מי ליהוה אליי – התנ״ך בראי המטא פסיכולוגיה

"עד שלא תהפוך את תת המודע שלך למודע, הוא ינהל את חייך ואתה תקרא לזה גורל." קארל יונג.
ההתמרה של שבט לוי השבט שהפך להיות עובד בקודש וגשר בין העם לאלוהים.
השבט שברגע של אמת זיהה את הדפוסים שמעכבים את התקדמותו והפך את הקללה לברכה.

eladi

התנ"ך בראי המטא פסיכולוגיה ! – ענת שניידר

בתחילה, כאשר נפגשתי עם שיטת המטא פסיכולוגיה היא עוררה בי התנגדויות ופחדים רבים.

בשביל להשקיט את המקום המתנגד הייתי צריכה למצוא לשיטה סימוכין מעולם הרוח שממלא ומניע את חיי.

עולם המקרא, עולם התנך. העולם המדהים הזה ממנו אני לוקחת השראה על בסיס יומיומי לחיי.

החלטתי לקחת את האתגר בשתי ידיים ויצאתי לדרך .

לפני כן אקדים ואומר מספר מילים על המטא פסיכולוגיה .

מטא = מעבר.

היכולת לבחון את המתרחש ממקום אחר, מלמעלה.

מטא פסיכולגיה  הינה הפסיכולוגיה של התודעה, והיא משקפת את הדרך בה הלא מודע מנהל את חיינו.

דפוסים הנמצאים בתת המודע , דפוסים איתם נולדנו וגדלנו והם מושרשים בנו עמוק.

 בכל סיטואציה בחיים, דפוסים אלה, משחזרים את עצמם מחדש, ולמעשה מנהלים את חיינו מבלי שנדע.

עבודה תודעתית יכולה להביא להבנה ולהכרות עם הדפוסים האלה.

 והכרות זו יכולה לעזור לנו לנהל את חיינו, לבחור אילו מן הדפוסים משרתים אותנו בחיים , ועל איזה דפוסים אפשר להתחיל לוותר מרגע שמזהים אותם.

וכפי שכתבתי בהתחלה, בשביל להאמין שאכן שיטה זו עובדת ויעילה הייתי חייבת למצוא לה מקבילה בתנ״ך.

במחקר שלי מצאתי שיש אינספור מקבילות בתנ״ך.

אך סיפור אחד תפס אותי יותר מהכל והנה הוא לפניכם.

אני קוראת לו:  ״מי ליהוה אליי״!

קריאה הזו נאמרה על ידי משה רבינו

בירידתו מהר סיני עם לוחות הברית.

מה שמעניין בקריאה הזו

מעבר לזה שהיא מרשימה.

זה מי שנענה לקריאה.

מי שנענה לה היו הלוויים, בני שבט לוי.

שבט לוי הינם שבט שמקורו בלוי בנו של יעקב.

למעשה כל שבטי ישראל קרואים על שמות בניו של יעקב.

שם מתחיל הסיפור.

הסיפור מתחיל בספר בראשית.

נישואים בין יעקב ללאה במרמה ושלא ברצון.

יעקב רצה להתחתן עם רחל אחותה של לאה.

וגם על לאה כפי הנראה נכפו הנישואים.

למרות המרמה והתחושה הקשה

הם לא מוותרים על מצוות פרו ורבו ולאה מתחילה ללדת.

כל בן שנולד מעורר אצלה תקווה שעכשיו יאהב אותה בעלה.

כל שם שנתנה לאה לבן משקף את מצבה הנפשי באותה עת.

לבן הבכור לאה קוראת  ראובן ואומרת "כי ראה יהוה בעניי"

לאה מרגישה ענייה.

חז"ל אומרים "עני משול למת"!

נחשוב על עצמינו לרגע , כאשר אנחנו פוגשים קבצן ברחוב.

או שאנחנו מדלגים מעליו, או במקרה הטוב תורמים מעט.

אנחנו לא באמת רואים אותו.  וכך הרגישה לאה.

שקופה ודחויה.

ועם הרטט הזה  של שקוף ודחוי, גדל ראובן , וזה ייחרט עמוק,  עמוק בתת המודע שלו.

ולמרות הרגש הקשה לאה נכנסת שוב להריון

ומי נולד ? שמעון!

ולאה אומרת "כי שמע יהוה כי שנואה אנוכי"!

שימו לב לאה עולה בדרגה.

היא כבר שנואה.

שנואה זה כבר רגש, מישהו רואה אותה ומפעיל רגש כלפיה.

אמנם זה לא רגש אידאלי – אבל זוהי קפיצת מדרגה משקופה ,

שם אין בכלל רגשות.

ועם הרגש הקשה הזה של אם שנואה גדל שמעון.

והרגש הזה של שנאה קשה,  ייחרט עמוק מאד במח הזוחלים שלו.

החיים ממשיכים , ומה קורה?

הפלא ופלא האישה השנואה נכנסת שוב להריון.

ומי נולד? לוי!

ומה אומרת לאה?

"אולי הפעם ילווה אישי אליי"?

שימו לב איזו התמרה, איזו קפיצה ברגשות.

לאה מתמלא בתקווה.

אולי???

יש כאן גם הרבה סימני שאלה, זוהי תקווה שמגיעה עם ספק גדול.

של כן ושל לא.

וכך גדל לו לוי.

כן ולא – תזכרו את זה, זהו הרטט של לוי.

ונחזור ללאה כי היא שוב בהריון ושוב לידה.

ומי נולד?

יהודה!

ולאה אומרת "הפעם אודה את יהוה".

איזו קפיצה עצומה.

מאישה שקופה שעוברת גלגולים (גם בחדר המיטות),

לאה פותחת את פיה ומודה לאלוהים בפה ובלב מלאים.

ויהודה גדל עם אם מלאת הודיה.

יהודה גדל בהודייה.

ומה עכשיו?

עוד הריון? עוד לידה?

אז זהו , שלא!

לאה נעצרת מהריונות.

אין לה כבר מה להוכיח, היא נמצאת במקום טוב,

רגשותיה קלים , היא מרגישה שלמה.

ולוקחת הפסקה. או אם תרצו גלולות נגד הריון.

ומה קורה לבנים?

ראובן עושה את כל הטעויות האפשריות.

הוא שוכב עם פילגש אביו.

הוא נעלם (זוכרים שקוף) כאשר צריך להציל את יוסף מידי אחיו הזוממים.

שמעון ולוי מתחברים יחד והופכים להיות האלימים של המשפחה, מלאי שנאה ממש כמו הרטט שאיתו גדל שמעון.

סיפור דינה והטבח הנורא שבוצע באנשי שכם, נעשה על ידי השניים האלה.

הם אלה שמבקשים להרוג את יוסף, האח שלהם.

כאשר כל האחים יורדים למצרים ויוסף מזהה אותם, הוא מיד לוקח את שמעון ומכניס אותו לבית הסוהר, הוא יודע בדיוק עם מי יש לו עסק.

ויהודה – בסופו של דבר יהודה עושה את הבחירות הנכונות בחייו.

הוא מציל את יוסף ממות וממיר את זה למכירה.

ליהודה יש את החוסן הנפשי להוביל.

והוא מניע לא מעט את הסיפור התנכ”י.

 מגיע רגע נוסף – רגע בו יעקב עומד למות והוא אוסף את כל בניו

ל"ברך אותם"  בברכות גורליות , שמתגלות כנבואות,

שישפיעו על גורלם ועל גורל העם היהודי בהמשך.

לראובן הוא  מזכיר את מעלליו, הוא לא שוכח לו שהוא שכב עם אחת מנשותיו.. בעצם ראובן מאבד את הבכורה. והשבט נשאר שקוף.

שמעון ולוי

את שמעון ולוי הוא בכלל לא רואה נפרדים הוא מצמיד יחד, ומזכיר להם את האלימות הבלתי נשכחת שלהם ואומר להם שהם יפוזרו בעם ישראל ,לא יישאר זכר לשבט שלהם.

ממש קללה.

קללה שהייתה שולחת כל אחד מאתנו אל ספת הפסיכולוג לכמה שנים לפחות.

ויהודה

יהודה מקבל/לוקח את הבכורה , (מזכירה לכם שהוא הבן הרביעי שנולד) ומזרעו ייצאו מלכים ומשיח בן דוד.

יש קפיצה בזמן , ומגיע רגע נוסף ומשמעותי בחיי עם ישראל.

העם נמצא במדבר , ומשה עולה להר סיני, לתקשר עם אלוהים. הוא נמצא שם 40 יום.

 ככל שהזמן עובר העם מאבד אמונה שמשה יחזור ומחליט לברוא אל חדש. עגל מזהב.

כאשר משה יורד מהר סיני עם לוחות הברית ורואה את העם רוקד ומפזז סביב עגל הזהב.

ליבו נשבר ובשברונו הוא שובר את לוחות הברית,

ויוצא בקריאה גדולה, ממש בזעקה,

״מי ליהוה אליי״

ומי מצטרף אליו?

שבט לוי.

השבט שקיבל קללה , ברגע של אמת עושה בחירה נכונה וקופץ , קפיצה קוואנטית עצומה במסה קריטית אל מול כל העם.שבט לוי עושה התמרה, טרנספורמציה

והופך את הקללה לברכה.

שבט לוי של ספק כן ולא זוכרים?

הופכים להיות עובדים בקודש

הופכים להיות גשר בין העם לאלוהים.

שבט לוי, למעשה זיהה את הדפוס שמעכב אותו בחיים והבין שדפוס זה לא משרת אותו יותר.

והחליט לעשות שינוי.

לסיכום: למעשה ניתן לראות בכל הסיפור המדהים הזה כיצד דפוסי התנהגות איתם נולדים הופכים להיות מנהלים ושליטים בחיינו.

לאה – שהגיעה עם דפוס כל כך קשה של דחויה ושקופה ושנואה , מזהה מה מעכב אותה ומתמירה.

ראובן – לא זיהה את דפוס השקוף והדחוי , והוא שיחזר אותו במהלך כל חייו .

שמעון והשנאה הלכו יחד יד ביד מבלי שהבין מדוע הוא שונא כל כך.

לוי עם הכן ולא בחר בלא והצטרף לשנאה עד הרגע שבו הבין שלעשות שינוי זה בידים שלו. ואז בחר בתקווה.

ויהודה שנולד בהודייה מראה לנו כיצד חי אדם שהדפוס העיקרי בחייו, הינו הודייה.

"עד שלא תהפוך את תת המודע שלך למודע, הוא ינהל את חייך ואתה תקרא לזה גורל." קארל יונג.