מרחק ביטחון – סמנתה שוובלין

'מרחק ביטחון' נוגע במספר נקודות רגישות, שהעיקרית בניהם היא הקשר הסמוי הקיים בין הורים וילדים.

'מרחק ביטחון' נוגע במספר נקודות רגישות, שהעיקרית בניהם היא הקשר הסמוי הקיים בין הורים וילדים, ואם מדמים את הקשר לחוט אז כמה לקשור וכמה לשחרר, ומה מרחק הביטחון שאליו ניתן לשחרר את הילד כדי להעניק לו עצמאות מסוימת אבל בה במידה להיות נוכחים.

בראיון שנערך עם הסופרת היא אומרת כי: "העלילה מעוגנת במציאות אקטואלית בלתי נתפסת – כפרים שלמים במולדתה ארגנטינה, בהם אנשים סובלים מפגעים גופניים, מחלות ומוות, בשל זיהומים שמקורם בחומרי ההדברה בשדות הסויה שבתחומם. למרות הנושא הפוליטי, שוובלין, בספרה, דווקא מתרחקת מהעובדות, ולכן אפשר לקרוא את יצירתה בלי להבין שמאחוריה עומדים מקרים אמיתיים."

אמנדה, אישה צעירה, שוכבת גוססת במרפאה והיא בשעותיה האחרונות. היא מנהלת שיחה עם ילד ששמו דיוויד. הילד אינו בנה אבל הקשר מתברר במהלך הסיפור. הילד מבקש מאמנדה שתתאר לו את שאירע לה ומכוון אותה להגיע לנקודה שבה חל האסון.

אמנדה, מגיעה לחופשה בכפר עם בתה נינה. במהלך החופשה פוגשת אמנדה את נינה, אמו של דיוויד, המספרת לה כי בילדותו הורעל דיוויד, וכדי להצילו ממוות היא מסכימה שמרפאה כפרית תעביר את נשמתו לגוף אחר ונשמה אחרת תעבור לגופו של בנה.

אמנדה ובתה נקלעות לרצף אירועים שמקורו בזיהום שאף אחד לא מדבר עליו, אבל הוא מטיל את צלו במשך שנים על המקום על אנשיו ועל הדור הצעיר. הן נחשפות לזיהום אשר השלכותיו, תוצאותיו וההחלטות שיש לקחת משפיעים על כולם.

הנושא העיקרי מעניין, הורות, הקשר עם הילד, וכך גם הנושא הנוסף של זיהום סביבתי והשלכותיו על הסביבה וכן קשר השתיקה. אבל הנקודה מסוימת הלכתי לאיבוד ונשארתי עם הרגשה של פיספוס. הגלישה לעל טבעי, המעבר של הנפש מגוף לגוף צרם. דברים רבים נותרו באוויר לא ברורים וללא פתרון נתונים לדמיונו הפרוע של הקורא.

הראיון עם הסופרת:

https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5248947,00.html

מרחק ביטחון, מאת: סמנתה שוובלין

Distancia de rescat / Samanta Schweblin

מספרדית: אדם בלומנטל

הוצאת: עם עובד

שנת הוצאה: 2018

מס' עמודים: 112

מרחק_ביטחון