נשים חיות עבודה, אבל בלי רעש, בבקשה

כשמיקרוסופט עולה לכותרות, זה בדרך כלל בגלל חידוש טכנולוגי כלשהו, הפעם ההדים הם תוצאה של אמירה של מנכ"ל החברה, סאטיה נאדלה, שמשאירה טעם רע בפה והרבה שאלות קשות

באופן אירוני, זה היה דווקא בכנס על השתתפות נשים בעולם המחשוב: "הידיעה והאמונה תעניק לכן את העלאות השכר הנכונות ככל שתתקדמו. הסיבה לכך היא שמדובר בקארמה טובה. זה יחזור אליכן כי מישהו יידע שאתן סוג האנשים שהוא רוצים לסמוך עליהן". כך השיב מנכ"ל מיקרוסופט לשאלה כיצד יכולות נשים להתקדם בעולם הטכנולוגיה. כבר על הבמה חלקה עמיתתו מריה קלוואה על דבריו ומאוחר יותר הוא גם שלח הודעה לעובדי החברה שבה הודה שטעה בדבר וציין שעל נשים וגברים לקבל שכר שווה ושמי שחושב שמגיעה לו העלאה צריך לבקש אותה.

11285402_H776817_l
מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה

בארץ שיעור ההשכלה אצל נשים גבוה יותר אך שיעור השכר הממוצע של נשים נמוך ב-34% מזה של גברים ומצב מקומם זה אינו ייחודי לנו, זו בעיה גלובלית וישראל נמצאת במקום "טוב" באמצע מבחינת הפערים – מצבנו טוב מבריטניה בה הפערים גדולים יותר וגרוע מארה"ב בה הפערים קטנים יותר.

נשים מרוויחות פחות מסיבות רבות – כי יותר נשים עובדות במשרה חלקית (לא תמיד מבחירה), כי נשים רבות יותר מועסקות דרך חברות כוח אדם וכי יותר נשים עובדות במקצועות בשכר נמוך. התקדמותן של נשים במקומות העבודה איטית יותר ונשים מרוויחות פחות מגברים גם באותם תפקידים בדיוק – וזו אולי העובדה המקוממת מכולן וזו שמחזירה אותנו להתבטאות האומללה של מנכ"ל מיקרוסופט.

על קיומה של קארמה בעולם בכלל ובמקום העבודה ההייטקיסטי בפרט, אפשר אולי להתווכח, אבל אני די בטוחה שבעולם הזה, מי שעובד קשה ומחכה בסבלנות לקידום ולהעלאה בשכר, כנראה צפוי לחכות די הרבה זמן. בעולם שלנו, אנחנו צריכים לשווק את עצמנו, להשתמש במידה מסוימת במרפקים וגם לשכנע את הממונים עלינו שאנחנו שווים יותר.

בעולם הזה שבו אנו חיות, צריך לשווק את עצמנו כדי להתקדם אבל עדיין מצפים מאיתנו הנשים לגלות צניעות ולשמור על פרופיל נמוך, לא לעוף על עצמנו יותר מדי, לא להידחף, לא לדרוש.

בעולם הזה שבו אנו חיות, בראש סדר עדיפויות נמצא מקום העבודה ורק אחריו נמצאים הבית והמשפחה ועדיין הבית והמשפחה נתפסים כתחום אחריותה של האישה.

בעולם הזה שבהו אנו חיות, יש לנו זכות בחירה, אנחנו חופשיות לעשות כרצוננו וכמעט כל מקצוע פתוח בפנינו, לפחות תיאורטית. אבל כל עוד האחריות על הבית והמשפחה אינה מתחלקת באופן שוויוני בין נשים וגברים, כל עוד לא משתנה סדר העדיפויות (והוא חייב להשתנות) בית עבודה ובית וכל עוד אנחנו לא נאמין בלב שלם שאנחנו צריכות לעמוד על שלנו, שזה בסדר גמור להגיד בקול רם שאנחנו טובות לא פחות (ואפילו יותר) ושמגיע לנו בדיוק אותו הדבר יהיה קשה מאוד לשכנע בכך אנשים כמו מנכ"ל מיקרוסופט (שבחברה שהוא מנהל, עדיין רק 29% מבין העובדים הן נשים) ונשים ימצאו את עצמן עדיין מרוויחות פחות ועדיין מקודמות פחות (ומרגישות אשמות יותר).

[youtube B8gz-jxjCmg]

 גילוי נאות – מעולם לא עבדתי במיקרוסופט, אין לי הכרות מיוחדת לא עם החברה ולא עם מדיניות ההעסקה שלה ועל המקרה המדובר קראתי בתקשורת, כמו כולנו וכמו כולנו אני גם יודעת שלפעמים צריך לדעת לקחת דברים עם יותר מקורטוב של מלח ושלא כל מה שהתקשורת מספרת לנו הוא תמיד מדויק.

 נתונים: יום האישה 2014: שכר הנשים נמוך ב-34%: YNET

פערי שכר מגדריים בישראל: מחקר מכון אדווה

תמונת נושא: Shutterstock