נתן אשל, אתה חי בסרט

המומחה לעולם התחתון נתן אשל רוצה להרכיב לנו קואליציה. אז מה אם הודח משירות המדינה והוא פסול לכל תפקיד ציבורי. באווירה המושחתת המטרידן עוד יקבל פרס

הממשלה הבאה כבר זכתה לכינוי קואליציית כתב אישום ואחד מקווי היסוד שלה הוא שהשחיתות חזק באופנה. זה השחור החדש. התנועה החולה הזו מחזירה לחיינו את נתן אשל, האיש המתחבא תחת החצאית של ביבי, שינהל עבור הליכוד את המגעים להרכבת הממשלה. אשל חובש הכיפה הודח מהשירות הציבורי לאחר הטרדה מינית אובססיבית של עובדת שלו בזמן שהיה ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה. בדין משמעתי שנועד להשתיק את הפרשה ולהשאיר את החומרים המביכים חסויים, חתם אשל על הצהרה לפיה הוא מודח מנציבות שירות המדינה וכי הוא פסול לכל עיסוק ציבורי. באווירת ההפקרות החדשה השתנו הסטנדרטים ועכשיו צריך להתפלל שאשל לא יקבל את פרס ישראל לקולנוע.

1. הסיפור של נתן אשל מלמד שאבדה הבושה. חקירות נתניהו נשפכות אל השנה הרביעית שלהן וכבר הפכו לאיזה ספורט לאומי, מתווכחים עליהן, מנתחים, מהמרים, צוחקים, זו כבר לא בושה. השיח המוגבר מייצר לגיטימציה ומסגרת אליה יכולים להיכנס גם חשודים ועבריינים שפלים נוספים שעוברים מייק אובר. להתבייש זה כל כך 2010, תתקדמו. אם עצרו אותך על הטרדה מינית, הקליטו אותך סוחט, משבש או גונב, הודיעו על פתיחת חקירה בעניינך, בקטנה. אז מה קרה. ראש הממשלה חשוד כבר שנים. הוא משחק עם רשויות החוק משחקי חתול ועכבר. שחקו גם אתם. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מאשפז את שלטון החוק בכפייה ונותן לחשודים להוביל שיח מופקר שחצי מדינה נדבקה בו והחצי השני חולה בגללו. במובן הזה תכנית שתי המדינות כבר כאן.

נתן אשל (צילום מסך)

2. תזכורת. אשל, דתי בן שבעים ואחת, מונה לראש הסגל של ביבי. אדם חובש כיפה שהיה בעבר מנכל המפדל ומנכל בישראל היום, יהודי מבוגר ומאמין. במשרדו עבדה צעירה אליה פיתח התנהגות אובססיבית, עקב אחריה חיטט בתיקה, במיילים במחשב שלה ואף צילם אותה תחת חצאיתה בזמן ישיבות המשרד תחת השולחן כאשר התמונות, על פי השמועה, הסתובבו במשרד. אומרים שפרוטוקול החקירה הפנימית ששמור בנציבות שירות המדינה היה חמור וחד משמעי. כאמור כדי להשתיק פרשת מין של האדם הקרוב ביותר לנתניהו, הסתפקו בהליך משמעתי והדחה של אשל משירות המדינה, אבל כאן לא נגמר הסיפור.

3. מי שהדיח את המומחה לעולם התחתון, נתן אשל, היה עורך הדין אסף רוזנברג, האחראי על תחום המשמעת באותה עת, שפעל באומץ גם נגד מינויים נוספים שלא הריחו טוב בלשכת נתניהו. אשל התרחק מהזירה הציבורית לתקופה, מאחר שהובטח לו בדיל כי לא יתקיים נגדו הליך נוסף פלילי והכביסה המלוכלכת לא תצא החוצה. ההדחה, במונחי נציבות השירות, היא העונש החמור ביותר שבאפשרותה לתת; כאשר עושים גוגל מגלים כי מספר שנים לאחר מכן הודח רוזנברג מהשירות הציבורי ועולה תמיהה האם היתה פה יד נסתרת של אשל או לשכת רהמ שדחפה לפיטורי נקמה של עובד ישר ומסור. אלה הקשרים שקשה להוכיח, אך המכתב שכתבו חבריו לשירות של רוזנברג מעידים עליו שהיה איש הגון, אהוב וכי תרם רבות.

נתן אשל צילום מסך

4. כעת מבקש נתן אשל לחזור לשירות הציבורי במעמד חופשי. בלי טייטל, שכר, אחריות או מעמד חוקי. למעשה הוא יכול לעשות ככל העולה על רוחו במשא ומתן הקואליציוני. מי יעצור אותו מלקמבן, להבטיח, להכחיש כשהוא אינו כפוף לפרוטוקול של שירות המדינה, לא מצהיר על ניגודי עניינים, ומכסה את ישבנו בתחתוני – סך הכל באתי לעזור. אשל מזכיר את המעמד המיוחד של מולכו ושימרון. איך נגמר פרוייקט ההתנדבות שלהם בבלפור כולם יודעים.

5. ויש מי שעולה על הגל. חבר הכנסת דוד ביטן שהוקלט וצולם לוקח שוחד פרש בקדנציה הקודמת מתפקיד יושב ראש הקואליציה הכל יכול. נתניהו מייד הזיז אותו מתפקידו. עכשיו ביטן דורש מנתניהו תפקיד שר, לא פחות, כאשר התיק בעניינו עומד לפני החלטה על העמדה לדין פלילי. הצפצוף הארוך של לשכת נתניהו על החוק מחייבת פנייה לבגצ. הפרקליטות צריכה לומר את זה – נתן אשל, אתה חי בסרט ולתת את הדעת על השאלה המשפטית בסיפור: אם התבצעה כאן הפרת הסכם על ידי נתן אשל, הרי שההסכם עמו מתבטל ויש להעמידו לדין פלילי.

 ** הכותבת היא מאמנת למנהיגות אישית ועסקית בחברת תות תקשורת ותוצאות, יועצת פוליטית ופעילה חברתית‎

סמדר שמואלי
מאמנת למנהיגות אישית ועסקית בחברת תות תקשורת ותוצאות, יועצת פוליטית ופעילה חברתית‎