סוניה מושקט – הצגת חובבים מקצועית ומרגשת

המשחק כובש, ההצגה מרתקת ומרגשת. פגשתי את סביון ליברכט (אחת הסופרות האהובות עליי) והיא אמרה לי שהיא חששה כששמעה שזה תיאטרון חובבים אך התרגשה מאוד מהתוצאה

סוניה מושקט, מחזה מאת סביון ליברכט, דור סדנאות

סוניה מושקט תכנייה

כולם יודעים שאני קוראת ספרים וזו הפעילות החביבה עליי, מדי פעם אני צופה בסרטים בעיקר בסלון בבית ובעיקר פנטזיה, וממש לעתים רחוקות אני רואה תיאטרון. איך שהוא בהצגות לא טובות אני מרגישה נורא נבוכה, וממש לא נעים לי, ובעיקר אני לא מבינה איפה המסך?

לכן כשסמדי וילהיים חברתי הזמינה אותי ועוד חברות לצפות בהצגת "סוניה מושקט" התלבטתי, מה שהכריע את הכף היה המחזה שנכתב על ידי אחת הסופרות האהובות עליי, ואחת מאמניות הסיפור הקצר סביון ליברכט. ראיתי בעבר הצגה  בשם "סינית אני מדברת אליך" עיבוד לסיפור קצר שלה ונהניתי מאוד, ואהבתי גם את העיבוד לסרט לסיפורה המוקדם "תפוחים מן המדבר".

אני כל כך שמחה שהלכתי, התרגשתי מאוד, מהמחזה,מהמשחק והבימוי המשובחים, וגם מהתפאורה המצוינת. נהניתי הרבה יותר מהצגות שראיתי לאחרונה בתיאטרונות ממסדיים.

צילום:נאוה ריץ שוהם

צילום נאוה שוהם

אז החלטתי לפרגן לכם קוראי הנאמנים ולסמדי ונפגשתי איתה לשיחה.

סמדי החליטה להגשים חלום ישן והצטרפה לדור סדנאות של  הבמאי דור פלס דור פלס החליט להתייחס אליהם כקבוצה מקצועית והם החלו לחפש מחזות מתאימים להעלותם בקבוצה. בין המחזות שהציג בפניהם היה המחזה "סוניה מושקט" מאת הסופרת סביון ליברכט. המחזה עלה לראשונה בהבימה בבימויו של איציק ויינגרטיין ב-1998, והועלה גם בגרמניה ובשוויץ. את תפקיד לידיה שיחקה ליא קניג, ככה שלסמדי היה לא פשוט להיכנס לתפקיד.

צילום: נאוה ריץ שוהם

14409667_10154015561473391_4621044044142850263_o

במחזה יש ארבעה תפקידים ובקבוצה היו אז עשרה שחקנים. סמדי שהייתה חדשה יחסית, הודיעה כי באה ללוות את התהליך והיא מוותרת על התפקיד. דור בחר במחזה והודיע להם שזו התחייבות, עליהם להגיע פעמיים בשבוע לחזרות, וכך מתוך העשרה נשארו שמונה. המחזה לוהק בקאסט כפול, לכל דמות היו שני שחקנים וסמדי לוהקה לדאבל קסאט לתפקיד לידיה במחזה.

במשך שנה וחצי השחקנים למדו להכיר את הדמויות. היה עליהם ללמוד בעל פה את התפקיד, לעבור תהליך וממש לחיות בתוך הדמויות. לידיה היא יהודיה אשת החברה הגבוהה שנאלצת לחיות במחבוא בתקופת השואה עם בנה ואחותה. היא מתקשה להיפרד מהמעמד, מהחיים הנוחים וממשיכה לנהוג בכולם בשתלטנות. סמדי מספרת שבסופו של דבר הצליחה להוציא את השתלטנות שבה.

כסדנה של חובבים הם עשו הכול לבד. לסמדי יש רקע בעיצוב תלבושות, והיא הפכה למעצבת התלבושות של ההצגה כשהכול נקנה מיד שנייה. התפאורן הבכיר והמוכשר פיני משה עיצב את התפאורה שמוסיפה רבות להצגה. סמדי עובדת עם עיסת נייר וכך מצאה את עצמה מכינה חלק נכבד מתפאורת המרתף מעיסת נייר.

צילום: איציק גרשון

צילום איציק

צפיתי בהופעת הבכורה של ההצגה במסגרת פסטיבל "כל הארץ במה" על שם אפי נצר והופתעתי לטובה. במרכז המחזה עומדות שתי אחיות יהודיות עשירות, פאולה ולידיה ובנה של לידיה, אלברט, המסתתרים במרתף אחוזתם  בעיר דברצן, הונגריה בשלהי מלחמת העולם השנייה.
סוניה, כפריה נוצריה צעירה נשלחת על ידי חבר נוצרי של המשפחה לשהות איתם במרתף לדאוג לצרכיהם ולשרת אותם. הפחד, הרעב, הקור והמצוקה חושפים את היהודים העשירים, המיוחסים והמפונקים למצבים שלא הכירו. שקרים שהודחקו במשך עשרות שנים נחשפים עכשיו, במצב הקיצוני של החיים במרתף; ואמיתות חדשות מתגלות ומחייבות התמודדות. בתוך כל אלו הולך ומתברר גם סוד הקשור בהיסטוריה של המשפחה באשר לקשר שבין הכפריה הנוצריה והיהודים העשירים.
המחזה מתאר הלך רוח של אנשים שעברו בבת אחת ממצב של שליטה ונוחות למצב של מחסור ותלות, ומעמיד שאלה לגבי הגבולות המוסריים שיוצר המצב הקיומי החדש. הלחיץ והחרדה רק מקצינים בכל אחד את התכונות הקיימות בו, המחזה אינו סלחני כלפי גיבוריו ומציג אותם בכל העליבות האנושית, אך יש בו גם רגעי חסד בעיקר בסיפור האהבה המתרקם בין אלברט לסוניה, רומן שלא היה לו סיכוי בעולם שלפני המלחמה.

צילום: איציק גרשון

צילום איציק גרשון

המשחק כובש, ההצגה מרתקת ומרגשת. פגשתי את סביון ליברכט (אחת הסופרות האהובות עליי) והיא אמרה לי שהיא חששה כששמעה שזה תיאטרון חובבים אך התרגשה מאוד מהתוצאה.

ממליצה מאוד, חמישה כוכבים בסולם הכוכבים של שלומית.

צילום נאוה שוהם

את ההופעה הבאה ניתן לראות:  ב14 לינואר בשעה 21:00 בהיכל התרבות נתניה.

אפשר לרכוש כרטיסים באותו הערב או להזמין מראש בטלפון 09-8308811

 

פרטים טכניים:

"סוניה מושקט"

מחזה מאת סביון ליברכט

בימוי: דור פלס

עוזרת במאי והפקה: הדר לוין

שחקנים: איריס שחף\ורוניק דלל, נגה כהן-תמיר, סמדי וילהיים, טל שמואלי\ארז פלוטניקוב

תפאורה: פיני משה

מוזיקה: פז פרל

תאורה: ניזהאר חמרה

עיצוב גרפי: שמש ברקוביץ'

בניית תפאורה: יהודה דנן, סמדי וילהיים

תפעול: שמש ברקוביץ, יהודה דנן

קוראת ספרים
קוראת, בלוגרית ובעיקר עורכת ספרים. קוראים וכותבים מוזמנים לאתר שלי כדי להכיר אותי יותר ואת מה שאני עושה shlomitlica.co.il