מי אמר שאני חייבת ,צריכה,או מוכרחה ?

בחורה עם מחשב נייד

stock-vector-vector-search-business-communications-worldwide-for-commercial-success-marketing-financial-icons-468646031[1]

 

אנשים משתמשים במילים. המון מילים. כל מיני מילים. אבל האם תמיד מתכוונים למה שאומרים? האם מתכוונים למה שיוצא מהפה? למילים שנאמרות לעצמינו בראש מבלי שאיש שומע מלבדינו?

אנשים אומרים " אני חייב", "אני מוכרח" , "אני צריך".

יש שאנשים חושבים ומדברים אבל בליבם פנימה לא מתכוונים או חושבים אחרת.

אני רוצה לדבר על אלה שמאמינים לעצמם.

המון פעמים אנשים  אומרים ומאמינים שהם באמת חייבים או מוכרחים או צריכים לעשות או להשיג.

ההכרח, החובה או הצורך מגיעים מכל מיני מקומות. אמונות, דיעות, פרדיגמות. זה בהחלט מקבע את אלה כך, אבל לא הופך לאמת צרופה.

הרבה פעמים אנחנו לא מודעים לעובדה שגם כשאנחנו חושבים לעצמינו או אפילו אומרים שאנחנו חייבים, או צריכים, אנחנו  בוחרים.

אנחנו חושבים באמצעות מילים. מילים הן סמל. הן מייצג. במקרה הזה של המחשבות שלנו. אם אני חושבת במילים : אני חייבת, או אני צריכה, אז במודעות שלי אין לי בחירה. וכשאני חושבת שאני לא במקום של בחירה,אין לי בחירה.

די אם אבין שכשיש לי כמה אפשרוית, אני בבחירה בין במודע ובין שלא במודע.

"אני חייבת ללמוד… " או "אני חייבת לבקר את …" או "אני צריכה לעשות קניות". או

"מוכרחה לעבוד" …  קיימים אין סוף מקרים, יש אין ספור דוגמאות.

אבל האם יש לי  אפשרות שלא לעשות? מה יקרה אם לא אעשה את מה שנדמה לי שאני חייבת?

ברור שיש לי אפשרות לא לעשות. ברור ששאם לא אעשה מה שאני חושבת, מרגישה או חשה שאני חייבת אז יהיה לזה מחיר. לכל בחירה יש מחיר. לעשייה כמו גם לאי עשייה.

השאלה היא איזה מחיר אני מוכנה, כלומר בוחרת לשלם.

אז אם אני לא אלך לעבודה אולי יפטרו אותי, או לא יקדמו אותי ויש אפשרויות רבות נוספות. ובלי עבודה אהיה תלוייה כלכלית במישהו אחר או אהיה הומלסית.

לבחור להיות הומלסית זו אפשרות לא עדיפה בעיני. אבל ההבנה שיש לי אפשרויות נוספות, אפילו כמה מהן גרועות מאוד, מאפשרת לי להיות אדם חופשי. אדם בוחר.

יש לי אפשריות. אז אם אני הולכת לעבודה זה מפני  שאני בוחרת לעשות זאת. נכון, אני יכולה, תמיד, לבחור רק מתוך האפשרויות שיש לי. אין לי אפשרות לבחור משהו שלא קיים בטווח האפשרויות שלי. למשל, אני לא יכולה לבחור לחיות על חשבון אבא שלי אם אין לי אבא או אם אין לו יכולת או רצון לתת לי. אבל, באופן הזה אני מרוויחה את ההבנה שאין הכרח לחשוב במילים של חייבת, מוכרחה או צריכה.

גם אם זה כל מה שמשתנה, צורת החשיבה שלי, הדרך בה אני מתבוננת בעולם, כבר יכול להיות לי קל יותר. החיים נעשים הרבה יותר קלים גם אם כל מה שהשתנה זו דרך החשיבה.

להתחיל לבחור נכון זה ראשית לכל להבין שיש לי אפשרות לבחור…

Maayan Brosh - מעין ברוש
מנחה, יועצת ומאמנת בכירה. בעלת ניסיון רב בניהול משברים ובהובלת תהליכים. מסייעת לאנשים להשיג את החיים שלהם בחזרה. מלווה אותם ונמצאת להם לאורך כל הדרך. מסייעת לשנות את הקול הפנימי , לטפח את השאיפות מחדש, להביא תועלת, ליזום, לקחת משימות ולהבין שאין גבול ליכולת... פעילה בנושא קידום מעורבות הורים בחינוך.