מעטפת הלב/ אסף צפור

התפקיד של מעטפת הלב הוא לשמור על הלב, הקיסר, לבחור למי לתת להכנס ולמי לא. ויש אנשים שאצלם האיבר הזה חלש. או שנולדים ככה, או שהוא נחלש. איך מזהים אותם? זה אלה שכל מילה שאומרים להם ישר נכנסת ללב, שלוקחים הכל ללב, שכאילו אין להם עור שיגן עליהם. כאלה שמתחילים לבכות בקלות מכל דבר שאומרים להם.
מעטפת הלב אמורה להיות משהו שאפשר לפעמים לסגור, אבל מי שלא יכול או ששכח איך גם סוגרים לפעמים את הדלת, ייתן לכולם להכנס לו ללב, לפעמים גם לאנשים הלא נכונים.

בחורה עם מחשב נייד

20141101_225209 (2)

מעטפת הלב, הינו רומן המתאר את סיפור האהבה בין אוסי ויאיר בארבע וריאציות שונות, בתקופות גילאים שונות. שמות שאר הדמויות חוזרים על עצמם בכל וריאציה, אך הן הופכות לדמות אחרת, שלעיתים יש לה מן הדומה לדמות שגילמה בוריאציה הקודמת.
בוריאציות השונות, אוסי ויאיר הם גיבורי העלילה המתאהבים למרות ובעיקר בגלל השוני ביניהם. המשיכה ביניהם מתחילה כמשיכה מינית עזה שלא חוו עם אף אחד אחר ומתפתחת לתלות רגשית, שמתגלה להם כאהבה.הם נכנסים אחד לשני ללב וחודרים את מעטפת בלב , שהם לא מצליחים לסגור.
בכל וריאציה שניהם דמויות שונות ולא ההמשך של הדמות מהוריאציה הקודמת, למרות נקודות שמיון שחוזרות בכל הוריאציות.
באופן מפתיע ואולי לא, ככל שהאהבה בוגרת יותר, היא הופכת לפחות מורכבת. אמנם האהבה היא אסורה ומשנה את חייהם, אך ההתנגדות אליה פוחתת והדמויות של יאיר ואוסי פשוטות יותר.

מעבר לסיפור האהבה והמשיכה בין יאיר ואוסי, אסף צפור דן בשתי סוגיות עיקריות נוספות במהלך העלילה: הטכנולוגיה והאינטרנט בחיינו ומקום הצבא במדינה.

וריאציה 1- יאיר ואוסי בגיל 18-
יאיר, נער בן 18, העובד בחנות למשחקי מחשב בקניון לפני גיוסו לצבא. חלק מתפקידו בעבודה הינו לשחק במשחקי המחשב האינטרנטיים. אך, באהבתו למשחקי המחשב חלה דעיכה: זה פשוט זה שאתה אמנם בוחר לעצמך דמות, ואתה לכאורה יכול להיות שם כל מה שרצית וכל מה שאתה לא מעז להיות בחיים האמיתיים, אבל האמת היא שבסופו של דבר כל בחירה שלך לא תהיה רחוקה מהבחירות שלך בעולם האמיתי. אפילו בעולם דמיוני שפועל לפי חוקים שונים לגמרי,אתה תמיד תביא לשם את מה שאתה באמת. ברגע שהבנתי את זה, כל הדבר הזה קצת איבד עבורי את הקסם. האינטרנט המזדיין הזה, בונה אשליות, מלא מסכות והשתקפויות, חשב.
יאיר מבין, שהבריחה מהמציאות למשחקי המחשב איננה נותנת פתרון להרגשותיו. הוא תהה אם יש בכלל מקום בו ירגיש נוח. הוא היה האיש ללא תכונות. הוא תהה מה דפוק אצלו.
יאיר אמר לאחותו מאירה לאחר שהכירה בחורה דרך האינטרט :"פגשת איזה משהו באינטרנט, ואת לא יודעת עליו כלום. את לא מבינה שהאינטרנט זה לא כמו בחיים? זה האינטרנט! מה נראה לך? שחברים בפייסבוק זה חברים באמת? לא מבינה שזה האינטרנט? זה כמו מקום שהכל מותר בו, כי הכל כאילו אנונימי, ואז זה חודר לחיים האמיתיים, והכל מסתבך".
דרך עיניו של יאיר, אנו מגלים את היחס האמביוולנטי לטכנולוגיה חדשה זו. מצד אחד, זהו מקום קסום ומסקרן, מצד שני, האינטרנט הוא מקום של אשליות שבסופו של דבר מוביל לתסבוכות בחיים ואינו מהווה תחליף אמיתי לחיינו.
את אוסי הוא פגש מחוץ לחנות בו עבד, היכן שהחבורה שלה בילתה את רוב הזמן.אוסי נראתה כאילו יצאה ממשחק מחשב בעצמה, חשב יאיר. בגלל זה היא משכה את תשומת ליבו.
אוסי היא הנערה ה"מופרעת" שהיא חלק מחבורת נערים פרועים וונדליסטים. היא מפגינה כלפי חוץ בטחון עצמי ומושכת את תשומת לב כל הגברים. אך מתחת לפני השטח מתגלה נערה מפוחדת וחסרת בטחון : היא חייבת לרדת עליו? חשבה לעצמה. היא תמיד עושה את זה, ולמרות שאמרה לעצמה שזה בא ממקום של חוסר בטחון ושצריך לאהוב אותה למרות שהיא כזאת, היא שנאה את עצמה שהיא תמיד עושה את זה. ונמאס לה כל הזמן לשנוא את עצמה. והכי פתטי זה שאני עושה את זה רק כי אני מפחדת שאם לא אהיה רעה, אני לא אעניין אף אחד.
הבעיה היא שאני תמיד נמשכת לבחורים דפוקים כאלה. כי אני אומרת לעצמי שאם אני אשרוד אותם, אני אשרוד את הכול.אני רוצה שיאהבו אותי, לא משנה מה אני אעשה.
אוסי מאמינה שהיא השפעה רעה על יאיר, ושהיא לא טובה לו. ומנסה להתרחק ממנו, לטובתו. גם כי היא איננה יודעת איך להתנהג אליו מבלי לפגוע בו.
יאיר נמשך מאוד לאוסי, אפילו אנה לא מצליחה להשכיח אותה מליבו ומגופו. הוא מרגיש את טעמה הכואב של האהבה. הוא מנסה להרוג את האהבה שלו אליה. מונח שאחותו מאירה, המרפאת הרוחנית ניסתה ללמדו. אך, כמו בכל וריאציה,ללא הצלחה.
ליאיר ישנו חבר בשם עומרי, שהוא חברו הטוב שהתגייס. דרכו אנו נחשפים בפעם הראשונה לדיון בסוגיית הצבא בחברה הישראלית. האם הצבא הוא משהו נדרש או שגורמים לנו להאמין שהוא נדרש? האם הצבא הוא הגורם לטראומות בצעירים, שגורמות להם בסופו של דבר לברוח להודו ולסמים.

וריאציה 2- יאיר ואוסי בני 28
בוריאציה זו, תשומת הלב היא בעיקר על אוסי. אוסי, הינה בחורה בת 28 , הלומדת רפואה סינית. היא מתגלה כמוכשרת מאוד בתחום זה של טיפול והבנת לב האדם.
לאוסי מספר מערכות יחסים עם גברים בחייה: ישי, הגבר הנשוי איתו היא מנהלת רומן; רפאל, ידידה מהתיכון שנכנס שוב לחייה; יאיר , חבר ללימודים ; וזוהר, בן זוגה הדכאוני שהתאבד.
למרות כל הגברים בחייה,היא פחדה שאם תבחר מסלול שבו היא כל הזמן אמורה לתת, לא ישאר ממנה כלום. זאת היתה גם הבעיה שלה במערכות יחסים. בגלל זה היתה כזאת בודדה תמיד, היא כל הזמן הרגישה שהיא חייבת לתת, וכל הזמן פחדה שבסוף לא ישאר לה כלום לתת, והפתרון שלה היה לברוח מכל גילוי של אינטימיות.
לאחר מותו של זוהר, אוסי נמצאת בסערת רגשות. היא מרגישה אשמה, למרות ידיעתה שהמוות של זוהר לא היה קשור אליה. היא מספרת: כולם חשבו שהיתה לי זוגיות מאושרת, אבל זה היה חרא. זה מה שזה היה, זה היה חרא. זה היה נורא. לפעמים חשבתי שזה מה שיש. חשבתי שאני לא שווה כלום ושלא מגיע לי כלום. וככה הסתובבתי בעולם. ואולי גם חשבתי שאני מסוגלת לעזור לו איכשהו. שאולי אני היחידה שיכולה לרפא אותו או משהו. ואז הוא עשה את הדבר הכי חרא שהוא עוד היה יכול לעשות. והוא השאיר אותי עם ההרגשה שאולי זה בגללי. מה אני אמורה לעשות עכשיו?
יאיר בוריאציה זו, נמשך מאוד לאוסי ורוצה בה מאוד, אך היא הבת זוג של חברו. לאחר מותו, הוא עדיין חושב שזה לא נכון להיות איתה ומנסה, כמו בוריאציה הקודמת להרוג את האהבה ביניהם.
גם כאן, אוסי מאמינה שהיא לא טובה ליאיר, ומנסה להתרחק ממנו, אך היא לא יכולה בלעדיו וקוראת לו שיבוא להיות איתה.
בואריציה זו, הדיון הפוליטי על הצבא מתבטא בזוהר, שיוצא כנגד הממסד ובאוסי.בעיני אוסי כל מי שהולך לצבא משלם מחיר, והחברה כולה משלמת מחיר בלתי נסבל על זה שכולם הולכים לצבא. דרך החינוך בבתי הספר שכולו מכוון להפוך אותם לחיילים טובים, ודרך החינוך מחדש בצבא הם הופכים לאנשים שמאמינים שהצבא הוא כורח שאי אפשר לערער על הצורך בו. כמו שבספרטה הרגו תינוקות שלא התאימו להיות חיילים, וחברה שבה הורגים תינוקות שלא התאימו להיות חיילים, וחברה שבה הורגים תינוקות שאינם מתאימים לצבא יכולה להתפתח רק לדבר אחד: לחברה אדישה שכפופה רק לפתרונות צבאיים ולחשיבה צבאית. מבחינתה אין הבדל בין זה למה שקורה בארץ. בגלל זה סירבה לשרת.

וריאציה 3- יאיר ואוסי בני ארבעים
יאיר גבר בשנות הארבעים לחייו, המרגיש תסכול כללי מחייו ודעיכה, הולך לבקשת אישתו המתווכת להראות דירה להשכרה לאוסי. במפגש זה מתהפך כל עולמם. מחיים אפרוריים ומלאי תסכול, שניהם מתעוררים וחוזרים לעצמם. הם מתמלאים בתשוקה לחיים ובתשוקה חסרת מעצורים אחד לשני.
גם כאן, בגלל היות אהבתם אהבה אסורה, הם מנסים להרוג את אהבתם. אך, כמו בשאר הואריאציות ללא הצלחה.
יאיר, מהווה כאן שוב את הקשר לעולם הטכנולוגי. הוא מנסה לעשות שינוי ולקדם את תחום הלימודים עם הרצאות וירטואליות ואפיקציות ממחושבות לקידום הלימודים. לדעתו, כל הזמן חשבנו שאנשים שגדלים בתחילת המאה חוו שינויים שאף דור לפניהם לא חווה, אבל קשה לנו לראות שאנחנו גם עוברים שינוי דומה, ושתמיד בנקודות כאלה בזמן יש את אלה שנשארים מאחור כי הם לא מסוגלים להסתגל לעולם החדש.
אוסי, עורכת דין שמתמקצעת בקניין רוחני , היא חולמנית ונוזלית, ככה תפסה את עצמה. אבל אולי בגלל זה הסתדרה עם כל הסטארט-אפיסטים מולם עבדה. אולי צריך אנשים חולמניים בשביל לחלום פתרונות שאנשים לא חולמניים לא חושבים עליהם.

וריאציה 4- יאיר ואוסי בני חמישים
בחלק אחרון זה של הספר, אוסי ויאיר בני חמישים. היא גרושה עם ילד בן 16. הוא נשוי בפעם השניה עם אישה שצעירה ממנו בעשרים שנה וילד קטן בבית. הוא איש עסקים שנוסע לסין לקנות סחורות , החולם לפתוח בלוג על מקומות לא מוכרים והיא מגיעה לסין עם טיול מאורגן.
הם נפגשים בלובי של המלון בסין. היא פספסה את הטיול באותו היום והוא משוחח בטלפון עם אשתו.
השניים רואים אחד את השני כאופציה לבילוי של לילה אחד. אך, גם כאן הקשר לא נגמר.

ולסיכום, רומן רווי סקס ורומנטיקה, שמצליח לבלבל את הקורא התמים בהתחלה כשמתחילה הוריאציה השניה, אך דווקא הוריאציות השונות יוצרות עניין נוסף בספר.

XOXO
אחת שיודעת 😉

קרין מילשטיין
סטייליסטית, מאמנת כושר ובוגרת תואר שני לתקשורת ועיתונאות. זה מה שיוצר את הבלוג על תרבות, סגנון חיים, טיולים, ביקורת ספרותית, שירה ועוד... מוזמנים לקרוא, להגיב ובעיקר להנות... XOXO אחת שיודעת ;-)