מחיר החופש ועשרה ספרי ילדים על חתולים

החתול שלנו הוא חתול חופש: בא והולך כרצונו. השבוע גילינו שיש מחיר לחופש: החתול הלך לאיבוד. מרוב דאגה וגעגועים הכנתי רשימה של עשרה ספרי חתולים מומלצים

לפני שנתיים אימצנו חתול. בת הארבע פיתחה חרדה מבעלי-חיים, ובלית ברירה החלטנו לנסות טיפול בהלם (כתבתי על זה בזמנו כאן).

קראנו לו קמח. הייתה הצבעה דמוקרטית, אבל החלק שהפסיד עדיין קורא לו ג'ימי…

בינתיים קמח הפך למרכז הבית. בת הארבע, שעכשיו היא כבר בת שש, מדברת על חתולים בלי הפסקה, צופה אדוקה ב- Simon's Cat, מעריצה את רפי וספגטי, עוקבת בשקיקה אחרי Just Cats בפייסבוק. כל חתול שעובר בסביבה זוכה לליטוף ולקריאות חיבה. בביה"ס היא כותבת לקמח מכתבי אהבה ומציירת לו ציורים. גם ארבעת האחים הגדולים נכבשו בקסמו ואפילו ההורים.

קמח הוא חתול חופש – הוא בא והולך כרצונו. יוצא מהבית, חוזר, מטייל בגינה, אוכל. חתול מאושר. אבל השבוע הבנו שיש מחיר לחופש – קמח הלך לאיבוד. כבר שלושה לילות שלא חזר הביתה. מה נעשה? תלינו מודעות, יצאנו לחיפושים. עכשיו נותר רק לחכות ולקוות.

מרוב דאגה וגעגועים הכנתי רשימה של עשרה ספרי חתולים מומלצים מהספרייה הפרטית שלנו. במהלך השנתיים האלה גיבשנו לנו אוסף מכובד של ספרי ילדים על חתולים:

1. לבד על המרבד – הספר המיתולוגי של בריאן וילדסמית, שתרגמה לעברית מיריק שניר, מצליח במילים ספורות לומר אמת גדולה על חתולים (וגם על אנשים): כולנו רוצים לפעמים להיות לבד על המרבד. ושלא יפריעו לנו. לפעוטות.

2. אוטו גלידה / מיקי מבורך – סיפור קטן על שלושה חתולים בצבעים שונים שהולכים לקנות גלידה. האיורים המתוקים של קריסטינה קדמון יענגו כל חובב חתולים. לפעוטות וגם לראשית קריאה.

3. שאול החתול / אריק ליטוין – שאול החתול אוהב לצעוד בנעליים לבנות… כל מיני דברים קורים לו בדרך. האם שאול מתחיל לבכות? לא! מה פתאום. ספר כייפי ומצחיק. לכל גיל. איורים: ג'יימס דין (לא, לא ההוא).

4. חתול ירוק / חיה שנהב – פעם היה חתול ירוק, שגר בבית עם זנב. אם חושבים על זה טוב, הספר הזה הוא גרסה מודרנית של מיץ פטל המוכר והידוע של אותה סופרת מוכשרת. לקטנטנים. אייר: נעם נדב.

5. מיליון חתולים / ונדה גוג – שני זקנים בודדים מחליטים לאמץ חתול, אבל מתקשים לבחור אחד מכל המיליונים, ביליונים, טריליונים של חתולים. תרגמה חיה שנהב. האיורים של המחברת מיוחדים במינם והסוף מחמם לב.

6. חתול תעלול / ד"ר סוס – החתול המפורסם בעולם, ובצדק. לראשית קריאה, לאוהבי שפה והומור, בתרגום נפלא של לאה נאור (היי, יצא לי חרוז! לא הבנתם? איזה בזבוז…). ויש כמובן את חתול תעלול חוזר (ואם עוד לא קראתם את המחווה שלי לד"ר סוס, אתם יותר ממוזמנים לבקר).

7. קרמר החתול ישן כל הזמן / מאיר שלו – בלי ספק החתול המוצלח ביותר בספרות העברית, באיורו המושלם של יוסי אבולעפיה, שמנסה להסביר למשפחה שלו מה הוא עושה כשנדמה להם שהוא סתם ישן. ואם התאהבתם בו ותרצו לדעת איך קרמר נהיה כזה ישנוני (כאילו שלא כל החתולים הם כאלה), תוכלו לקרוא על כך בספר השני בסדרה – קרמר החתול יוצא אל היער, שבו מסופר על ילדותו של החתול המלבב הזה.

8. נמרת / אורנה לנדאו – אמנם לא ממש חתול, אבל אם קראתם את קרמר אתם כבר יודעים שגם נמר הוא ממשפחת החתוליים. סיפור מתוק על ילדה קטנה שבוקר אחד הופכת לנמרון קטנטן וחמוד. לכולם, וגם להורים. איורים: עמר הופמן.

9. סיפורו של בבג'י הקטן / הלן בנרמן – ספר קלאסי, שלפני עידן התקינות הפוליטית נקרא סמבו הכושי הקטן, בעיבוד מחודש ובתרגום מצוין של יהודה אטלס (שגם מסביר באחרית דבר את סיפור ההוצאה המחודשת). ארבעה טיגריסים גדולים הופכים את הספר הזה לחלק בלתי נפרד מאוסף החתוליים שלנו. איור: פרד מרצ'לינו.

10. מי מכיר את תנינה / נורית זרחי – שום רשימה על חתולים ספרותיים לא תהיה שלמה בלי קורקבן – החתול הלבן של המכשפה תנינה. מבחינתנו הוא הכוכב האמיתי של הספר המופלא הזה. איירה: אודליה ליפשיץ.

ועכשיו רק נקווה שקמח יקרא את כל זה ויחזור כבר הביתה….

קמח. איור: בת השש.

ועד שקמח יחזור, אם יש לכם עוד ספרי חתולים מומלצים אתם מוזמנים לכתוב עליהם כאן בתגובות!

עקבו אחרי וקבלו את כל הפוסטים לפני כולם למייל שלכם

מוזמנים גם לבלוג הכתיבה שלי, מילים שענת ולבלוג הריצה, אמא רצה

ענת שפירא-לביא
כותבת תוכן, סופרת, עורכת, מרצה ומנחת סדנאות. ד"ר לספרות עברית. אמא ל-5. מחברת הספרים: חז"ל עכשיו, אמא מניקה, מדרש עשרת הדיברות ו-להתחיל לרוץ. כותבת כאן בעיקר על חינוך, הורות וספרים. יש לי גם בלוג על כתיבה (anatshapiralavi.com) ובלוג על ריצה (momisrunning.com)