נשיפה מאת טד צ'יאנג

ספר מדע בדיוני קצר זוכה פרסים על פעילותו של המוח

בחורה עם מחשב נייד

טד צ'יאנג הינו סופר מדע בדיוני אמריקאי.
הספר "נשיפה"  זכה במספר פרסים: פרס לוקוס, פרס הוגו ופרס BSFA.
הספר יצא לאור בשנת 2008.

"במסלול החיים הרגיל הצורך באוויר רחוק ממחשבותינו, ואכן רבים יאמרו שסיפוק הצורך הזה הוא החלק הכי פחות חשוב בהליכה לתחנות המילוי, שכן תחנות המילוי הן האתר העיקרי לשיחות חברתיות, המקומות שמהם אנו שואבים תזונה רגשית ולא רק גופנית. כולנו מחזיקים זוג ריאות מלאות בבתינו… החלפת ריאה יכולה להיראות כמעט יותר ממטלה. לעומת זאת, בחברתם של אחרים זאת הופכת לפעילות קהילתית, הנאה משותפת".
גיבור ה"נשיפה" מנסה להבין את מקור החיים האמיתי ובמקביל את האופן שבו החיים יסתיימו יום אחד.
"אנו מדי יום מכלים שתי ריאות מלאות באוויר. כל יום אנו מסירים את הריאות הריקות מהחזה שלנו ומחליפים אותן במלאות… אם מישהו עסוק מאוד או לא מרגיש חברותי הוא יכול פשוט לקחת זוג ריאות מלאות ולהתקינן."

המדען, גיבור הספר, חוקר עולם מלאכותי. צ'יאנג מציג לנו עולם המופעל על ידי אנרגיה חשמלית. עולם המופעל על ההבדל בלחץ בין מאגר תת-קרקעי גדול של אוויר והאוויר הדליל של העולם העליון. העולם מאוכלס על ידי רובוטים, יצורים אינטליגנטיים העוסקים מדי יום במילוי אויר מתוך הבנה האומרת כי ריאות ריקות הינם מוות מיידי וקבוע.
המספר שלנו מעוניין ללמוד את פעולתו של המוח, ומוכן להתנסות בעצמו. הוא חוקר את המחשבות והזכרונות – איך הם פועלים? מה נותר מהם?
במהלך נתיחה מתוחה של המוח שלו, הוא מבין את האמת הנוראה.
מהי? – לשם כך תצטרכו לקרוא את הספר.

זהו ספר מסקרן ומוזר.
אין אני חובבת ספרי מדע בדיוני ואין אני חובבת סיפורים קצרים.
ספר זה הצליח לעניין אותי לאור היצירתיות בו ומתוך מחשבה שכל כך הרבה יכול לקרות בעתיד.

בהוצאת טרה ספרים
שנת 2014
בתרגומו של דידי חנוך