מתכון למרציפן טעים במיוחד

ספר חדש ויפהפה, "'עין כרם – לטייל ולבשל", אותו כתבו ביחד שלוש נשים מיוחדות במינן, מציג מתכונים נפלאים שלוכדים את טעמי המקום. אחד מהם הוא "המרציפן של סימה"

ייחודו של הכפר עין כרם ניכר למרחוק כבר בקו הרקיע שלו. מגדלי הכנסיות, צריח המסגד, הבוסתנים, כרמי הזיתים, העצים העתיקים. בין לבין סמטאות ציוריות, בתי אמנים, מסעדות, נעירת החמורים וצלצולי הפעמונים. בימים אלה יצא ספר נפלא, "עין כרם – לטייל ולבשל", אותו חיברו שלוש יוצרות כדי לחלוק את האהבה ואת החיבור שלהן למקום: פנינה עין מור, מורת דרך ופעילה סביבתית, עתליה עין מור, בתה, שפית שמבשלת ומספרת דרך הסירים, הטעמים והמתכונים ומיכל פתאל, שמביאה במצלמתה את המראות של המקום המיוחד הזה.

הספר היפהפה שם דגש על ההיסטוריה, אמנות ואדריכלות של המקום ומביא מתכונים נפלאים המשקפים את טעמי המקום. ניכר כי עתליה, שנולדה וגדלה בין עצי התאנה, השקד, הזית, שיחי הצבר ועצי הרימונים, מושפעת מהעושר הים-תיכוני של צמחיית הכפר. אהבתן של הנשים עם המקום מביאה טעמים, קולינריה, מראות וסיפורים שחלקם נחשפים כאן לראשונה, ובכך יוצרות תמונה לא מוכרת של הכפר הציורי והעתיק הזה.

אחד המתכונים הנפלאים שמצאנו בספר הוא "המרציפן של סימה". מדובר בקינוח מיוחד במינו והוא יתאים לאירוח (אם תצליחו להתאפק ולא לחסל הכל בעצמכם).

עין כרם ספר בישול

מתכון: המרציפן של סימה

לכ–½ ק"ג מרציפן
סימה היא השוקולטיירית של הכפר. היא למדה הכול לבד ושמה יצא למרחוק. כל פרלין ופרלין נעשה בידיה בהקפדה ובאהבה. כשנכנסים למפעל השוקולד שלה, מוצפים בריח מתוק של שוקולד שמיד מזכיר כמיהת ילדות. סימה יושבת בנינוחות ליד מכונות הטמפרור (שהן בעצם מפל ענק של שוקולד שלא מפסיק לזרום), ממלאה פרלינים יפהפיים ואי–אפשר שלא לשאול אותה איך ייתכן שהיא כל כך רזה. "משוקולד לא משמינים", היא אומרת, "משמינים מייסורי מצפון". כדאי לזכור את זה כשמכינים מרציפן, כי תוך כדי ההכנה הרוב כבר נאכל. המתכון שלה למרציפן הוא פשוט המרציפן הכי טעים שתאכלו. עדין ומתוק במידה. ומכיוון שהוא טבעי ולא מוצף בתמציות טעם, ייתכן שגם שונאי המרציפן הגדולים ביותר (כמו רועי, אהובי) ייפלו במלכודת השקדים המתוקים, ולא יפסיקו לנשנש מהפלא הזה.

מרציפן של סימה

מה צריכים?

250 גרם שקדים טבעיים לא מעובדים (עם קליפה דקה חומה)

1 כוס (200 גרם) סוכר

⅓ כוס מים

2 כפות גלוקוזה (להשיג בחנויות המתמחות)

2 כפות ליקר אמרטו

3 טיפות מי ורדים (אם אוהבים)

אבקת סוכר לאיבוק משטח העבודה

לציפוי

120 גרם חמאת קקאו

2 קוביות שוקולד מריר

כלים מיוחדים

מדחום לבישול ולאפייה

מה עושים?

משרים את השקדים בקערה עם מים רותחים במשך 15 דקות. מקלפים את השקדים בעזרת הידיים, הקליפה נפרדת בקלות בלחיצה על השקד.
במחבת מבשלים סוכר, מים וגלוקוזה עד לטמפרטורה של 120 מעלות. את הגלוקוזה מעבירים למחבת בעזרת כף רטובה.
בעזרת מעבד מזון טוחנים את השקדים עם סירופ הסוכר החם עד לקבלת גוש מרציפן אחיד, ולא יותר.
מניחים את המרציפן בקופסה סגורה לנוח למשך הלילה.
על משטח עבודה מפודר באבקת סוכר מניחים את המרציפן. יוצרים גומה, מוסיפים לתוכה אמרטו ומי ורדים ולשים עד לקבלת בצק אחיד.
מכינים את הציפוי: שמים את חמאת הקקאו בקערת זכוכית, מכניסים למיקרוגל וממיסים במשך 30 שניות. חוזרים על הפעולה כמה פעמים לפי הצורך, עד שחמאת הקקאו נמסה.
כשהחמאה נמסה מוסיפים לקערה את קוביות השוקולד ומערבבים עד שהן נמסות וצבעה של התערובת מעמיק.
יוצרים מתערובת המרציפן תופינים בצורות.
טובלים בציפוי את צדו האחד של כל תופין ואוחזים בו במשך כ–20 שניות, עד שהציפוי נקרש קלות. טובלים את צדו האחר ומניחים על נייר אפייה. ממתינים במשך כדקתיים, עד שהציפוי נקרש לגמרי.
הציפוי מעכב את התייבשות המרציפן ומעניק לתופינים מראה מבריק ואלגנטי.

 ** את הספר "עין כרם – לטייל ולבשל" (הוצאת לאנצ׳בוקס) ניתן להשיג בחנויות הספרים ובאתר הוצאת הספרים