סיור סליחות במוזיאון המוסיקה וברובע היהודי-שרית יוכפז

בחורה עם מחשב נייד

צילום: איתי נדב.

התמונה של ‏‎Sarit Yochpaz‎‏.

סיור סליחות חווייתי

במוזיאון המוזיקה העברי בירושלים

פיוטי סליחות * מופע סליחות מוזיקלי * תצוגת כלי נגינה ייחודיים * שירים עתיקים וחדשים

 

החל מה-12.8 ועד ה-17.9.2018 (א' אלול עד ח' תשרי התשע"ח)

מוזיאון המוזיקה העברי השוכן בשכונת נחלת שבעה בלב ירושלים הוא המוזיאון היחידי מסוגו בעולם בו 7 חללים המתארים את ההיסטוריה המוסיקלית של עם ישראל בגלות. לקראת חודש אלול הוא חודש הסליחות מזמין אתכם המוזיאון לסיור סליחות חוויתי, באווירה קסומה של ירושלים העתיקה, שיכין אתכם לחודש אלול ועשרת ימי תשובה. הזדמנות של פעם בשנה לחוות מסע ייחודי, הכולל הופעה מוזיקלית ברוח הסליחות, בליווי סיפורים ופיוטים נוסח הימים הנוראים בירושלים.

סיורי הסליחות במוזיאון יכללו הכרת עשרות כלי נגינה עתיקים ונדירים המוצגים במוזיאון בסיור ב-7 חללי המוזיאון והכרת המורשת המוסיקלית של התפוצות מהם הגיע העם היהודי, 'שיח וסיפור נשמה' – מהי משמעותה של הסליחה ומקורות המנהג. ולקינוח מופע מוזיקלי חי במוזאון המשלב כלי נגינה מיוחדים, שירים עתיקים וחדשים ופיוטי סליחות.

מוזיאון המוסיקה העברי – יואל משה סולומון 10 נחלת שבעה ירושלים

הסיורים יתקיימו בין ה-12/08/18-17-09/18 (א' באלול עד ח' בתשרי התשע"ח)

הזמנת סיורים בתיאום מראש בלבד בטלפון 02-5406505

כ-75 דקות בשפות: עברית, אנגלית, צרפתית ורוסית

עלות : 70 ₪ לאדם. סיור מודרך כולל הופעה חיה בכלי נגינה עתיקים וייחודיים!

פעילות הסיור מותנית במספר נרשמים מינימלי. ניתן לתאם סיורים לקבוצות סגורות מראש.

על מוזיאון המוזיקה העברי:

מוזיאון המוזיקה העברי הראשון הוקם במטרה לתת במה לתרבות העשירה של המוסיקה העברית על כל השפעותיה וגווניה משלב חידושים טכנולוגיים ומציג מגוון כלי נגינה עתיקים המאפשרים לילדים ולמבוגרים ליהנות מחוויה מעשירה ומרגשת.

במוזיאון שבעה חללים שונים כאשר כל חלל מעוצב בסגנון אופייני לתרבות ולתפוצה אותה הוא מייצג. הסיור במוזיאון נותן דגש מיוחד כיצד התפתחו פיוטי הסליחות אצל העדות השונות ובתפוצות השונות.

המוזיאון המשלב חידושים טכנולוגיים לצד תצוגת כלי נגינה עתיקים מעניק חוויה מיוחדת למבקרים בו. הסיור במוזיאון נערך עם טאבלט הניתן בכניסה למוזיאון. בטאבלט ניתן לפגוש את 'סבא לוי' דמות אנימטיבית בתלת מימד המדריכה את המבקרים דרך הגלויות השונות בהם עבר עם ישראל, החללים המעוצבים ודרך משחקים אינטראקטיביים המוצבים בכל חלל וחלל, אוסף ייחודי ומגוון של כלי נגינה עתיקים וחדשים ועיצוב מיוחד של החללים במוזיאון.

גולת הכותרת של המוזיאון הוא המשחק הראשון בהיסטוריה בתלת מימד ובמציאות מדומה דרך משקפי אוקולוס. מדובר בסיור  עצמאי בתוך 'בית המקדש' המלווה במוסיקה וסרטי תלת מימד שגם אותם יצר אלדד לוי בתהליך עבודה ארוך לצד חברת AVS וחברת 'סנובול' בהמחשת רעיונות למציאות עכשווית.

7 החללים במוזיאון הם::

מרכז אסיה: כולל אלמנטים תרבותיים שמקורם באיראן, אזרבייג'ן ובוכרה. החל מארכיטקטורה ייחודית וכלה בסרטון קצר המתעד את התרבות ואורחות החיים. לאורך הקירות מוצבים כלי הנגינה העתיקים המאפיינים את התרבויות כגון: זורנה כורדית, זארב פרסי, רובאב בוכרי, פאנדור קווקזי ועוד. כלים רבים ומיוחדים שאפשר לשמוע אך ורק דרך אזניות הסיור. המבקרים בחלל יוכלו להנות ממשחק אינטראקטיבי בסגנון 'גיטר הירו' שיאפשר למבקרים לחוות נגינה עם הצלילים המקומיים.

מרוקו-אנדלוסיה מוקדש למסורת המרוקאית ולהשפעות הספרדיות.המבקרים יוכלו ליהנות מסרטון המציג את התרבות המקומית וכלי נגינה ייחודיים לאזור ביניהם, ג'ונברי מרוקאי, קאחון מלבני, ראבאב מרוקאי ועוד.

בנוסף ניתן ליהנות מ"שולחן ארבעת היסודות" משחק אינטראקטיבי, בו יוכלו המבקרים להתנסות בניגון בכלים המיוחדים.

עירק, סוריה, מצרים והודו – חלל המעוצב בשלל סגנונות ובצבעי אדמה, קשתות ארכיטקטוניות מרשימות.  על תקרת החלל הקמורה, תאורה ייחודית שמשרה בחלל אווירה של רוגע ושלווה. בחלל זה פינת האזנה בה יוכל המבקר להכיר שלל סגנונות מוסיקה ופיוט עתיקים המאפיינים את יהדות בבל, חאלב, מצרים וקוצ'ין. בין כלי הנגינה שמוצגים: נבל מקראי, עוד סורי, שהנאי הודי, דרבוקה מצרית, דודוק ארמני ועוד. המשחק האינטראקטיבי כולל שאלות עליהם יוכלו המבקרים לענות באמצעות הטאבלט.

אירופה ואשכנז -חלל המשלב בין התרבות היהודית האירופאית הוותיקה והעכשווית.

בחלל אירופה ואשכנז מוצג ספר דיגיטלי ענק המעניק חווייה אינטראקטיבית בו ניתן למצוא פרטים ביבליוגרפיים על דמויות מפתח שהשפיעו על המוסיקה היהודית המוצגת בכל שאר החללים.

תקרת ורצפת החלל מייצגות תקופות שונות בהיסטוריה היהודית, מלווה בצלילי פעמוני רוח התלויים מעל התצוגה המרכזית בחדר. בין כלי הנגינה בחלל זה ניתן למצוא חמת חלילים סקוטית, כינור פולני, ציתר צרפתי, סקסופון טנור, קרן אירופאי ועוד.

ארצות הבלקן – חדר המעוצב בצבעים כחולים ובהירים בהשראת האזור. בחלל מוצג סרטון בו יספרו יהודים שחיו באזור על התרבות המיוחדת ואורח החיים המוסיקלי הייחודי בבלקן.

המבקרים בחלל זה נהנים ממשחק אינטראקטיבי תחרותי בו יבדקו את מיומנותם בכלי נשיפה אופייניים לאזור. בין כלי הנגינה המוצגים בחלל ניתן למצוא את הבוזוקי היווני, באללייקה בולגרית, גוסלה יוגוסלבי וקלרינט טורקי.

אפריקה ותימן – חלל המעוצב בהשראת הקשר המיוחד של היהודים באזור אל האדמה והרוחניות. רוב כלי הנגינה המוצגים בחלל הינם כלי הקשה שמקורם במדינות מרכז אפריקה השונות. בחלל זה יוכלו המבקרים להתנסות בעצמם בנגינה בכלי הקשה אלקטרוניים שצלילם ישמע רק על ידי לבישת אוזניות הסיור.

בין כלי הנגינה שיוצגו בחלל זה: קורה אפריקאית, פעמון דון דון, תוף גינאה כרר נבל אתיופי ושופרות תימנים.

החלל העברי – האחרון מבין שבעת החללים המוסיקליים, מוקדש לקיבוץ הגלויות ולעברן המוסיקלי המיוחד של ארץ ישראל וירושלים. לצד כלי הנגינה יוצגו גם כתבים של יהודים שסיפרו על ארץ ישראל בתקופות שונות בהיסטוריה, החל מתקופת בית המקדש הראשון ועד זמננו. בין כלי הנגינה שיוצגו בחלל ניתן למצוא שופרות שונים, נבל מקראי וכלי נגינה מודרניים שונים.

גולת הכותרת של המוזיאון ממוקמת בחלל העברי – דגם של בית המקדש בו מסיירים המבקרים באמצעות משקפי מציאות וירטואלית, מאזינים למוסיקה מקורית ולוקחים חלק בעבודות בית המקדש.

סיורי סליחות מרגשים ברובע היהודי בירושלים -מאת: שרית יוכפז
 

לקראת חודש אלול – חודש הרחמים והסליחות, מחלקת התיירות של החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי בירושלים מזמינה את הציבור הרחב להתרגש מסיורי סליחות ייחודיים בליווי שחקנים בנופה הקסום והמיוחד של העיר העתיקה בירושלים. נכיר מספר דמויות השזורות במרקם המיוחד של סמטאות הרובע היהודי.

נפגוש את: צ'יקו אחד מהצנחנים ששחררו את העיר ונשמע את סיפורו,  נפגוש בדמותה של תהילה מספרו של ש"י עגנון,  ניתקל בגבאי בית הכנסת המרוקאי, נפגוש את הכהן מהרובע ההרודייני ועוד

ימי חודש אלול ועשרת ימי התשובה בחודש תשרי הם ימים מיוחדים של סוף והתחלה, של התחדשות ושל התרגשות בקרב הציבור היהודי. ימים אלו, מהווים לקהל הרחב הזדמנות להגיע לירושלים – העיר שחוברה לה יחדיו, והמקום בו הכל התחיל. להשתתף בסיורי סליחות מרגשים בין נופיה הציוריים של העיר העתיקה, לצד אלפי מתפללים המגיעים מהארץ ומהעולם לשאת תפילותיהם.

בימים בהם אוירה מיוחדת עוטפת את ירושלים, הציבור מוזמן להגיע ולחוות חוויה ייחודית ומרתקת. באווירת ימי הסליחות, מחלקת התיירות של הרובע היהודי יזמה סיורים מרתקים וייחודיים שמספקים חוויה ומידע על מנהג אמירת הסליחות בין כתלי הרובע היהודי ועל אבני הדרך ספוגות הרגש וההסטוריה עליהן צעדו מלכי ונכבדי העיר. סיורי הסליחות של החברה לשיקום ופיתוח הרובע יתחילו בשערי העיר העתיקה וימשיכו אל תוך הסמטאות הקסומות של הרובע היהודי ואתריו, ויסתיימו בכותל המערבי.

בסיורים ישולבו שחקנים מקצועיים שיקחו את המשתתפים למחוזות מופלאים, יכירו להם את הנוסחים והמנהגים של העדות השונות, ויקרבו את המטיילים לאבני העיר העתיקה, שמזכירות לנו 3,000 שנים של נוכחות יהודית בירושלים.

הסיורים, שיארכו כשעתיים וחצי, יצאו מרחבת שער יפו, דרך השוק הערבי, ויגיעו לאחד מבתי הכנסת העתיקים ביותר שקיימים היום של הקהילה המרוקאית ברובע היהודי, בית כנסת "צוף דבש". שם יפגשו בשחקן – גבאי בית הכנסת שיקבלם בקריאת 'סליחות' והשכמה כפי שהיה נהוג בעבר. במקום ילמדו המבקרים על השוני בין הנוסחים השונים של הסליחות בעדות השונות.

מבית הכנסת, ימשיכו המבקרים דרך הסמטאות הציוריות של הרובע היהודי לרחבת הקארדו, יקבלו הסבר על המקום ויכנסו לבית הכנסת החורבה דרך המעבר החדש שנחשף לאחרונה מתחת לקשת הביזנטית שנפתחה לציבור הרחב רק לפני מספר חודשים. בית הכנסת החורבה הינו אחד המרהיבים שיש ברובע ובו ארון הקדוש הגבוה בעולם. המבקרים ישמעו את סיפורו של בית הכנסת שנחרב ונבנה מחדש, ויעלו מעלה אל כיפתו, שם יתפעלו מתצפית 360 מעלות על העיר העתיקה. התצפית היפה ביותר שקיימת היום על העיר העתיקה של ירושלים.

תמונה יכולה לכלול: ‏‏פעילויות בחוץ‏‏

צילום-שרית יוכפז

ברחבת החורבה יקבלו הסבר על פסל מנורת הזהב שהובא לפי מספר חודשים לאזור ויפגשו  בתהילה מספרו של ש"י עגנון שתספר על מנהגי הירושלמים במאה ה-19. הסיור ימשיך לרובע ההרודיאני ובו שרידי בתיהם המרשימים של האצולה והכוהנים מבית ראשון, שם יפגשו עם רבי ישמעאל בן אלישע, הכהן הגדול מימי בית שני שיספר את סיפוו ובאווירת ימי הסליחות יתקע בשופר ויתן גם למשתתפים להתנסות בתקיעה. בחלקו האחרון של האירוע ייהנו המשתתפים מפייטן שיכניס אותם לאווירת הסליחות עם מנגינות ופיוטים.

הסיור יסתיים ברחבת הכותל המערבי.

הסיורים מתקיימים בימים ראשון עד חמישי בערב, מתאריך 12.8 ועד 19.9 בשעות 19:00 ו-22:00. אורך הסיור- כשעתיים וחצי.   ניתן לתאם סיורים נוספים לקבוצות של מינימום 20 איש בתאום מראש.

ההרשמה לסיורים היא מראש, דרך אתר האינטרנט של החברה לפיתוח הרובע היהודי, בכתובת:

www.rova-yehudi.org.il , או במוקד התיירות, בטלפון:  4987*.

מאת-שרית יוכפז .