגלה כקיפודה. נטע פגשה בקטיה הקיפודה, שמבלה ועושה מה שבא לה ועם מי שמתחשק לה. הקיפודה הציעה לה לאכול ארוחה קלה יחד איתה מהסברס. אך נטע פחדה, הרי זה אסור, ולא מספיק שהיא ברחה מהתור?
כן, הגיע הזמן לבחור בדבר הנכון עבורה, משהו רק בשבילה!
היא הבינה שמפעם לפעם אפשר לעצור ולהגיד 'די' ו'מותר לי' בלי כל חשש. רק ללכת עם הלב ועם ההחלטה- לעשות מה שנכון וטוב בשבילך.
באותו הרגע חזרו הנמלים מהשדה. הן כעסו על נטע שנעלמה ושתרצה, מנהלת העבודה חיפשה אותה.
אבל נטע לא ויתרה. היא בקשה לספר את מה שקרה לה. היא תיארה לתרצה ולחברותיה על המפגש המקרי עם קטיה ועל ההזמנה המפתה לטעום פרי מתוק ועסיסי. היא בקשה מהן לומר גם כן- כן.
תרצה חשבה, היססה , שקלה ואז-
היא אמרה כן!!!

נטע לומדת שאפשר לחיות גם קצת אחרת. לפעמים מותר לומר "לא". ואף להציע משהו אחר במקום.

20171126_072710~2

באמצעות סיפורה של נטע, עולה הדיון בו ילדים רבים מתחבטים בו בחייהם. האם מותר לפעמים לחרוג מהחוקים והכללים בהם אנו מורגלים? האם מותר לומר "לא" (להורים, למורים, לחברים)? ואם אומרים לא, אז כיצד?
הסיפור מדבר הן לילד והן להורה. גם ההורים היו פעם ילדים, שהוכתבו להם חוקים ונורמות. בבגרותם הם עצמם, פעמים רבות עוד מתחבטים בין מה מותר ומה אסור. היכן עובר הגבול בין מה האני רוצה וזקוק ובין מה שהחברה מכתיבה שצריך.
הספר בא להקנות ראייה רחבה יותר של הגבולות בין המותר לאסור, תוך שמירה על כללי החברה ומבלי לשבור את המוסכמות. באמצעות הסיפור של נטע, הילד לומד, שלפעמים הוא יוכל להציג את רצונותיו והם אף יכולים להתקבל בברכה. ואולי מה שהוא רוצה וצריך, יכול להיות משהו נכון גם עבור האחרים.

מאחלת לכם ולילדכם קריאה מהנה!

XOXO

אחת שיודעת 😉

קרין מילשטיין
סטייליסטית, מאמנת כושר ובוגרת תואר שני לתקשורת ועיתונאות. זה מה שיוצר את הבלוג על תרבות, סגנון חיים, טיולים, ביקורת ספרותית, שירה ועוד... מוזמנים לקרוא, להגיב ובעיקר להנות... XOXO אחת שיודעת ;-)