מה המחיר שלך?

מה יהיה הסכום שבשבילו תהיה מוכן למחול על הערכים שלך, לסגור את העיניים, להשתיק את האינטואיציה, לחסום את קול הלב, רק לרגע, תמורת בצע כסף?

האם אי פעם התאפשר לך לבדוק במציאות מה המחיר שלך?

מה יהיה הסכום שבשבילו תהיה מוכן למחול על הערכים שלך, לסגור את העיניים, להשתיק את האינטואיציה, לחסום את קול הלב, רק לרגע, תמורת בצע כסף?

בסרט  “indicent proposal”  בכיכובם של רוברט רדפורד ודמי מור נבדקת השאלה הזאת.

האם יש גבולות למה שכסף יכול לקנות?

יש דברים שאינם למכירה, אומרת דמי מור שמגלמת את האישה בסרט,  למיליונר (מגולם על ידי רוברט רדפורד) אתה לא יכול לקנות אנשים, לא כשרגשות אמתיים מעורבים.

אז את אומרת שאי אפשר לקנות אהבה? הוא משיב לה, זה נשמע נאיבי. בואו נבדוק זאת במציאות.

רדפורד פונה אל הבעל ושואל: מה היית אומר אילו הייתי מציע לך מיליון דולר תמורת לילה אחד עם אשתך?

השאלה הזו, מה הגבול שבו אדם מוכן לחצות את גבול הערכים שלו, להשתיק את הרגשות, האינטואיציה, חכמת ליבו  ולעוור את עיניו בעבור כסף, בלטה עבורי כשקראתי את פרשת השבוע "בלק".

הפרשה מתארת מכשף/שמאן  בעל כוחות על טבעיים, בלעם שמו, שיש לו "ערוץ תקשורת" ישיר לאלוהים, שנקרא על ידי בלק מלך מואב לקלל בעבורו את עם ישראל.

בתחילת הדברים מתואר שבלק נמנע מלהשיב בחיוב ומבקש להתייעץ עם אלוהים. תשובתו של האל חד-משמעית:

וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל-בִּלְעָם, לֹא תֵלֵךְ עִמָּהֶם; לֹא תָאֹר אֶת-הָעָם, כִּי בָרוּךְ הוּא.

ובלעם משלח מעם פניו את שליחי המלך ולא מצטרף אליהם.

עד כאן נשמע שהוא קשוב מאד לצו האמת שלו.

המלך בלק  אולי מבין את סירובו של בלעם כ playing hard to get  ואולי חושב כמו אותו מיליונר שיש "מחיר" לכל אדם והוא רק צריך למצוא מהו, שולח משלחת שנייה  אל השמאן:

וַיֹּסֶף עוֹד, בָּלָק, שְׁלֹחַ שָׂרִים, רַבִּים וְנִכְבָּדִים מֵאֵלֶּה.  וַיָּבֹאוּ, אֶל-בִּלְעָם; וַיֹּאמְרוּ לוֹ, כֹּה אָמַר בָּלָק בֶּן-צִפּוֹר, אַל-נָא תִמָּנַע, מֵהֲלֹךְ אֵלָי.   כִּי-כַבֵּד אֲכַבֶּדְךָ מְאֹד, וְכֹל אֲשֶׁר-תֹּאמַר אֵלַי אֶעֱשֶׂה.

 

וכאן מתעוררת תמיהה: אלוהים דיבר מאד ברור. בלעם כבר קיבל את התשובה שלו!

אז מדוע הוא  מחליט לבדוק את ההצעה השנייה??

וַיַּעַן בִּלְעָם, וַיֹּאמֶר אֶל-עַבְדֵי בָלָק, אִם-יִתֶּן-לִי בָלָק מְלֹא בֵיתוֹ, כֶּסֶף וְזָהָב–לֹא אוּכַל, לַעֲבֹר אֶת-פִּי יְהוָה אֱלֹהָי, לַעֲשׂוֹת קְטַנָּה, אוֹ גְדוֹלָה.   וְעַתָּה, שְׁבוּ נָא בָזֶה גַּם-אַתֶּם–הַלָּיְלָה; וְאֵדְעָה, מַה-יֹּסֵף יְהוָה דַּבֵּר עִמִּי

נראה שנפער בו איזה סדק, ותשובתו בנוגע ל"מלוא ביתו כסף וזהב" מעידה כאלף עדים  על "הפיל הלבן" שחי בתוכו, על תאוותו שמתחילה להסיט אותו מדרכו ולעוור את עיניו.

הוא מתייעץ שוב עם אלוהים ונראה שאלוהים מחליט ללמדו משהו על המציאות ועל עצמו.

האל מרשה לו לצאת  בתנאי שיאמר רק את אשר אלוהים ישים בפיו.

 בדרך קורה דבר שהוא בגדר פנטזיה ועל כן מזמין פרשנות אליגורית:

בלק רוכב על אתונו, היא מסרבת להמשיך בדרך כשרואה את מלאך האלוהים עם חרב שלופה בידו ובלעם מכה אותה כי אינו רואה את המלאך. האתון מתחילה לדבר:

וַיִּפְתַּח יְהוָה, אֶת-פִּי הָאָתוֹן; וַתֹּאמֶר לְבִלְעָם, מֶה-עָשִׂיתִי לְךָ, כִּי הִכִּיתַנִי, זֶה שָׁלֹשׁ רְגָלִים… הֲלוֹא אָנֹכִי אֲתֹנְךָ אֲשֶׁר-רָכַבְתָּ עָלַי מֵעוֹדְךָ עַד-הַיּום…  וַיְגַל יְהוָה, אֶת-עֵינֵי בִלְעָם, וַיַּרְא אֶת-מַלְאַךְ יְהוָה נִצָּב בַּדֶּרֶךְ, וְחַרְבּוֹ שְׁלֻפָה בְּיָדוֹ; וַיִּקֹּד וַיִּשְׁתַּחוּ, לְאַפָּיו.

00_osiol

נראה שבלעם שטום העין, איבד את דרכו. תחושת כוח שלו (המקל שבידו)מעוורת אותו. אדם יכול להיות עיוור למציאות כשהוא תפוס בעמדת הכוח  שלו.

זה לא מפתיע שהוא שומע את קול האתון במקביל לקול המלאך. ומרגע שעיניו נפקחות והוא רואה את המלאך הוא לא מכחיש יותר את המציאות.

וַיֹּאמֶר בִּלְעָם אֶל-מַלְאַךְ יְהוָה, חָטָאתִי… וְעַתָּה אִם-רַע בְּעֵינֶיךָ, אָשׁוּבָה לִּי. (אשובה -תרתי משמע).

אך לאלוהים יש תכנית אחרת בשבילו, שמלמדת אותו להיכנע ולוותר לגמרי על כוחו:

הוא מחוייב להמשיך בדרכו ומסוגל להפיק רק ברכות (תחת הקללות) לעם ישראל שאלוהים שם בפיו.

האתון יכולה לסמל את הגוף שנושא אותנו, והגוף שלנו יודע לדבר איתנו אם רק נקשיב לו.

הגוף מחובר חזק לאינטואיציה ויש לו תשובות-אם רק נסכים לשמוע.

כשנצמדים יותר מידי בכוח לאגו שלנו, כשנותנים לכסף לעוור את עינינו ולוותר על ערכינו, ומפסיקים לראות את המציאות, ואת האחר בה,

אפשר עדיין לחזור לאמת שלנו , אם רק נקשיב לגוף ולאינטואיציה.

מברכת אותנו שנשכיל לצאת ממצבים כאלה שרובצים לפתחנו.

ועל כל מה שעלול למנוע זאת- אני מצטערת. אני אוהבת אותך. תודה.

התמונה של depositphotos

הגיגים נוספים מועלים מידי שבוע גם בדף העסקי של תמר פלג:  "מדרש עכשווי-ביבליודרמה, פסיכודרמה של סיפור מקראי". www.facebook.com/tamarpel10