מה זה "קריירה נשית" והאם זה מושג רלוונטי ל- 2015

שוק העבודה מערים קשיים במסלולי הקריירה של נשים: שכר נמוך יחסית לעמיתיהן, תקרות זכוכית, תנאי עבודה שאינם מאפשרים שילוב בית ועבודה, בעלים שלא ממש תומכים והיפלטות בגיל יחסית צעיר משוק השכירים – אז איך בכל זאת אפשר להיות אישה ולהצליח?

שוק העבודה מערים קשיים במסלולי הקריירה של נשים: שכר נמוך יחסית לעמיתיהן, תקרות זכוכית, תנאי עבודה שאינם מאפשרים שילוב בית ועבודה, בעלים שלא ממש תומכים והיפלטות בגיל יחסית צעיר משוק השכירים – אז איך בכל זאת אפשר להיות אישה ולהצליח?

א (שם  בדוי) עבדה שנים בתור מהנדסת. חוסר קידום, פיטורים וקירבה הולכת וגוברת לגיל 40 הביאו אותה לקחת את העניינים לידיים, ולהחליף כיוון.

ב (שם בדוי לא פחות) תמיד ידעה שהיא רוצה לעזור לאנשים ועבדה כאחות מוסמכת, כשנמאס לה מהמשמרות היא חיפשה אלטרנטיבות.

ג (אתם כבר מבינים לאיפה זה הולך) בכלל הייתה פקידה לפני שעשתה החלף כיוון. בתור עצמאית היא זוכה לקבל קרדיט על מה שהיא עושה וגם לנהל בעצמה את הזמן שלה.

ד (…) נשארה בבית עם הילדים כשהיו קטנים. כשניסתה לחזור לשוק העבודה גילתה שהיא איחרה את הרכבת ולכן היא חיפשה מקור הכנסה חדש.

לא מדובר על סיפורי גבורה יחידים, מדובר על תופעה חברתית של ממש.

מה זה קריירה נשית והאם זה מושג רלוונטי ל- 2015

האם יש בכלל דבר כזה "קריירה נשית"?

דרכן של נשים נסללת מגיל צעיר לטפל באחרים: להעלות את האגו לגברים, לטפל במשפחה ובצרכי הילדים, לדאוג להורים המזדקנים. כשהייתי ילדה סבתא שלי סיפרה לי סיפור על שתי הנשים: זו שדאגה תמיד שהבית יהיה מצוחצח והאוכל יהיה טעים וחם אבל הזניחה את עצמה, וזו שדאגה שהיא תמיד תהיה מצוחצחת טעימה וחמה, גם אם הבית נשאר קצת מוזנח. בואו ונקצר תהליכים: מוסר ההשכל של הסיפור היה שהבעל עזב את האישה הראשונה כי מה כבר שווה בית ואוכל אם אין לבעל על מה להסתכל? אפילו ל"לעשות למען עצמה", כל מה שקשור באופנה וטיפוח, הוא למעשה הסללה של עשייה למען אחרים.

אין ספק שישנם לא מעט תחומים בשוק שבהם קיימת שליטה נשית: חינוך, עבודה סוציאלית, רפואה אלטרנטיבית, קואצ'ינג. המקצועות הללו מתאפיינים לא רק כמקצועות טיפוליים או תומכים אלא גם בשעות גמישות יותר. עדיין החברה מצפה מנשים להיות האחריות על ניהול הבית והמשפחה, גם אם הן מפתחות קריירה בעלת דרישות דומות לאלו של הבעל שלצידן.

הציפיות החברתיות בשילוב עם הקשיים המוערמים על נשים מצד המעסיקים והעמיתים מביאים נשים רבות לחפש מפלט במקצועות רווחיים פחות אך בעלי קביעות רבה יותר (למשל בחינוך) או בפנייה ליזמות ולקריירה עצמאית שם העובדת היא הבוסית של עצמה.

ורק כדי לזכור….

הרוזנת מלאבלייס, אוגוסטה עדה קינג, חייתה בתחילת המאה התשע עשרה. מרבית הנשים לא זכו אז להשכלה אבל כיוון שעד

ה הייתה בת למשפחת אצולה סבתה שכרה מורים פרטיים שילמדו אותה. חודש לאחר הולדתה הוריה נפרדו, לא ברוח טובה. אמה, שממש לא רצתה לשמר את זכרו של אביה, לורד ביירון  המשורר הנודע, דאגה ללמד את הילדה כל מה שלא קשור לשירה או ספרות:  מתמטיקה, מדעים, טכנולוגיה.

כשעדה בגרה היא חברה לצ'רלס בבג', פרופסור שעבד על בניית מכונה חישובית – האב הקדמון של המחשב המודרני. היא תירגמה עבורו מאמר מאיטלקית והוסיפה בשוליים את ההערות שלה למאמר. אורך ההערות היה כפליים מאורך המאמר והכיל לא רק את מה שהיום נחשב לתוכנית המחשב הראשונה שאי פעם נכתבה אלא גם את חזונה לגבי התפקיד שהמחשב יתפוס בעתיד בחיי האנשים.

היי טק כיום, ותכנות בפרט, הוא תחום בו השליטה הגברית היא דומיננטית במיוחד. דווקא לאור המצב הזה כדאי לזכור שמי שבכלל התחילה את הכול – הייתה אישה.

באילו מקצועות כדאי לנשים ללכת לכיוון של קריירה עצמאית?

חובבות האתגרים מוזמנות לנסות את כוחן בכל תחום, אך בחירת תחום בו קיים רוב נשי מאפשרת חיים קלים יותר. ישנם תחומים רבים אליהם ניתן לפנות אבל כמה דוגמאות בולטות הן –

  • הוראה – גם אם אין לך תעודת הוראה אלא רק תואר אקדמי, במיוחד בתחומים מדעיים, מתמטיקה, שפות ומדעי החברה, אפשר להשלים לקבלת תעודת הוראה בלימודים הנמשכים שנה. החופשות מתואמות עם הילדים, גם שעות העבודה, והקביעות רבה יחסית לשווקים הפרטיים.
  • עיסוי רפואי – כיום קיימת דרישה הולכת וגוברת לעיסוק זה לא רק כעצמאיים אלא גם במסגרת קבוצות ספורט, בתי חולים, מרפאות מומחים ודרך קופות החולים. עיסוי רפואי מקל על החלמה מפציעות וניתוחים, על נשים בהריון, טיפול בכאבים כרוניים, עיסויים ספורטיביים והקלה לקשישים. כדי לפנות למסלול זה יש ללמוד במשך שנה עד שלוש שנים קורס עיסוי רפואי במוסד מוכר. המקצוע מספק גמישות עבודה כשכירה או כעצמאית ולא מעט סיפוק מלדעת שממש עוזרים לאחרים.
  • אימון אישי – אם צברת ניסיון במהלך החיים ואת רוצה לשתף אותו עם אחרים, אימון אישי יכול להיות ממש מתאים עבורך. ישנם תחומים רבים בהם ניתן לאמן: זוגיות, קריירה, השגת יעדים ממוקדים ועוד. ישנם מסלולי הכשרה שונים המיועדים לבעלי רקעים שונים, החל מבוגרות תיכון וכלה בבעלות תארים מתקדמים עם רקע של קריירה בתחום מסוים (ניהול, אמנות, ספורט וכדומה).

להיות פורצת דרך לא תמיד מתאים לכל אחת. לפעמים לבחור בדרך שבה יש פחות התנגדויות מצד אחד ומצד שני עדיין מביאה לסיפוק והכנסה היא דרך לא פחות טובה. נשים נאלצות להתמודד עם לא מעט מכשולים בחייהן. למרות שאין מקצוע שבו אישה לא יכולה לתפקד טוב בדיוק כמו כל גבר, התמורה והבטחון התעסוקתי שהיא תקבל שם תהיה קרוב לוודאי פחותה. פנייה לתחומים הנחשבים ל"נשיים" יכולה לספק סביבת עבודה נעימה יותר, בטחון תעסוקתי וגמישות בשעות.