מרק גולש מנחם ביום חורף קר

כשבחוץ קר מאוד, אין כמו מרק חם ומנחם המהווה ארוחה שלמה וממש קל להכנה.

 

מרק גולש חדש1

תדמיינו.
שלג. רוח חזקה, כזו שחודרת לכל איברי הגוף, נכנסת פנימה ומקפיאה את כל נימי גופכם. האף אדום ומזמן אינכם חשים בו, הידיים הנתונות בתוך כפפות קפאו ולא מרגישים את  האצבעות, העיניים דומעות, כפות הרגליים דואבות בכל פסיעה ופסיעה, אתם מורידים את הראש כדי להימנע מהמגע עם הרוח הקרה, איך מתמודדים עם קור כזה?

 

ואז – אתם מרימים את הראש ומול העיניים מסעדה כפרית, קטנה, צבעים חמים, נוגעים, אש בוערת באח, אתם נכנסים פנימה וחיוך קל מתחיל להתפשט על הפנים. חום האש מחממת את גופכם הקפוא, אתם מובלים אל השולחן, מתחילים לאט לאט להתקלף מהבגדים עמם נעטפתם, מסירים בזהירות את הכפפות ומורידים את הכובע ואיך שאתם מתיישבים, מניחים לפניכם צלחת מרק גולש אדום, לוהט ומהביל. ריח מדהים חודר לאפכם הקפוא, אתם אוחזים בכף המרק, לוגמים בזהירות ממנו, מתיישבים אחורה ואומרים לעצמכם "מושלם".

 

מכירים סיטואציה שכזו? בארץ לא (וכחובבת חורף מושבעת, חבל)  אבל מי שביקר באחת מארצות הקור, שם חורף נראה ומרגיש כמו חורף,  הרגיש על גופו את טעם הקור וטעם של מרק חם השוטף את הלוע וזורם בחמימות אל הבטן. ככה אני הרגשתי כשאכלתי מרק גולש בוורשה. הידיים הקפואות מהקור הפולני העז בקושי אחזו בכף המרק אבל הריח המשכר של המרק גרמו לי לשכוח את כל הקיטורים שהיו מנת חלקי כמה דקות קודם עת צעדנו על אדמת פולין הקפואה.

 

כשחזרנו לארץ ידעתי שזה המרק שאכין בשבת הראשונה שהחורף ידפוק על החלון. עדיין יש ימים שקר בחוץ וכייף לחזור הביתה למרק מנחם. רק להסתכל על הצבע ולהריח את התכולה עושה חשק. אמנם הוא לא מדוייק כמו המרק אותו אכלתי בפולין, אבל הצבע והריח בהחלט הזכירו את החוויה המדהימה אותה חוויתי שם.

 

אז יאללה, מרק גולש-

 

מצרכים:

 

2 כפות שמן זית
2 בצלים חתוכים גס
1 כרישה חתוכה לטבעות (אם אין, ממש לא חובה)
1 פלפל צ'ילי פרוס (למי שאוהב חריף אפשר לפרוס עם הגרעינים)
1 ק"ג קוביות בשר לגולש. אני משתמשת בנתח הנקרא "סולם יעקב". רך כמו חמאה. אם אין, תתייעצו עם הקצב.
2 כפות קמח גדושות
2 כפות תרכיז עגבניות משפורפרת של mutti
1 כף פפריקה בשמן
1 כפית גדושה  פפריקה מעושנת
1 כפית כמון
2 שיני שום קצוצות
2 גזרים חתוכים לקוביות
8-9 תפוחי אדמה קטנים פרוסים לחצאים (אני משתמשת בתפ"א קטנטנים)
1 קופסת עגבניות כתושות של mutti
1.5 ליטר מים רותחים
מלח פלפל שחור גרוס

 

  • ניתן להוסיף כוס שעועית לבנה אחרי שהושרתה לילה שלם במים ואבקת סודה לשתיה

 

אופן ההכנה:

 

יוצקים שמן זית לסיר רחב ועמוק ומטגנים את הבצל והכרישה עד שקיפות. מוסיפים את הצ'ילי הפרוס  והשום ומערבבים. מוסיפים את קוביות הבשר ומטגנים מספר דקות עד השחמה של הבשר מכל הצדדים. צריך סבלנות אבל היא משתלמת.

 

מוסיפים 2 כפות קמח ופפריקה ומערבבים טוב טוב עד שהקמח מתמזג עם הבשר. בשלב הזה יש להוסיף כוס מים רותחים כדי שהקמח לא יישרף. מערבבים ומוסיפים את תרכיז העגבניות, התבלינים והעגבניות המרוסקות. מערבבים הכל ומוסיפים את  הגזרים ותפוחי האדמה.

 

מוסיפים את המים הרותחים,מלח ופלפל שחור. מביאים שוב לרתיחה, מנמיכים את האש ומבשלים על אש קטנה לפחות שעתיים/שעתיים וחצי כדי שהבשר יהיה רך כמו חמאה.

 

כשהמרק מוכן נותר רק לפנטז שאתם בדיוק נכנסתם הביתה כשבחוץ משתוללת סופת שלגים.

 

בתאבון