מלתחה של 10 פריטים?? האם מינימליזם זה השחור החדש?

לאחרונה התבשרנו כי בקרוב תפתח בעזריאלי בת"א המקבילה הישראלית לפרימרק הבריטית, פרייסמרק – חנות ענק שתמכור בגדים טרנדיים במחירים נמוכים במיוחד.
דמייני אותך נכנסת לשם, רואה ג'ינס ב- 35 ₪, שמלה ב- 40, חולצה ב- 30 ונעליים ב- 50 – מה לא תקני ובכמויות? ברוררר שכן.
ואז תחזרי הביתה, תוסיפי את הפריטים החדשים לעשרות הרבות שכבר יש לך בארון. ומה הסיכוי שאכן תשתמשי בהם ולאורך זמן? אני מתארת לעצמי שדי נמוך.
לעיתים כשאני מסתכלת על הכמויות הפסיכיות של בגדים שיש לי (שאולי עשירית מהם אני אכן לובשת) הדבר היחיד שבא לי לעשות זה להעיף את הכל ולהשאיר לי שמלה אחת (התחושה הזאת עוברת לי די מהר …) אבל כנראה שככה זה בחברה צרכנית שההיצע הוא אין סופי, המחירים נמוכים מאי פעם, ובלחיצת כפתור על הכורסא בסלון אפשר להזמין גם קונטיינר של בגדים  – קונים, קונים ועוד קונים.

ברם אולם, בתקופה האחרונה עולים גם קולות אופנתיים אחרים, שאולי באים כקונטרה למגמת הצריכה האין סופית – שתי מגמות מינימליסטיות המתייחסות הן לכמויות האופנה אותם אנו צורכים והן לסגנון.

מינימליזם סגנוני
הכירו את הנורמקור (NORMCORE, שילוב של המילים NORMAL ו- HARDCORE)
הרעיון הוא אופנת יוניסקס המאופיינת בחוסר יומרות ובבגדים ממוצעים ורגילים לגמרי למראה. אנשי הנורמקור הם אנשים שלא אוהבים להבדיל את עצמם על ידי בגדים, מעדיפים להיטמע ולא לבלוט, ובוחרים באופן מודע בגדים רגילים ובסיסיים כמו ובעיקר ג'ינס וטי שירט שגם הם נטולי פרטים. סגנון שאמור לשדר בטחון פנימי וסמכותיות טבעית. כל מה שלא נוח – זה מתאמץ.
הסגנון הסופר רגיל הזה מגיע גם גבוה – קולקציית הגברים האחרונה של פראדה היתה מאופיינת בפשטות נומרקורית ובקווים נקיים מאד וכך גם אצל עוד מעצבים נחשבים.

נורמקור
כל הפריטים המרכיבים את המראה הם פשוטים להפליא ונטולי סגנון ייחודי

ומינימליזם כמותי
בעקבות הנורמקור, וגם מסיבות אחרות, הופיעו לאחרונה כתבות רבות על מלתחת קפסולה – מלתחה המכילה רק מספר מועט מאד של פריטים.
אחת המובילות של הרעיון היא עיתונאית בשם קורטני קארבר שהכריזה על פרוייקט שהיא קוראת לו "פרוייקט 333" – שהרעיון הוא שיש במלתחה 33 פריטים המרועננים כל 3 חודשים (לא כולל הלבשה תחתונה, ספורט ובית).

האמת עם כל כמה שאני נושמת אופנה, אני חושבת שזה בהחלט רעיון נפלא – ליצור הרבה ממעט, ויש לזה בהחלט הרבה יתרונות:
* מפתח יצירתיות – כל פריט אפשר ללבוש בכל כך הרבה צורות, אבל שיש מגוון, אף אחד לא חושב איך לייצר עוד מראות מאותו פריט. כשאין ברירה – היצירתיות עובדת.
כשהייתי סטודנטית הסתדרתי מצויין, ובמשך יותר משנתיים, עם זוג נעליים אחד (!!!) היום כשיש לי מעל 100 – זה נראה לי בלתי אפשרי.
הנה כמה דוגמאות לאיך אפשר ליצור הרבה מראות מפריטים בודדים:

שמלה שחורה

ודגומא למלתחה בת 33 פריטים ל- 3 חודשים:

מינימליזם

* מונע בזבוז כסף – אם תחשבי כמה כסף הוצאת על בגדים שלא לבשת, תגיעי למספרים עצומים. כך יש לך רק מעט בגדים שאת לובשת כל הזמן ולא צריכה לקנות יותר.

* מונע צריכה מיותרת של משאבים, אקולוגי וירוק – אני רואה כל כך הרבה בגדים זרוקים ברחובות, כל כך הרבה פסולת, כואב הלב.

* שמחים עם מה שיש – אין חיפוש מתמשך אחרי הפריט הלוהט הבא, יש את מה שיש ועושים מזה הרבה.

* משהו מרגיע – לא צריך להוציא כסף, לא לחפש, זה מה יש וזה, אותי זה מרגיע.

* יותר מקום בבית ובארון אני חושבת שאם הייתי מעיפה אפילו חצי מהבגדים והאביזרים שיש לי – החלל הפנוי אצלי בבית היה גדל באופן משמעותי.

* מונע תנאי עבדות – ממש בימים האחרונים קראתי על תווית שמצאה צרכנית בבגד שרכשה ברשת הזולה פרימרק, התווית הוצמדה לפריט על ידי אחת הפועלות שייצרה את הבגד ובו היא כותבת "אולצתי לעבוד במשך שעות מתישות" – הנושא של סדנאות היזע אינו חדש בתחום האופנה. כשהתחרות לייצר את הבגד הכי זול ובכמויות גדולות מי שנפגע זה האנשים הכי חלשים שאין להם ברירה אלא להפוך לעבדים של התעשיה. כשקונים בזול – משהו אחר משלם את המחיר …

מה זה אומר שיש לנו מעט מאד בגדים? ממחזרים ולובשים שוב ושוב את מה שיש, כי זה כל מה שיש.
מיחזור הבגדים מקבל חיזוק אצילי משמעותי  – קייט מידלטון הנפלאה שלא חוששת ללבוש שוב ושוב את אותם בגדים, אבל האמת שהחיזוק המשמעותי מגיעה עוד יותר מגבוה, מהמלכה עצמה, מלכת המיחזור – שנעלה בדיוק את אותן נעליים שחורות במשך … 50 שנה (!) אז אם בארזיוות נפלה שלהבת – לאזוביות הקיר אין הרבה מה להגיד.

דניאל לוזון סטיילינג
אליזבט בשלל מראות עם אותן נעליים

האם אני עומדת להפטר מרוב הבגדים שלי? כנראה שלא בקרוב, אבל אך זה בהחלט גורם לי לחשוב בפעם הבא שארצה לקנות שמלה ב- 40 ש"ח ב- H&M

איפה את? מה את חושבת? האם תמשיכי לקנות ולקנות או שאולי תאמצי את המינימליזם החדש?

דניאל לוזון

וכמה לינקים:
http://theproject333.com/,     http://loveminimalism.co.uk/project-333-first-round/
http://edition.cnn.com/2014/06/12/living/minimalist-fashion-wardrobe/index.html
http://www.rethinkingthedream.com/1545/minimalist-wardrobe-and-simplifying-what-to-wear/ , http://www.huffingtonpost.com/tag/capsule-wardrobe/

*  רוצה קבל עוד המלצות, טיפים ועדכונים על פעילויות שונות שאני עושה – לחצי כאן להצטרפות לרשימה שלי

*  להצטרפות לפייסבוק  שלי  לחצי כאן (לייק יתקבל בברכה :->)

דניאל לוזון, סטייליסטית :-)

http://onlystyling.co.il/