מרק בצל מהמטבח הצרפתי

פרק של "רויאל שף" עורר אצל תמר געש געגועים לפאריז. הפתרון המיידי – מרק בצל קלאסי עם נגיעות מזרח תיכוניות. מתכון שמתאים במיוחד לימים ולילות קרים

צפיתי בפרק של "רויאל שף" ב-yes, בו נדרשו המתמודדים להכין מנת דג – "דובר סול", מנה מהמטבח הצרפתי הקלאסי. לכאורה לא מסובכת אך מסתבר כי נדרשת מיומנות של מנתח כירורגי על מנת לפלט את הדג ולקלף את הפטריות, הפרק הזכיר לי פרק מהסדרה אי אר בה יושבים שלושת השפים בחדר הבקרה וצופים כיצד נתן מסתבך עם קילוף הפטריה, האחיות נאבקות בפילוט הדג ומריה בסבלנות ודייקנות של רופאה כירורגית חותכת, מפלטת וקולפת ללא שום מאמץ (אולי אני גם קצת משוחדת מכיון שהיא הפייבוריטית שלי:)).

בשיחה משעשעת בין בינו הלא הוא ד"ר שקשוקה ונתן, שואל אותו נתן האם זה נכון שהוא אדם עשיר עם מסעדות ובניינים ברחבי הארץ. הד"ר עונה שיש לו מסעדה אחת בלבד ואומר את משפט המחץ – "כסף גדול עושים מכסף קטן".

מפה לשם התעוררו בי געגועים לצרפת (פאריז בעיקר) ולאחת המנות האהובות עלי ביותר מהמטבח הצרפתי – מרק בצל. מכיון שאינני חובבת (בלשון המעטה) דגים חשבתי כי מרק בצל יכול לשמש כמנה ראשונה לארוחת דגים. זהו מרק בצל קלאסי, פחות או יותר בתוספת "נגיעות" מזרח תיכוניות. הגבינה היא גבינת עיזים קשה מכרתים, הטימין מקומי מהגינה והטעם יצא נפלא.

מרק בצל:

5-6 בצלים לבנים פרוסים לפרוסות דקות

40 גרם חמאה

2 כפות שמן זית

מחממים את החמאה ושמן הזית בסיר גדול (שיכול להכיל עד ליטר נוזלים), מוסיפים את הבצל הפרוס ומטגנים עד הזהבה/השחמה, בערך 25 דקות.

מפזרים כף אחת של קמח רגיל ומערבבים בכף עץ כך שלא ישארו גושי קמח.

מפזרים שתי כפיות סוכר חום ומערבבים (מוסיף טעם וצבע)

מוסיפים 4 כוסות מים, מלח ופלפל שחור, ומביאים לרתיחה.

מוסיפים כוס יין לבן, לא חשוב איזה, פעם שף אחד אמר לי – "יין שטעים לך איתו גם תבשלי".

מערבבים, מוסיפים שני עלי דפנה, כמה ענפי טימין וטריים, מבשלים עוד דקותיים ומכבים את האש.

בהגשה:

מגררים מלמעלה גבינה צהובה קשה איכותית כמו גרויאר או אממטל, אפשר גם להניח פרוסת גבינה בקערת המרק ולהכניס לדקה למיקרו כדי שתימס.
אני קולפת בעזרת קולפן הירקות מעט מהגבינה ישר אל קערית המרק ומחום המרק היא כבר נמסה.
ולא לשכוח בגט בצד!