ממזרים – סימון ומחיקה

פרוייקט אומנותי, אקטיביסטי ובועט מבקש לחשוף את העוולות הנוראיות שבממזרות. היוצרים נורית יעקבס-ינון ואיתי קן-תור מבקשים את עזרת הציבור במימון המון להמשך הפרוייקט החשוב. הצלחתם הצלחת כולנו.

 

ממזרים (2)

השבוע נתתי את ההרצאה שלי לזוגות לקראת חתונה בעיר הקודש. בהרצאות בירושלים יש קהל מאד מגוון. חילונים, מסורתיים, גם חובשי כיפה מגיעים. זה מעניין ויוצר שיח מיוחד וגם מחייב אותי להיות מאד רגישה לניואנסים. חלק מההרצאה הוא הסבר על המשמעות ההלכתית של נישואין ברבנות בכל הנוגע לגירושין. המשמעות שאשה שנשואה ברבנות איננה שולטת בחירות האישית שלה וצריכה "לקבל" את הגט מבעלה, ועד שזה לא קורה – היא שייכת לו, אפילו אם הם לא מקיימים חיים משותפים, אפילו אם הוא חי עם אשה אחרת, או ברח או נעלם, או נעדר, או שוכב לא עלינו מורדם או מאושפז במחלקה סגורה לחולי נפש. אשה שייכת לבעלה. ועד שלא ישחרר אותה מרצונו המלא בטקס גירושין כדת משה וישראל בפני 3 רבנים בבית הדין הרבני,  היא אסורה על כל איש אחר. ואם תלד יליד/ה מגבר אחר – יהיו ילדים אלו ממזרים. ממזרות.

"אז מה הבעיה עם זה? מה הבעיה להיות ממזר?" שאלה אותי הבחורה הצעירה בשורה הראשונה.

"זה אומר שהלכתית אסור לו/ה לבוא בקהל ישראל למשך 10 דורות. כלומר – להתחתן ברבנות". עניתי

"אוקיי, והרי עוד מאות אלפי ישראלים הם פסולים ולא יכולים להתחתן ברבנות…. אם אני חילונית, זה לא אמור לעניין אותי בכלל" היא אמרה.

"צודקת" אמרתי לה. "צודקת בול!"

ואז סיפרתי לה ולקהל על הפרוייקט של נורית יעקבס -ינון ואיתי קן-תור "ממזרים – סימון ומחיקה" ושלחתי אותם ללכת לתערוכה האקטיביסטית והבועטת המוצגת בביאנלה של ירושלים לאומנות יהודית מתחדשת, תערוכה מטלטלת שבה ביקרתי כמה שעות קודם. התערוכה מציפה את הבעיה הקיומית של הממזרים וחושפת לראשונה את חיי הבדידות והקשיים שאתם הם מתמודדים כמו גם את היקפה של התופעה ועד כמה היא נוגעת בכווווולנו. כי כל אשה צעירה שעומדת תחת חופה ומקיימת קידושין כדת משה וישראל באמצעות הרבנות נמצאת בסכנה ובסיכון למצוא את עצמה בחור השחור הזה שנקרא ממזרות.

ממזרים (6)

 

ממזרות היא איום שהרבנות, ושהגורמים הדתיים במדינה משתמשים בו כדי "להפחיד" את הציבור ולייצר דמוניזציה. זה אחד הפחדים הקמאיים המושרשים בציבורר היהודי בישראל. כאילו ממזרים זה אסון. ממזרים זה נורא. ורק נישואין כדת משה וישראל ורק ברבנות ורק באמצעותה ורק באופן המחמיר ביותר יאפשר פיקוח ושליטה על זה, כדי לשמור על ה"קדושת" ו"טוהר" העם. יש יאמרו "טוהר הגזע". זה נורא. פשוט נורא.

ואכן – כפי שהפרוייטק המדהים הזה בא להראות – המונח הזה, הסימון הזה, הכללים האלה של ממזרים –  זה אסון! וזה נורא! וזה לא הגיוני! ודי עם זה!!

ממזרים (5)

ודווקא את הצעקה הזאת צועקות נשים דתיות שאומרות – הגיע הזמן לבטל את העניין הזה מהעולם. ולא רק מעולם ההלכה אלא גם, ובעיקר – מעולם המשפט.  כי לא מספיק שהרבנים, יכולים להכניס אנשים לרשימות שחורות כאלה ואחרות (לסמן) – הם גם יכולים לעשות מיני תרגילים הלכתיים כדי "למחוק" את הסימון – כלומר שילד לא יהיה מוגדר כממזר. ההלכה יכולה כאילו "להציל" את הממזר מהסימון, אבל באותה נשימה – מבחינה חוקית אזרחית הוא יהיה משולל זכויות. ישנם מקרים שההלכה מגנה על הממזר/ת ובמקביל בא החוק הישראלי ופוגע בו בכך שמונע ממנו רישום תחת אביו הביולוגי האמיתי. כך נוצרים מצבים בהם ילדים לא יכולים לקבל מזונות מאביהם הביולוגיים, לא זכאים לירושה וכיו"ב פגיעות. וכך קורה שילד הרשום ע"ש האקס של אמא שלו – לא יכול לצאת מהארץ או לקבל טיפול רפואי בלי חתימה של מי שאיננו אביו. אבסורדים על אבסורדים שנובעים בעיקר מכך שההלכה, בשילב עם המודרנה (חקיקה אזרחית, מיחשוב, ורשימות אילנות יוחסין) מייצרים סיטואציות מסמרות שיער. והתופעה הזאת גדולה הרבה יותר ממה שאנחנו חושבות וחושבים.

ממזרים (4)

הפרוייקט "ממזרים סימון ומחיקה" מעורר שיח בעולם הפוליטי, האקדמי, ההלכתי והאמנותי במגמה להביא את הנושא לידיעת הציבור הרחב ולהיות פה לשותקים. הממזרות הוא מנגנון שבו נשלטות נשים ע"י גברים בהליכי גירושין. הביטוי "סרבנות גט" ו"עגינות" קשורים קשר ישיר למנגנון הממזרות. הפחד מממזרות הוא זה שמקשיח את ההלכה. הפחד מממזרות הוא זה שגורם לחרדים להיות "חרדים" ולא להיקלע ל"מדרון החלקלק".

הפחד ממזרות הוא הוא זה שממחיש את הבעלות של הגבר על האשה, לשליטה על מיניותה, על הרחם שלה, על החירות שלה. וזה, כמובן, משהו שלציבור החילוני קשה להבין ולקבל. ולא רק הציבור החילוני. גם הציבור הדתי בשנים האחרונות, באמצעות נשים אמיצות כמו נורית, כמו הטוענת הרבנית רבקה לוביץ', ועוד רבות וטובות משמיע את זעקתם של העשוקים.

מטרת הפרוייקט – לייצר שינוי תודעתי בחברה הישראלית, בכל מדיה אפשרית, באמצעות ספר, תערוכה, סרט וכמובן – רעש ברשתות החברתיות. לחשוף את המחירים הבלתי אפשריים שמשלמים ממזרים ובני משפחותיהם, ואת העוול המשפטי והחברתי שנובע מכך וכמובן – להציע פתרונות.

ולכן – כלכך חשוב לתמוך בפרוייקט הזה. ואכן – נורית ואיתי פתחו הד סטארט לפרוייקט והם מגייסים כסף כדי להמשיך אותו ולהגשים את שאר החלקים בו. 

ביום א' הקרוב מסתיים המימון שיאפשר להם להפיק את הסרט ולהשלים את כל יתר התוכניות החשובות שלהם, וזה חשוב לכולנו.

אני מפצירה בכל אחד ואחת – כנסו לפרוייקט ותרמו להמשכו. אם אתם אנשים שוחרי ושוחרות צדק, חמלה וחסד – זה בדיוק מה שאתםן צריכותים לעשות.

איפה?      כאן 

www.mamzerim.com

ובינתיים – אל תתחתנו ברבנות. אל תירשמו כנשואים בישראל. כי רק אשה נשואה יכולה ללדת ממזרים ורק אם נפסיק להשתמש בממסד הזה, נוציא את העוקץ מכל הסיפור.

ממזרים סימון ומחיקה - הספר

 

סמדר דקל נעים
אשה ישראלית ויהודיה. מגשרת, עורכת דין ועורכת טקסים. מחתנת, מגרשת וחוזר חלילה. בלוג על משפט ותרבות, דין וטקס. על זוגיות ומשפחה. יהדות ודמוקרטיה. על הגשרים של החיים.