מה זה פילאטיס ולמה כדאי לבצע אותו?

כיצד שומרים על אורח חיים באמצעות פילאטיס? כיצד הוא מקל על כטבי מחזור ומרגיע כאב ואת הגוף כולו.

פילאטיס היא שיטת אימון בעצימות נמוכה שמתמקדת בשיפור היציבה, חיזוק שרירי הליבה ואיזון שרירי הגוף. השיטה פותחה בתחילת המאה ה-20 על ידי המאמן ג'וזף פילאטיס, במטרה לסייע בשיקום חולים ובסיוע לרקדנים להתגבר על פציעות. בעקבות ההצלחה העצומה של אימון הפילאטיס, השיטה החדשנית צברה תאוצה בקרב כלל הציבור, ובמהרה הפכה לדבר של הכרח בכל חדר כושר או מכון אימונים.

עקרונות אימון הפילאטיס כוללים ריכוז בכל תנועה, שימוש בשרירי הבטן והגב התחתון, דפוסי תנועה זורמים ומדוייקים ונשימה יציבה ומבוקרת. ניתן לבצע אימונים אלו בעזרת מכשירים מיוחדים או ללא ציוד כלל, בהתאם לשיטה הספציפית ולסוג התרגילים. אימון הפילאטיס מתמקד יותר בטונוס וגמישות השרירים מאשר בבנייתם ומעניק תשומת לב מיוחדת לקבוצות שרירים שלעיתים קרובות עוברות מתחת לרדאר.

יתרונות הפילאטיס

לפניכם שבע סיבות לכך שאימון פילאטיס עשוי להיות בדיוק הדבר הנכון בשבילכם:

  1. זהו אימון מקיף

באימון פילאטיס מאמנים את כל הגוף ומתייחסים אליו כמכלול, תוך מתן תשומת לב מיוחדת לכל שרירי הליבה ולפיתוח גמישות ויציבה בריאה. ההתייחסות לכל הגוף כולו, כולל הנשימה והנפש, מספקת רמה של כושר אינטגרטיבי שקשה למצוא בסוגי אימון אחרים. זו אחת הסיבות לכך שספורטאים רבים מקפידים לשלב פילאטיס באופן קבוע בשגרת האימונים שלהם.

  1. הוא מסייע במניעת פציעות

אימון פילאטיס מאזן את שרירי הגוף ומונע מהם להיות רפויים או מתוחים מדי. כאשר השרירים לא מאוזנים, הגוף הופך רגיש יותר לפציעות, לדלקות ולכאבי שרירים ומפרקים. השיטה מתמקדת בפיתוח כוח דינמי, על ידי כך שהיא מלמדת אותנו כיצד לתמוך במפרקים ולייצב אותם תוך כדי תנועה.

  1. הוא מסייע בטיפול בבריחת שתן

בריחת שתן היא תופעה מביכה במיוחד התוקפת בעיקר נשים ואנשים מבוגרים. כאמור, שיטת הפילאטיס מקדישה תשומת לב לכל שרירי הגוף, כולל תרגילים לחיזוק רצפת האגן, שמסייעים ביותר בהתגברות על התופעה.

  1. הוא תורם להעלאת האנרגיה

למרות שלא מדובר באימון אירובי, הפילאטיס משפר את תפקודי הלב והריאות על ידי התמקדות באופן שבו אנו משתמשים בנשימה שלנו בעת מאמץ. משום כך, האימון גם מביא לשחרור הורמונים כמו דומפאמין וסרוטונין ומסייע לזרימת דם משופרת. פילאטיס הוא צורת אימון מאתגרת ביותר, אך היא לא תשאיר אתכם עייפים ומותשים, כמו צורות אימון אחרות. במקום זאת, אימון פילאטיס יעניק לכם דחיפה של אנרגיה שתהפוך את המשך היום שלכם למוצלח במיוחד.

  1. הוא מסייע בשיכוך כאבי מחזור

כל אישה יודעת כמה מטרידים ומתישים יכולים כאבי המחזור להיות. משום כך, ודאי תשמחו לגלות כי אימון פילאטיס יכול לסייע בהפחתת כאבי המחזור.

  1. הוא מעודד מודעות לגוף

הפילאטיס מעודד את המתאמנים לשמור על קשיבות וקשר עם הגוף בזמן האימון. שלא כמו אימוני כוח אחרים, המעודדים מנטליות של דחיפת הגוף עד לקצה גבול היכולת, אימון הפילאטיס מבקש מהמתאמנים להאזין לאיתותי הגוף ולעבוד בתוך הגבולות הקיימים ולא לדחוק את הגוף מעבר לנדרש.

  1. הוא מתאים לנשים בהיריון

היריון הוא תקופה מבורכת, אך גם כזו שעשויה להציב בפנינו אתגרים לא פשוטים. כאבי הגב, המתח הנפשי והגוף המשתנה יכולים להקשות על נשים רבות לצלוח את החודשים הללו במצב רוח מרומם, במיוחד אם הן רגילות לשגרת כושר אינטנסיבית שכעת יצאה מחוץ לתחום. הפילאטיס הוא צורת אימון שאינה מהווה סכנה לאם או לעובר, הוא מסייע בהפחתת העומס הנוצר על הגב ושרירי הליבה בחודשי ההיריון, והוא הוכח מחקרית כיעיל בהפחתת מתח וחרדה בתקופה זו.