מתי כדאי ומתי להימנע מלקיחת הלוואה

כל מה שצריך לדעת על עולם ההלוואות,מתי לקחת, כמה ומאיפה.

הלוואות הן לא דבר שאפשר לקחת בצורה חסרת אחריות וכלאחר יד. כל הלוואה שאתם לוקחים היא למעשה התחייבות ומחויבות, ואתם צריכים לוודא שאתם נכנסים למחויבות הזאת בצורה אחראית וחכמה, כשאתם יודעים לקראת מה אתם הולכים ושיש לכם סיבה טובה לכך. אז מתי כדאי לקחת הלוואה, ומתי עדיף להימנע מהלוואה ולחפש אפשרויות אחרות להכנסה שלכם? ננסה להכיר את הדגשים השונים בנושא.

בחסות לאומי

הלוואה היא הזדמנות – אך גם מחויבות

לקיחת הלוואה היא תהליך שצריך להתבצע בצורה חכמה וזהירה, אך אין ספק שהיתרונות שלו הם רבים מאוד. הלוואות מאפשרות לנו גמישות כלכלית, בין אם עבור הצרכים השוטפים שלנו ובין אם עבור מטרה ספציפית עבורה נחוץ לנו סכום כסף גדול. גופים כלכליים רבים מציעים לנו הלוואה לכל מטרה – החל בהלוואות ענק כמו משכנתאות, וכלה באפשרות מצומצמת של הלוואה לכיסוי המינוס במידת הצורך. בכל מקרה, מה שחשוב להבין בהקשר לכל הלוואה כזאת, הוא שבצד ההזדמנות הכלכלית הבלתי מעורערת שההלוואה מעניקה לנו, אנחנו נכנסים גם למחויבות. המחויבות הזאת תלווה אותנו לא מעט שנים, תדרוש מאיתנו לא מעט השקעה, וחריגה ממנה יכולה להיות בעלת השלכות קשות עבורנו. לכן, חשוב לתכנן לקיחה של הלוואה בצורה נכונה, ולהבין מתי זה כדאי ומתי עדיף להימנע מכך.

 

מתי כדאי לקחת הלוואה? כשיודעים שיכולים לעמוד בה ועבור מה היא נחוצה

בכדי לקחת הלוואה בצורה חכמה, אנחנו צריכים לענות לעצמנו על שלוש שאלות: עבור מה נחוצה לנו ההלוואה, האם ההלוואה מתאימה עבור השגת המטרה הזאת, והאם אנחנו מסוגלים לעמוד בתשלומי ההחזר שלה לאורך תקופת הפירעון. אם ננתח כל אחת מהשאלות האלה נבין מתי מדובר באפשרות נכונה עבורנו:

  • מטרת ההלוואה צריכה להיות רלוונטית ולהצדיק את המחויבות אליה אנחנו נכנסים. רכישת דירה באמצעות משכנתא, רכישת רכב או תשלום על לימודים שמגדילים את כושר ההכנסה שלנו הם דוגמה טובה לכך, וכך גם כיסוי של חובות משמעותיים שמגבילים את היכולות הכלכליות שלנו.

 

  • העמידה של ההלוואה במטרה זה כמובן גם תנאי הכרחי. אם אתם זקוקים לסכום של מאות אלפי שקלים, לקיחת הלוואה של עשרות אלפי שקלים שלא תפתור את הבעיה ותגדיל את ההוצאות החודשיות שלכם, היא מן הסתם לא רלוונטית. כך גם בהלוואות גדולות מדי, שמקשות על יכולת ההחזר שלכם ולא תואמות את המטרות שלכם.

 

  • כושר ההחזר שלכם הוא קריטי. גם אם אתם מקבלים הצעה להלוואה מושלמת מבחינת סכום, אבל אתם מבינים שתנאי ההחזר שלה אינם ברי השגה עבורכם בשנים הקרובות – לא מדובר בהלוואה טובה שמתאימה לכם. חשוב לחשוב גם על ההוצאות השוטפות שלכם מלבד ההלוואה, ולא רק על ההכנסה שלכם, בכדי להבין אם ההלוואה אכן מתאימה לכושר ההחזר שלכם.

 

הלוואה יכולה להיות הרוח במפרשים שלכם – אם היא נלקחת בחכמה

כאמור, כשאתם מקבלים הלוואה שבאמת עונה לצרכים שלכם, הן מבחינה המטרה שלה, הסכום שלה ותנאי ההחזר שלה – אתם יכולים באמת להרוויח מכך לא מעט. אם מצליחים לעמוד בהחזרים החודשיים, ההלוואה מעניקה לכם אוויר לנשימה ופותחת לכם לא מעט אפשרויות שלא יכולתם לנצל לפני כן, מה שמשפר בפני עצמו את ההכנסה שלכם ואת יכולת ההחזר החודשים שלכם. מצד שני, הלוואה שלא עומדת בתנאים הבסיסיים ביותר שאותם פירטנו, תיצור בדרך כלל כדור שלג שיכול להיות קשה מאוד לעמוד בהשלכות שלו. שקלו כל הלוואה שמציעים לכם בצורה נכונה ומלאה, קבלו את ההחלטה רק לאחר שאתם בטוחים שהיא מתאימה לכם – ותוכלו להרוויח מכך לא מעט.

 

כתבה זו אינה מהווה הצעה או התחייבות למתן הלוואה. אישור כל הלוואה, סכומה ותנאיה נתונים לשיקול דעתו הבלעדי של הבנק. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל