נשים מתות בסתר

כתבתה של דנה וייס על רצח נשים ענתה לי על כמה שאלות שאני מנסה להבין כבר מספר חודשים,מתחילת השנה נרצחו שש נשים,רק שאלה אחת נותרה חסרה, מתי זה יפסק?

הי

מה שלומך?

צפיתי בכתבת התחקיר של דנה וייס בחדשות ערוץ 2, תחקיר מעמיק שמעלה כמה צדדים וטענות לגבי התופעה הקשה של רצח נשים במגזר הערבי.

בעשור האחרון נרצחו 104 נשים במגזר הערבי

רצח נשים  במגזר הערבי, רצח נשים במגזר הדתי, רצח נשים בכל מגזר מטריד ביותר, איך ייתכן שאנחנו חיות בשנת 2017 ועדיין התופעה קיימת ובמגזר הערבי אף מחמירה?

דנה וייס מביאה לנו כתבת תחקיר עמוקה ומקיפה על התופעה. המשטרה מציגה את ידייה ככבולות, בכתבה טוענים על קשר שתיקה בין הרוצח לבין המשפחה.

עוד טרם הרצח, כאשר האישה מתלוננת  והמשטרה לא מצליחה להביא לידי ראיות ולכלוא את הבעל המאיים. במידה והוא נכנס לכלא או מורחק ע"פ צו הרחקה, זה זמני בלבד ולא מטפל בבעיה באמת, הרצח עדין כתוב על הקיר מבחינת האישה והיא יודעת כי זמנה יגיע.

80% מהנרצחות התלוננו במשטרה על חשש לחייהן.

סמאח סלאימה, אקטיביסטית פמיניסטית ופוליטית, מנהלת פרויקט המאבק באלימות ובפשיעה בחברה הערבית, טוענת שמשטרת ישראל לא מאתרת את הרוצחים של הנשים הערביות, שהיא חיה בתחושת אי שוויון כי המשטרה לא עושה מאמצים ללכוד את הרוצחים, שאין תיק רצח של יהודייה שלא נסגר ונמצא לו הרוצח לעומת תיקי רצח נשים ערביות שבמקרים שלהן התיקים נסגרים ללא מציאת הרוצח והבאתו לדין.

זה זרק אותי חזרה לכתבה של רוני קובן בעובדה שנסע עם ההורים של סועד (אושרית) חמזה ז"ל לגרמניה לנסות לאתר את הרוצח של ביתם.

הם טוענים כי יש להם מידע ממשטרת גרמניה על הרוצח ומשטרת ישראל לא משתפת פעולה עם משטרת גרמניה ולא עושה כלום כדי לעצור את הרוצח של ביתם. אימה של סועד ז"ל טוענת שאם אביה של בתה לא היה ערבי מזמן כבר הרוצח היה נלכד ומוסגר למשטרת ישראל.

נשים רבות, ואני ביניהן, כואבות את התופעה הקשה. במיוחד כואבת לי המחשבה כי יש אפליה במשטרה אל מול נשים ערביות ויהודיות, לפי נתונים שמציג עיתון הארץ, ניתן לראות כי בשנת 2017 נרצחו 6 נשים ואין רוב למגזר אחד.

כיום חיות בלוד 56 נשים בסיכון גבוה

יצא לי לשוחח עם עובדות רווחה בכל מיני מגזרים, במקרה שוחחתי עם עובדת באזור יפו, לטענתה למשטרת ישראל קשה מאוד להתערב בחיי הקהילה של המגזר הערבי מה שנכון גם לגבי המגזר החרדי, מתנהלות שם אוטונומיה משטרתית ולא באמת מאפשרים למשטרה להביא את הדין למיצוי.

בסוף הכתבה הראו את ההפגנה שארגנו בלוד, הגיעו נשים וגם גברים מהמגזר הערבי, היה מרגש לראות גברים בהפגנה, גם ראש עיריית לוד היה בהפגנה ונשא דברים, זה חשוב ביותר, שיתוף הפעולה בין המגזרים וחינוך שיוויוני נגד אלימות כלפי נשים ואלימות בכלל.

אני מאמינה בחינוך ובהנהגה המובילה לשינוי תודעתי. חינוך לחופש ושיוויון, הנהגת הדור הבוגר חייבת לקחת אחריות ולהתנגד לאלימות ורצח נשים, לחנך מגיל קטן לשיוויון וחופש למען הדורות הבאים.

כן לשתף פעולה עם המשטרה, אני חושבת שצריך להיות שיתוף פעולה מלא בין האוטונומיות הקיימות אל מול המשטרה, לא ייתכן שכל מגזר יעשה בא.נשיו כרצונו.

לצערי לאף מגזר היום אין הנהגה חזקה ומובילה בחינוך לשיוויון, לאהבה, לחופש ואחדות.

בכתבה מראיינת דנה בחור צעיר שרצח את אחותו על רקע כבוד המשפחה הסיבה אחותו ביטלה את אירוסיה, "רציתי להיות גיבור ונערץ, טעיתי" יוצא בקריאה לאחים וגברים במגזר ובכלל ואומר שלא ירצחו, לא הגיע לאחותו להרצח, את זה הוא הבין מאוחר מידיי.

ב 6 לחודש התכנסה ישיבת חירום של הוועדה לקידום מעמד האישה ולשיוויון מגדרי, אל הישיבה לא הגיע ראש עיריית לוד ולא ניצגי הרווחה, הסיבה לא ידועה, קראתי את סיכום הישיבה, פה אחד כולם טוענים כי אין תכנית חירום לאומית "איך ועדת השרים למניעת אלימות לא מתכנסת לגבש תכנית חירום!" הסיכום קשה לקריאה.

לזכרה של סועד אושרית חמזה בת 26 במותה, נרצחה ברצח אכזרי על ידי מי שהיה אהוב שלה, בת לאם יהודייה ואב ערבי, יש לה שתי אחיות, למדה רפואה בגרמניה והייתה סטונדטית צעירה מלאת חיים ויפה, לא שיתפה את משפחתה ביחסים הלא בריאים שהיו לה עם הרוצח, הרוצח טרם נעצר והוסגר.

אושרית חמזה

יהי זכרה ברוך.

תודה,

מאיה.